PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Demodex?

5 posters

Gå ner

Demodex? Empty Demodex?

Inlägg  Emma & Zeke lör feb 21, 2009 5:17 pm

Hej, jag är orolig över att Zeke kan ha Demodex, vetrinären trodde det och frågade om jag ville söva honom och göra ett skrap prov, Jag har hört hur farligt det kan vara att söva djur (människor med) och undrar nu om det är värt det? gå in på denna länken så ser ni bilder på det
Zekes fläckar

det är ju en hel del tycker jag iaf, bilderna är inte dom bästa vissa är med blixt och vissa utan men gick inte att få nån riktigt bra bild, har ringat in ställena på dom första bilderna så man ser tydligt vart det är, och sen har jag lagt in nåra fler så man kan kolla bättre utan den röda ringen i vägen.

vill gärna ha många åsikter om ni tror det är demodex och om jag isf borde ta proverna?

Emma & Zeke

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-01-06

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Sanna och Leo lör feb 21, 2009 6:14 pm

Emma & Zeke skrev:Hej, jag är orolig över att Zeke kan ha Demodex, vetrinären trodde det och frågade om jag ville söva honom och göra ett skrap prov, Jag har hört hur farligt det kan vara att söva djur (människor med) och undrar nu om det är värt det? gå in på denna länken så ser ni bilder på det
Zekes fläckar

det är ju en hel del tycker jag iaf, bilderna är inte dom bästa vissa är med blixt och vissa utan men gick inte att få nån riktigt bra bild, har ringat in ställena på dom första bilderna så man ser tydligt vart det är, och sen har jag lagt in nåra fler så man kan kolla bättre utan den röda ringen i vägen.

vill gärna ha många åsikter om ni tror det är demodex och om jag isf borde ta proverna?

Hej hej.
Jag kan inte svara på om det är demodex eller inte. Däremot har jag jobbat på en veterinärklinik och tänkte berätta om min erfarenhet av så kallade "utredningar" om päls och hudförändringar.
Skrapprov kan man i vissa fall göra även på vaken hund. Det är lite beroende på hur tolerant och smärttålig hunden är. Man skrapar bort översta hudlagren med t ex ett skalpellblad. Att söva låter jättekonstigt, det man i så fall är att ge lugnande och det är inte farligt. Då får hunden en uppvakningsspruta när man är klar och är lite vinglig ett tag men kan gå hem som vanligt. Vad jag förstår så finns det jättemånga olika anledningar till att en hund får kala fläckar. Det kan t ex vara hormonförändringar, allergi, kvalster etc. Kliar han sig? Mitt råd skulle vara att ta ett skrapprov och eventuellt något blodprov för att se om man kan hitta vad det är. Det kan vara skönt att inte behöva oroa sig eller "ana det värsta".
Sanna och Leo
Sanna och Leo

Antal inlägg : 8
Ort : Tyresö
Registration date : 08-10-11

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Gäst lör feb 21, 2009 8:16 pm

Det kan ju vara skönt att få reda på hur det ligger till. Dock är jag också frågande till att söva hunden för ett skrapprov?

Det är tyvärr omöjligt att svara på vad fläckarna beror på över nätet. Totte blir kalare stundtals under året och speciellt då han blir kall och torr i huden. Dock har han inte demodex vilket vi tog prover för när han var ung och hade konstiga utslag på bakbenen (visade sig att mammas shiba älskade att hänga i hans haser vilket gjorde att det ofta bildades småsår där med sårskorpor som följd).

En av våra tikar drabbades av skabb vilket resulterade i ett stort köttsår på ena låret på grund av allt gnagande innan veterinären kom på vad det var . . .

Gör skrapprovet (Totte märkte inte ens att det gjordes) så vet du sedan vad nästa steg är Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Jenni sön feb 22, 2009 2:42 pm

Loke har demodicos och står just nu på behandling mot det. Hans fläckar såg ut ungefär som Zekes men mindre utbredda. Eftersom jag är (typ) vet själv så skrapade jag själv hemma men var för mesig för att skrapa tillräckligt djupt. Man ska skrapa tills det blöder. Eftersom en generell demodicos får stora konsekvenser för både föräldrarna och hela kullen (avelsförbud) så gick jag till en annan vet för att få ett intyg (jag har inte fått ut min legitimation än så jag kunde tyvärr inte göra det själv) och då sederade vi honom för jag ville inte utsätta honom för behandlingen. Man söver inte hunden för att skrapa den för demodex´utan man sederar den. Vid en sövning är hunden medvetslös, vid en sedering är den vaken men lugnad och muskelavslappnad. Den är alltså medveten om vad som händer men känner inte lika mycket (Domitor ger sedering och muskelavslappning och blandar man det med Torbugesic får man även viss smärtlindring) och den bryr sig inte så mycket om vad som händer.

Kala fläckar på hud kan som sagt ha flera orsaker men vid alla hudproblem utesluter man alltid ektoparasiter först (dvs olika typer av djur som lever utanpå hunden). Endokrina sjukdomar (hormonella) ger oftast symmetriskt håravfall. Fläckar som inte kliar kan i princip vara demodex, bakteriell infektion eller ringorm och ringorm är väldigt ovanligt på hund.

Jag tycker helt klart att du ska låta en vet undersöka om det är demodex eller ej innan Zeke drabbas av sekundärinfektioner. Loke har inte haft några som helst besvär av sin demodex och han svarar väldigt bra på behandlingen (Advocate). Har du frågor får du gärna höra av dig till mig!
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Emma & Zeke mån feb 23, 2009 1:56 pm

Jenni!
vad är det för bahandling?

jag har beställt tid hos vetrinär nu ska vara där 8,15 imorron, skriver när jag kommer hem om hur det gått.

tusen tack till er alla som svarade mig och lugnade mig*för det gjorde ni*

kramar till er alla I love you

Emma & Zeke

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-01-06

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  patcash mån feb 23, 2009 4:21 pm

Advocate är en spot-on lösning som man droppar mellan skulderbladen på hunden 1 gång/mån i 5-6 månader.

Advocate använder man inte enbart till demodex utan även till t ex loppangrepp, öronskabb och rävskabb.

/Patte

patcash

Antal inlägg : 28
Age : 49
Ort : Norrköping
Registration date : 08-10-20

http://www.liljebladhs.se

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Jenni mån feb 23, 2009 7:48 pm

patcash skrev:Advocate är en spot-on lösning som man droppar mellan skulderbladen på hunden 1 gång/mån i 5-6 månader.

Advocate använder man inte enbart till demodex utan även till t ex loppangrepp, öronskabb och rävskabb.

/Patte

Stämmer bra! Det har funkat skitbra på Loke. Fläckarna har nästan försvunnit efter bara 5 veckors behandling. Eftersom jag har Loke på jobbet och sitter framför ett mikroskop hela dagarna tar jag lite prover på honom då och då och hittills har jag bara hittat ett demodexhuvud så de verkar ha fått på moppo. Ska skrapa mer rejält så småningom. Man fortsätter behandla tills hunden är negativ på två skrap med minst 4 veckor i mellan. Tror det kostade 250:- för 3 månaders behandling.

Fast det där med att dela på pälsen innan applicering som det står i bruksanvisningen funkar nog inte riktigt på en pinscher. Loke ruskade på sig direkt efter så att hälften hamnade på väggarna men det funkade tydligen ändå.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Jenni tis feb 24, 2009 10:47 pm

Hur har det gått?
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Emma & Zeke fre feb 27, 2009 5:18 pm

Nu är jag nyss hemkommen från vetrinären, gjorde skrapprover, men det visade ingen demodex, så dom gjorde en biopsi på 4 ställen.
han har ju fått många små vårtor i nacken senaste, dom trodde det kunnde vara en talgkörtel som fyllts, så dom tog en sån och sen tog dom i armhålan, nacken och ljumsken.
ska dit den 10 mars och ta bort stygnen, och då trodde dom att dom skulle ha provsvaren med.
hon svarade väldigt svävande när jag fråga vad det kunde vara och sa att det finns tusen olika saker, så jag får försöka att inte vara alltför orolig i 11 dagar.
men fu vad hemskt det var att sitta i väntrummet medans dom gjorde biopsin, varenda gång en vet. eller skötare gick in i hans rum så spände jag mig massa, sen så ropa dom in nån för dom sa att "den här skakar massor" vet inte ens om det var i zekes rum för det va en liten korridor dit hans rum som man inte såg in i... men ojojoj vad rädd jag blev så fort det va minsta lilla...

Emma & Zeke

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-01-06

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Gäst lör feb 28, 2009 11:30 am

Emma & Zeke skrev:Nu är jag nyss hemkommen från vetrinären, gjorde skrapprover, men det visade ingen demodex, så dom gjorde en biopsi på 4 ställen.
han har ju fått många små vårtor i nacken senaste, dom trodde det kunnde vara en talgkörtel som fyllts, så dom tog en sån och sen tog dom i armhålan, nacken och ljumsken.
ska dit den 10 mars och ta bort stygnen, och då trodde dom att dom skulle ha provsvaren med.
hon svarade väldigt svävande när jag fråga vad det kunde vara och sa att det finns tusen olika saker, så jag får försöka att inte vara alltför orolig i 11 dagar.
men fu vad hemskt det var att sitta i väntrummet medans dom gjorde biopsin, varenda gång en vet. eller skötare gick in i hans rum så spände jag mig massa, sen så ropa dom in nån för dom sa att "den här skakar massor" vet inte ens om det var i zekes rum för det va en liten korridor dit hans rum som man inte såg in i... men ojojoj vad rädd jag blev så fort det va minsta lilla...

Ja du ajg förstår din oro och nu håller vi alla tummarna för att det inte är något. Försök att inte tänka på de dessa dagar, viss förstår jag att det är svårt men försök Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  ligistenzelda mån mar 02, 2009 11:35 pm

Helt omöjligt att se nåt på bilderna Wink men vi håller tummarna att det är ofarligt.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Demodex? Empty Sv: Demodex?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet