PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bantarfoder?

+2
Rivendells Cathrine
Sanna&Kelly
6 posters

Gå ner

Bantarfoder? Empty Bantarfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 03, 2009 1:43 pm

Måste få ner Kelly i vikt och hålla honom där men problemet är ju att han är så hungrig och sugen hela tiden och van att äta mycket. Han äter ju Bravo Bas som huvudelen av sitt foder och så får han även Orijen torrfoder och diverse frolic och leverpastej som promenad- och träningsgodis.
I alla fall, kommer ju fortsätta att ge honom Bravo, för det är ett bra foder som han gillar. Nu vill jag däremot komplettera med ett magrare torrfoder, alltså en variant med lågt energiinnehåll men som fyller upp magen så att han slipper gå hungrig men ändå går ner i vikt. Nån som kan tipsa om ett lightfoder som är hyfsat smakrikt och som hundarna tycker om?
Nu j-klar ska Kelly också bli smal och snygg! Hur ska vi annars kunna prestera ngt på agilitybanan och i utställingsringen? Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Magnusson

Inlägg  Rivendells Cathrine tis mar 03, 2009 2:12 pm

Hej! Här äter alla hundar med fettotendenser Magnussons light foder. När man häller på lite vatten på det tycker alla hundarna här att det är jätte-gott och blir mätta och belåtna.

Sedan kan du ju tänka på att ta LIGHTleverpastej och kanske hoppa frolicen för den är skitfet och sockrig.

Annars kan man ju ge en och annan morot att gnaga på också. Inför utställning ger världens coolaste kennelpartner sin fettastina 1 dl light foder 2 ggr/dag och så en MASSA morötter och andra grönisar.

Lycka till.
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  Jezzi & Desti tis mar 03, 2009 2:59 pm

Testa Orijen senior istället, det är mindre Kcal i det än standard Orijen. Visserligen tänkt för äldre hundar, men enda skillnaden egentligen är ju att det är mindre energi i fodret!

Sen håller jag nog med tidigare om Frolicen... där snackar vi FETT godis! Köp nåt gott lightgodis och växla med samt byt ut leverpastejen mot torkad blodpudding - det brukar vara smaskens. Jag brukar köpa en sån blodpuddingstriangel, skära upp i cm stora bitar och torka på låg värme i ugnen. Perfekt att ha i fickan, kladdar inte och håller länge om man torkar ordentligt.

Smile
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 03, 2009 4:29 pm

Tack för era tips. Ja, frolic är fett, men blodpudding kan väl inte direkt vara magrare? Fast än leverpastej kanske förstås. Tyvärr är Kelly en ganska kräsen (bortskämd..? Embarassed ) hund så torkad bloddpudding/lever, leversnittar, light-leverpastej, torrfoder, magrare korvsorter och sådant fungerar ngn enstaka promenad men sedan är han trött på det ett tag. Frolic å lerpa är det enda som han gillar längden och för att godiset ska fylla sin funktion som belöning så måste det ju vara ngt som tjockisen uppskattar. Men det gäller för matte att inte belöna för mkt med de onyttiga sorterna utan vara lite snålare. Twisted Evil

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man väljer att ha socker i ett hundgodis!

Jag ska kolla energiinnehållet i Orijen senior-fodret och jämföra med ngt lightfoder.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  Anna tis mar 03, 2009 5:07 pm

Sanna&Kelly skrev:Måste få ner Kelly i vikt och hålla honom där men problemet är ju att han är så hungrig och sugen hela tiden och van att äta mycket. Han äter ju Bravo Bas som huvudelen av sitt foder och så får han även Orijen torrfoder och diverse frolic och leverpastej som promenad- och träningsgodis.
I alla fall, kommer ju fortsätta att ge honom Bravo, för det är ett bra foder som han gillar. Nu vill jag däremot komplettera med ett magrare torrfoder, alltså en variant med lågt energiinnehåll men som fyller upp magen så att han slipper gå hungrig men ändå går ner i vikt. Nån som kan tipsa om ett lightfoder som är hyfsat smakrikt och som hundarna tycker om?
Nu j-klar ska Kelly också bli smal och snygg! Hur ska vi annars kunna prestera ngt på agilitybanan och i utställingsringen? Wink

Jag ser genast ett FEL..."van att äta mycket"....hmmmmm kanske dags att boka operation och göra en magsäcksförminskning Exclamation Inte allvarligt menat men jag får den känslan av att din hund får lite för mycket mat helt enkelt.

Ett hett tips är att sluta ge så mkt annat, det är ofta detta som ger "det lilla extra" i negativ bemärkelse.... Om det är träning så måste denna belöning vara inräknad i den dagliga ransonen. Om man serverar mat typ 2 gånger om dagen och sedan ger en massa därimellan så får ju hunden äta ganska mkt varje dag.
Kanske skall göra som "du är vad du äter" för Kelly....skriv ned ALLT han stoppar i sig under en vecka och gör sedan en utvärdering, jag kanske har fel om jag skriver att han äter för mycket mat men någonstans måste man ju börja.

När det gäller light foder har jag lärt mig att dessa foder innehåller inte så mkt vilket kan göra att vissa hundar ändå går och är hungriga för det finns som sagt inte så mkt innehåll i maten och då händer det lätt att man ger hunden mer mat än det är nödvändigt och det blir ju lite galet då.

För hundar som har lätt att lägga på sig så finns det bara ett tips ifrån mig, sluta med all annan mat därimellan. Viss form av belöning är ett måste men då skall det räknas in i den dagliga ransonen. Både frolic och leverpastej innehåller en hel del fett om jag inte missminner mig.

Sedan är det ju så att vissa hundar har det och andra inte. Vissa går upp av väldigt lite och andra har svårt att lägga på sig. Det kan vara genetiskt eller "invant".

Cykling är ett hett tips för att trimma hunden i form och då gäller det trav och hunden skall inte dra i kopplet för det ger felbyggnad av muskler och kan istället ge skada.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 03, 2009 6:01 pm

Absolut Anna, visst äter han för mycket! Annars skulle han ju inte vara tjock... Wink Närå, men vi är ute såpass många timmar varje dag och han är i stort sett alltid lös så han kan trava och springa bäst han vill så motionen är inte problemet.

Inte heller får han för mycket mat men maten i kombination med godiset är ju boven i dramat. När jag jämför Kellys foder och godisintag med andra hundar så är det ett under att han inte är ännu tjockare! Shocked Och ändå är han hungrig och vill bara ha mer och mer... fast han är ju kräsen också, så han vill ju bara ha mer av det han tycker om. Rolling Eyes Det är där dietfodret är tänkt att komma in i bilden, för om jag allmänt drar in lite på foder och godis så kan han välja att äta mer av det om han verkligen är hungrig och tom i magen och om det inte duger så nä, då är han väl inte hungrig eller så får han vara det, han väljer själv.

Han har ju varit smalare till och från, senast i januari så började han bli riktigt snygg i kroppen men sedan är jag slarvig och så blir han tjock igen. Rolling Eyes
Fan vad jag är sopig och det största problemet är väl att jag är för blödig med min älsklingshund, "oh, han får inte gå hungrig, oh, han måste få smaka" fast det inte är schysst mot hunden egentligen. Jag vet att det är mitt fel, jag vet hur jag ska hålla honom i form men ändå så fixar jag det inte.

Eftersom han går mycket lös och vi tränar en hel del så blir det ju mycket mer godisutdelning än om vi bara hade gått koppelpromenader och inte tränat massa lydnad och sådant. Sedan vill jag ju inte minska för mkt på maten heller eftersom den innehåller massa vitaminer och mineraler och rätt sammansättning, en hund ska ju inte leva enbart på leverpastej och frolicar.

Jag ska verkligen skärpa mig en gång för alla, nu får det vara nog! No
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  Rivendells Kattis tis mar 03, 2009 7:43 pm

Jag har STOOOR erfarenhet av att ha hundar som har svårt att hålla vikten.

Och jag har aldrig uppfattat det som att lightfoder skulle innehålla mindre så hundarna inte håller sig mätta. Jag motiverar ju användandet av light-foder med just att då kan dom få en större mängd foder för att slippa gå hungriga.

När jag fick Ghibli så sa Sussie till mig att "en pinscher kan inte bli fet" och jag gav honom pannkakor och allt möjligt för att han skulle lägga på sig... Visst funkar det. Men precis som på mig själv! Jag går upp HISKELIGT lätt om jag missköter min kost. Sååå... det torde ju iallafall stämma på min hund oxå.

Blessin då... som de flesta vet är nog hon den mest matoreinterade hund som finns... och henne får man hålla SNÅLT för att hon inte ska se ut som en stoppad korv!

Jag har provat alla möjliga foder... enda jag har blivit nöjd med på båda är Magnussons Meat & Bisquit Light. Dom älskar det och jag tycker det känns fräsht. Det doftar inte HUNDMAT som de flesta andra foder gör... inget fett sprayas på bitarna för att dofta. Jag kan ha i fickan utan att det blir äckligt och det smular minimalt.

Jag är skitnöjd med Magnussons.

Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly ons mar 04, 2009 12:00 pm

Nu har Frida beställt foder från Foderbilen så jag slog till på en 5-kilos säck med Magnusson Light. Han har ju smakat det förut när man fått sådana där kartonger på Stora & Lilla Sthlm och då har ha ju tyckt att det är okej, men inte lika gott som färskfoder eller Orijen. Men det är ju bra om det inte är för gott så att han äter av den orsaken ist för att han är hungrig.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  stina o canyo ons mar 04, 2009 7:01 pm

Sanna&Kelly skrev:Nu har Frida beställt foder från Foderbilen så jag slog till på en 5-kilos säck med Magnusson Light. Han har ju smakat det förut när man fått sådana där kartonger på Stora & Lilla Sthlm och då har ha ju tyckt att det är okej, men inte lika gott som färskfoder eller Orijen. Men det är ju bra om det inte är för gott så att han äter av den orsaken ist för att han är hungrig.

vad kostar det om man ska få foderbilen hem?

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  Rivendells Kattis ons mar 04, 2009 7:25 pm

stina o canyo skrev:
Sanna&Kelly skrev:Nu har Frida beställt foder från Foderbilen så jag slog till på en 5-kilos säck med Magnusson Light. Han har ju smakat det förut när man fått sådana där kartonger på Stora & Lilla Sthlm och då har ha ju tyckt att det är okej, men inte lika gott som färskfoder eller Orijen. Men det är ju bra om det inte är för gott så att han äter av den orsaken ist för att han är hungrig.

vad kostar det om man ska få foderbilen hem?


Kolla in på deras hemsida. Kanske går det att lura ut där?
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Bantarfoder? Empty Sv: Bantarfoder?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet