PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Danmark idag ...

+4
Tacos
Poppis
Rivendells Kattis
BeeBronx
8 posters

Gå ner

Danmark idag ... Empty Danmark idag ...

Inlägg  BeeBronx lör feb 14, 2009 5:26 pm

Ulf Bråthen dömde ...

8 hundar anmälda - 7 hannar och 1 tik...

är verkligen ute och reser på vilka men vet några ...

Ägare.. och Linda kan fylla i sen.

Rivendells Capricorn var den enda som fick EXC idag iaf - BIR alltså, ingen BIM - och Ulf delade inte ut några cert alls.

Grattis Linda och Uppfödare
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Rivendells Kattis lör feb 14, 2009 7:01 pm

TÄNKA SIG VA!!!??? Poppis är så fin! GRATTIS!

Och nu kanske det kan sluta pratas så in i bäng om att det är så himla enkelt att ställa i Danmark för att få bra resultat. INGA cert trots 7 hundar. Och det var fler av dem som var svenska. Så det så... Very Happy

Kramar!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Poppis lör feb 14, 2009 11:51 pm

Här kommer resultaten från DKK internationella utställning i Fredericia i dag

Valpklass hanar:
Azur:Rosa band, BIR valp (1a)
Asti: Rosa band (2a)

Championklass Hanar:
Poppis: Exelent, BIR, CACIB (och väl visad)

Unghundsklass:
Frost: Verry good (1a)

Öppenklass:
Xitamiz Otiz:Verry Good (1a)
Lundtoft Athletic Aslan: Verry Good (2a)

Öppenklass tikar:
Plexus Meja: Verry Good (1a)

Rattenjäger 24 karat och Tunnbindarens Bella var anmälda men dök inte upp

Inga cert delades ut denna gång heller och ingen BIM blev det.

Du hart helt rätt i det du skriver Kattis, det är inte så lätt att åka och plocka Cert i Danmark som en del säger, de sista 2 utställningarna har inga cert alls delat ut för pinschrarna och det har varit mestadels svenska Pinschrar anmälda.

Måste ju bara nämna att Ulf Bråten sa efter bedömningen att jag hadde en mycket "Flott Pinscherhane" och i förbedömningen till finalen hadde jag Ulf Bråtens fru bakom mig och även hon sa til mig att Poppis var en väldigt fin Pinscher, snacka om att man blir SUPER STOLT Very Happy Så Kattis ta åt dig nu, bra uppfödning kallar jag det;)!!!!!
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Tacos sön feb 15, 2009 7:16 am

Rivendells Kattis skrev:TÄNKA SIG VA!!!??? Poppis är så fin! GRATTIS!

Och nu kanske det kan sluta pratas så in i bäng om att det är så himla enkelt att ställa i Danmark för att få bra resultat. INGA cert trots 7 hundar. Och det var fler av dem som var svenska. Så det så... Very Happy

Kramar!

Grattis Poppis!

Och nu kanske det kan sluta pratas så in i bäng om att det är så himla enkelt att ställa i Danmark för att få bra resultat.
Synd att det ska snackas men....vem har sagt att det är så enkelt att ställa i Danmark?? Är det pinschersnack/Skitsnack!Då borde det ju vara lätt för mera grupper!?
Men är det enkelt att ställa hund i Danmark...från ras 1 -10?
Vill veta ju!
Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Lätt eller lätt?

Inlägg  Rivendells Cathrine sön feb 15, 2009 9:18 am

Hej!

Jag gillar ju att sticka ut hakan Twisted Evil så nu får jag väl både min kennelpartner och Linda på mig.....

Nu kanske det är så att Macke är ännu ett levande besvis på att det jag säger är fel (två gånger har han besökt Danmark och kommit tillbaka tomhänt - wtf min bästa hund....) ... Shocked

Men jag TROR att det är lättare att bli champion i Danmark än att bli champion i Sverige. Det är många fler hundar på de flesta utställningarna i Sverige än det är i Danmark. Sedan kan man ju ta "ökencert" även i Sverige men det är baske mig inte lika ofta nu för tiden Wink
Jag tänkte dra till Vännes i år för att ha lite "mindre" konkurens, dock visade sig ganska snabbt vid en liten närmare kontroll att det kommer säkert vara MINST 10 - 12 hundar i Vännes i år eftersom det är en två dagars utställning..

Däremot är det inte så att du kan åka till Danmark med en hund som inte håller CK-kvalite och "enkelt" få tre cert och bli Champion. Men har du en bra hund så klart det underlättar när det inte är ALLTID är fulla klasser med CK (alltså en juniorvinnare med CK som kan tävla om Cert, en Unghundsvinnare med CK som kan tävla om Cert och en Öppenklass vinnare med CK som kan tävla om cert). För är det 7 hunder varav 1 är champion måste man ju inse att chansen för cert om du har en CK hund är större än om du är en ck hund på en utställning där det befinner sig minst 7 andra bra CK hundar av olika typ (dumma domare som ger CK men egentligen har en annan typ som favorit även om h*n ser kvaliten som din hund besitter och ändå ger dig ck, så står man där tvåa om certet med sin välbyggda lilla svarta hund medans den välbyggda lite större röda hundens ägare står och ler och tar emot DIN cert rosett - så nära men .... ) som tävlar om CERT.

Jag säger inte att det är busenkelt men nog är det lättare om det finns färre hundar eller att kvaliten är lägre överlag och det tror jag personligen att den är i Danmark. Vi har väldigt många fina hundar som ställs i Sverige.

Dock är jag extremt stolt över Linda och Poppis som är ett fantastiskt ekipage båda snygga och vältränade (att cykla typ varje dag ger resultat för både förare och hund kan man se Wink ) och Poppis visar upp sig på ett så stolt sätt tillsammans med Linda.

Däremot sägs det vad jag hört att min teori ovanför stämmer med de flesta raser inte bara Pinscher. Det är färre hundar som ställs ut helt enkelt som helhet.

FAST har man en hund som inte håller kvalite så tar det tid och kostar mycket pengar att bli champion (även om det tyvärr oftast är möjligt) nästan oavsett var man ställer. För domarna är ju utbildade och dom ska dömma efter FCI standarden oavsett i vilket land man ställer. (om man nu inte är i england, usa eller i australien eller ngt annat land som kör efter icke fci standard)

/Cathrine - som sitter och fryser i ett hus med trasig elpanna.
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Joanna sön feb 15, 2009 1:19 pm

Jag håller med Chatrine.
Det är lättare när man ser till konkurrensen. Domaren har inte så mycket att jämföra med alltid på utställningar i Danmark och i Norge. Jag vet hundar som tyvärr knappt fått CK i sverige och heller knappt vunnit en klassvinst men som fått CERT utomlands och nu kan titulera sig champion. Det är inte alltid lätt, men det är mindre anmälningar och då är ju konkurransen mindre, enkel mattematik helt enkelt Very Happy
Joanna
Joanna

Antal inlägg : 118
Age : 52
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-10

http://www.hickson.nu

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Tacos sön feb 15, 2009 2:51 pm

Oki Tack för svaret!!
Så det är enklare för ras 1-10 att få bättre resultat i Danmark!!
//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Sanna&Kelly mån feb 16, 2009 11:32 am

GRATTIS till Linda & Poppis! flower BIR IGEN! cheers king


I övrigt så håller jag med er andra som skrivit: att folk påstår att det är lättare i Danmark så är det för att det är mindre konkurrens. Sedan måste man ju förstås ha en hund av ck-kvalité för att få cert men det är ju onekligen lättare om man är ensam med ck än om det är fem andra hundar som också har det och jagar certet. Så det är inte lätt men det är lättare.[i]
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Anna mån feb 16, 2009 1:27 pm

Joanna skrev:Jag håller med Chatrine.
Det är lättare när man ser till konkurrensen. Domaren har inte så mycket att jämföra med alltid på utställningar i Danmark och i Norge. Jag vet hundar som tyvärr knappt fått CK i sverige och heller knappt vunnit en klassvinst men som fått CERT utomlands och nu kan titulera sig champion. Det är inte alltid lätt, men det är mindre anmälningar och då är ju konkurransen mindre, enkel mattematik helt enkelt Very Happy

Håller med dig Joanna...Men det handlar inte bara om Norge och Danmark. Det finns svenska hundar som inte håller i konkurrens här i Sverige (alltså knappt får CK) som vinner både det ena och det andra i Tyskland som är rasens "hemland". Det om något är och förblir gåtor för mig.
Men vi vet ju att de svenska hundarna håller hög kvalitet, det hör vi ju om och om igen även från de Tyska domarna.

På en utställning i södra sverige för några år sedan var det en svensk domare som sa till mig att något i stil, kommer inte ihåg exakta orden, "det är så bra hundar här idag och skulle jag berätta för mina domarkollegor att jag givit si och så många CK till den här rasen idag skulle de tycka jag vore knäpp"....hmm visst är det roligt att höra att det finns fina hundar MEN det är inte kul att höra att domarens domarkollegor skulle "idiot" förklara denne bara för att denne tycker att det var bra hundar med. Man kan ju ifråga sätta domarens aggerande...skall man säga så. Nu är jag en rutinerad ringräv men tänk om det hade varit en grönis som fått höra detta. Nog att det förekommer mkt tjyv och rackarknep inom domarkåren men jag måste nog säga att domarna skall nog passa sig för vad de säger och inte säger. Jag tycker domaren i fråga är en bra domare MEN personens sätt är under all kritik. Är det nödvändigt att säga sådant skall man göra det inför alla inom rasen och inte bara till en person eller så struntar man i det.

Vill även berätta om en annan grej som jag fick veta. Det var så att det var en Länsklubb som hade lämnat ut info i PM att Pinschern hade fått domarbyte. Nu blev bytet till en annan domare som ofta fick våran ras vid domarbyten Y (jag tror att det året dömde denne dommare Y dömt rasen 5 gånger varav 3 gånger vid domarbyten). Jag ringde länsklubben för att ställa frågan hur de kunde välja just den domaren Y, fick då till svar att den tilltänkta domaren X fick själv välja de raser som domaren ville hellre döma. Det vill säga att just den här domaren X valde att välja bort våran ras....

Om det är så det går till så är det under många gånger som vår ras blir ratad av domarna.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Anna mån feb 16, 2009 1:34 pm

Grattis till alla....

så här har det varit fördelat de två gånger han dömt i Sverige tidigare...några av hundarna var med vid båda tillfällena i Sverige. Inte för många CK men inte hur lite som helst heller och han har ju delat ut 2 x Cert vid båda tillfällena.

2007-03-18: 16 hundar deltog: 3 st 2:or, 2 hp, 4 CK, 2 x cert
2007-07-01: 15 hundar deltog: 4 st 2:or, 3 hp, 7 CK, 2 x cert

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Anna mån feb 16, 2009 1:40 pm

Men det kan även finnas en negativ del att det är för få hundar...

Om domaren är osäker (säger inte att den här domaren är det) så kan personen i fråga bli "snål" med CK bara för att det inte finns så mkt att jämföra med.

här kommer en anna iaktagelse som jag gjort under åren. Det var en utställning mitt i sommaren, detta var dag nr 2 och inte alls lika många hundar den här dagen som dagen innan. Det var en tik som var ensam i sin klass och fick 1,1 med HP...sedan var det typ bara en tik till i en annan klass...men flera av oss såg att domaren stod och tittade länge länge åt / på tiken med HP efter att nästa klass påbörjats. Domaren såg lite finurlig ut och min magkänsla sa att domaren hade nog ångrat sig men klassen var ju klar. Visst skall en kunnig domare kunna se kvalitet med eller utan konkurrens MEN ibland blir en medioker hund mkt bra i lite konkurrens och i stor konkurrens blir samma hund inte alls bra.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Sanna&Kelly mån feb 16, 2009 6:25 pm

Anna skrev:Men det kan även finnas en negativ del att det är för få hundar...

Om domaren är osäker (säger inte att den här domaren är det) så kan personen i fråga bli "snål" med CK bara för att det inte finns så mkt att jämföra med.

här kommer en anna iaktagelse som jag gjort under åren. Det var en utställning mitt i sommaren, detta var dag nr 2 och inte alls lika många hundar den här dagen som dagen innan. Det var en tik som var ensam i sin klass och fick 1,1 med HP...sedan var det typ bara en tik till i en annan klass...men flera av oss såg att domaren stod och tittade länge länge åt / på tiken med HP efter att nästa klass påbörjats. Domaren såg lite finurlig ut och min magkänsla sa att domaren hade nog ångrat sig men klassen var ju klar. Visst skall en kunnig domare kunna se kvalitet med eller utan konkurrens MEN ibland blir en medioker hund mkt bra i lite konkurrens och i stor konkurrens blir samma hund inte alls bra.

Det är väl lite samma sak med sizen. Om Kelly, som är väldigt hög, skulle vara ensam hane och så står alla småtikar vid sidan av ringen så blir det nog svårare att klamra sig kvar än när man står tillsammans med ett gäng storvuxna hanar. Kan tänka mig att det blir större risk för mätning då också.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Gäst mån feb 16, 2009 9:28 pm

Sanna&Kelly skrev:
Det är väl lite samma sak med sizen. Om Kelly, som är väldigt hög, skulle vara ensam hane och så står alla småtikar vid sidan av ringen så blir det nog svårare att klamra sig kvar än när man står tillsammans med ett gäng storvuxna hanar. Kan tänka mig att det blir större risk för mätning då också.

Nej nej, alla små hundar utanför ringen är valpar Laughing .

Skämt åsido så smälter t.ex. Totte mycket bättre in utanför ringen oavsett hundarna runt omkring samt ifall han är relativt ensam i ringen trots att det är småhundar (läs: medelstora) utanför.

Visst, är det bara stora hundar i ringen med honom så fungerar det ibland men det kan slå bakut också som när han mötte en hund i bästa hane som domaren i unghundsklass mätt till 50 och Totte stod precis bredvid. Från att ha klarat sig från mätning i ÖK, och vinna klassen, till att åka ut då domaren inte tolererade en mm över rasstandard (visades i rasen innan. Att Totte bara är ett par mm över rasstandarden tänker jag inte ens försöka övertyga någon här om Laughing ).

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Danmark idag ... Empty Sv: Danmark idag ...

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet