PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Resursförsvar tvprogram

4 posters

Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Resursförsvar tvprogram

Inlägg  ligistenzelda lör feb 14, 2009 2:09 pm

Jag såg på Animal planet häromdagen, ett program där dom räddar hundar och omplacerar. Många har blivit slagna, övergivna, använda till hundkamp osv. Men det som jag reagerade på var att dom hade ett test som dom utförde som avgjorde om hunden kunde placeras ut eller var tvungen att bli avlivad.
Dom gav hunden ifråga mat i en matskål på golvet och sen sträckte dom fram en atrapphand på pinne och försökte ta bort matskålen för att då testa om den vaktade maten.
Den första hunden vaktade maten. Först morrade han, nafsade och när hon fortsatte så högg han i låtsashanden. Hon ville prova igen och han bet än igen. Det gick inte att röra honom. När maten togs bort blev han en ängel igen. Så han blev dömd till döden.

Jag blev smått chockad, det går väl att träna bort vaktandet! Eller? Hunden ifråga var dessutom undernärd så det är väl inte konstigt att han reagerar så runt mat?
Fast iof kanske det inte är nån som vill ha en hund som vaktar sin mat..riktigt farligt om man har barn tex.
Jag var tvungen å testa på Zelda eftersom jag vet att hon är vaktig runt mat och dyl, men jag fick röra henne och matskålen. Om en främling skulle göra samma sak tror jag lätt att hon skulle morrra och möjligt markera fast bitas vet jag inte...Beror nog på HUR maten tas ifrån henne och hur hungrig hon var.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  Gäst lör feb 14, 2009 3:06 pm

Jag har också reagerat på det där.

Å andra sidan har de påpekat vid ett par tillfällen att de inte placerar ut hundar som inte är säkra. Förmodligen finns policyn för att hunden skall slippa hamna snett igen då det verkligen är de värsta fallen som kommer in till dem och jag kan nog tycka att det är rätt beslut de tar trots allt även om det är synd att det skall behöva gå så långt.

En hund massakerade fake-armen totalt då den kom i närheten av matskålen. Hade det varit en människoarm hade det inte varit mycket kvar av den och hade det varit ett barn så hade det nog inte överlevt.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  Fotofreaket lör feb 14, 2009 3:16 pm

Det beror på vem som testar. Ibland har hunden varit så bra i övrigt trots att den var aggressiv vid maten och testpersonen har tagit hem hunden till sig tror jag där hon under en tid tränat bort det. Man tränar bort det genom att gå fram till matskålen och då hälla på exrtra mat, istället för att ta den. Tvärtom alltså. Tillslut förknippar hunden besök vid matskålen med ännu mer och ev godare mat. Samt genom att byggas upp tilliten och tillfredställa hundens behov. Detta är dock ovanligt utan de avlivas direkt oftast.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  ligistenzelda lör feb 14, 2009 9:07 pm

Cuthalion:
Jo den hunden var extrem, men jag tänkte direkt på hur revbenen syntes på stackarn..Ja dom gör nog rätt endå för dom har väl inte tid och pengar att hitta en ägare som kan träna bort problemet. Synd men förståligt egentligen.

Fotofreak:
Precis! Undrar hur länge dom har hundarna? Dom borde göra just den grejen, hälla på mer mat och visa att det är lugnt. Dom kan ju inte begära (tycker jag) att en hund ska kunna nåt utan träning. Är det inte rent instinktivt att hunden försvarar sin mat?

Det finns nog för många hundar och för få potentiella hem för "bråkstakarna" så då är avlivning den enkla vägen för att spara tid och pengar..tyvärr..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  Arcan lör feb 14, 2009 11:53 pm

Jag förstår att dom testar så och dömer ut hundar som visar aggressivitet vid tex mat.. Med så otroligt många hundar som behöver nya hem så har dom varken råd eller tid att rehabilitera och träna alla hundar som har detta felbeteende.

Sen kan jag ärligt säga att jag inte tror att man kan träna bort det på alla hundar genom att fylla på mer mat och träna. Man får ju tänka på vad hundarna har för psyke och vad dom har blivit utsatta för... Och även om det skulle gå på många individer så förstår jag att dom inte vågar adoptera bort en sån hund. Tänk OM det skulle hända i det nya hemmet, det får ju bara inte hända och då förstår jag helt fullt att dom väljer avlivning.

Det finns tusentals hundar som har blivit så illa behandlade, har svultit, mm och fortfarande inte försvarar sin mat eller något annat i sin omgivning utan någon träning. Då tycker jag faktiskt att det är värt så mkt mer att ge dom en chans än att träna de "aggressivia" i flera månader för att faktiskt minska chansen för de hundar som redan från början har rätt mentalitet.

Visst leker dom gud på ett sätt, men jag förstår helt och hållet hur grymt det än må låta. Det finns inte människor nog att ta hand om alla dessa övergivna, misshandlade hundar.. Tyvärr..
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  Fotofreaket sön feb 15, 2009 12:09 am

Arcan skrev:Jag förstår att dom testar så och dömer ut hundar som visar aggressivitet vid tex mat.. Med så otroligt många hundar som behöver nya hem så har dom varken råd eller tid att rehabilitera och träna alla hundar som har detta felbeteende.

Sen kan jag ärligt säga att jag inte tror att man kan träna bort det på alla hundar genom att fylla på mer mat och träna. Man får ju tänka på vad hundarna har för psyke och vad dom har blivit utsatta för... Och även om det skulle gå på många individer så förstår jag att dom inte vågar adoptera bort en sån hund. Tänk OM det skulle hända i det nya hemmet, det får ju bara inte hända och då förstår jag helt fullt att dom väljer avlivning.

Det finns tusentals hundar som har blivit så illa behandlade, har svultit, mm och fortfarande inte försvarar sin mat eller något annat i sin omgivning utan någon träning. Då tycker jag faktiskt att det är värt så mkt mer att ge dom en chans än att träna de "aggressivia" i flera månader för att faktiskt minska chansen för de hundar som redan från början har rätt mentalitet.

Visst leker dom gud på ett sätt, men jag förstår helt och hållet hur grymt det än må låta. Det finns inte människor nog att ta hand om alla dessa övergivna, misshandlade hundar.. Tyvärr..
Ja ibland får man lägga ner. Vissa gånger tycker i varje fall jag det är konstigt att de tvunget ska försöka rädda vissa hundar, hundar som ben amputeras eller i oerhört dålig psykisk kondition som suttit i bur från det de föddes. tex
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  ligistenzelda tis feb 17, 2009 2:58 pm

Arcan skrev:Jag förstår att dom testar så och dömer ut hundar som visar aggressivitet vid tex mat.. Med så otroligt många hundar som behöver nya hem så har dom varken råd eller tid att rehabilitera och träna alla hundar som har detta felbeteende.

Sen kan jag ärligt säga att jag inte tror att man kan träna bort det på alla hundar genom att fylla på mer mat och träna. Man får ju tänka på vad hundarna har för psyke och vad dom har blivit utsatta för... Och även om det skulle gå på många individer så förstår jag att dom inte vågar adoptera bort en sån hund. Tänk OM det skulle hända i det nya hemmet, det får ju bara inte hända och då förstår jag helt fullt att dom väljer avlivning.

Det finns tusentals hundar som har blivit så illa behandlade, har svultit, mm och fortfarande inte försvarar sin mat eller något annat i sin omgivning utan någon träning. Då tycker jag faktiskt att det är värt så mkt mer att ge dom en chans än att träna de "aggressivia" i flera månader för att faktiskt minska chansen för de hundar som redan från början har rätt mentalitet.

Visst leker dom gud på ett sätt, men jag förstår helt och hållet hur grymt det än må låta. Det finns inte människor nog att ta hand om alla dessa övergivna, misshandlade hundar.. Tyvärr..

Du har rätt, men jag tänker att hundar som blivit misshandlade, svultit osv alla dom borde ha psykiska men och de borde yttra sig på ett eller annat sätt. Inte bara just som matagression, men dom kanske testar andra saker också.
Blev också nyfiken på hur det går till, hur dom dömmer ut hundar. Finns som sagt säkert hundar som dom räddar som hade mått bättre av att få somna in ist.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  Lene og Azarel tis feb 17, 2009 4:24 pm

ligistenzelda skrev:
Arcan skrev:Jag förstår att dom testar så och dömer ut hundar som visar aggressivitet vid tex mat.. Med så otroligt många hundar som behöver nya hem så har dom varken råd eller tid att rehabilitera och träna alla hundar som har detta felbeteende.

Sen kan jag ärligt säga att jag inte tror att man kan träna bort det på alla hundar genom att fylla på mer mat och träna. Man får ju tänka på vad hundarna har för psyke och vad dom har blivit utsatta för... Och även om det skulle gå på många individer så förstår jag att dom inte vågar adoptera bort en sån hund. Tänk OM det skulle hända i det nya hemmet, det får ju bara inte hända och då förstår jag helt fullt att dom väljer avlivning.

Det finns tusentals hundar som har blivit så illa behandlade, har svultit, mm och fortfarande inte försvarar sin mat eller något annat i sin omgivning utan någon träning. Då tycker jag faktiskt att det är värt så mkt mer att ge dom en chans än att träna de "aggressivia" i flera månader för att faktiskt minska chansen för de hundar som redan från början har rätt mentalitet.

Trist, men sant: Det er ikke nok folk til å ta seg av alle dyrene som blir reddet. Og jeg skjønner jo at de ikke har ressurser til å prøve å rehabilitere alle dyrene de får inn med adferdsproblemer.

Visst leker dom gud på ett sätt, men jag förstår helt och hållet hur grymt det än må låta. Det finns inte människor nog att ta hand om alla dessa övergivna, misshandlade hundar.. Tyvärr..

Du har rätt, men jag tänker att hundar som blivit misshandlade, svultit osv alla dom borde ha psykiska men och de borde yttra sig på ett eller annat sätt. Inte bara just som matagression, men dom kanske testar andra saker också. Blev också nyfiken på hur det går till, hur dom dömmer ut hundar. Finns som sagt säkert hundar som dom räddar som hade mått bättre av att få somna in ist.

De pleier å gjennomføre flere forskjellig tester for å se hvordan hundene reagerer på forskjellige ting.
F.eks. en av testpersonene kler seg ut som en gammel dame med stokk som kommer og hilser på, de kan ta frem en dukke (som ligner på et menneske) for å se hvordan hunden reagerer på barn, de gjør tester med leker for å se hvordan hunden leker og om den forsvarer lekene etc. Har også sett at det har kommet inn en person med en paraply, åpner paraplyen og slipper den på gulvet, eller at de "mister" nøkler, grytelokk og andre ting som bråker litt for å se hvordan hunden reagerer på ulike lyder.
Så det er mange tester de gjør (heldigvis), ikke bare om hunden forsvarer maten.

Jeg så akkurat det samme her om dagen (på Animal Planet), med en ganske stor hund som var super-snill mot alt og alle, men som hadde et veldig matforsvar og laget ganske mange hull i test-armen... Men da forklarte hun som testet at de hadde gjort mange av de andre testene først, uten problemer. Hun prøvde også matforsvar-testen flere ganger for å være helt sikker på hundens reaksjon.
Lene og Azarel
Lene og Azarel

Antal inlägg : 38
Age : 41
Ort : Trondheim
Registration date : 09-01-20

http://www.azarel.dk

Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  ligistenzelda mån feb 23, 2009 2:35 pm

Ok, det har jag inte sett, vad bra att dom testar allt möjligt.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Resursförsvar tvprogram Empty Sv: Resursförsvar tvprogram

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet