PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Mentalitet, exteriör och avel .......

Gå ner

Mentalitet, exteriör och avel ....... Empty Mentalitet, exteriör och avel .......

Inlägg  BeeBronx sön okt 12, 2008 1:27 pm

Spinner vidare lite på det som Lotta tog upp - frågor kring MH och mentalitet inom rasen och aveln

Om vi skall diskutera mentalitet inom pinscherrasen och aveln, vad står själva begreppet mentalitet för? Antagligen olika saker för olika människor.

I den Svenska akademins ordbok kan man läsa att betydelsen för mentalitet är;
Själsläggning; sinnesförfattning, sinnesart, sinnesriktning; skaplynne.

Vad är den typiska mentaliteten hos en pinscher, är de mer eller mindre pinscher för att den enskilda individen befinner sig på den ena eller andra sidan av rasstandardens ”barometer”?
Hur ser en bra, stabil och mentalt stark pinscher ut i ett MH?

Vi som föder upp kanske har olika åsikter i hur denna "önske-spindel" ser ut ...

Hur stor vikt har mentalitet, intelligens och extriör när uppfödaren planerar sina framtida kullar? Vilken ungefärlig procent kommer de olika delarna på?

När vi, för ett par år sedan gjorde undersökning inför RAS svarade 25% (alla svarade inte och man vet ju inte hur procenten sett ut om samtliga utskck kommit in) att de inte kunde tänka sig pinscher som ras för sin nästa hund.

Har vi förhållandevis många fler ”fel” valpköpare inom rasen som ger ett sådant utfall procentuellt?

Personligen tycker jag att det känns otroligt viktigt att hunden som skall finnas hemma hos mina valpköpare är hemmahundar, trivs i familjemiljön och först och främst ses som sällskaps- familjehund. Och det är så jag vill planera mina kullar - mentalt snygga pinscher.

Det man bör veta och tala om för sina valpköpare är ju att det finns en varierande grad av livlighet inom rasen som gör att individerna skiljer sig åt beroende på vilka linjer den kommer ifrån - ibland också individer i kullen. Och att detta har betydelse för vad man som valpköpare tänkt sig att använda sin hund till.

Finns det kennlar som kanske skulle kunna rekommendera en annan kennels hundar på grund av att de vet med sig att den egna kenneln inte har den TYP av pinscher som passar valpköparen? Jag hoppas verkligen det - men sedan vet jag inte om det mera handlar om att det kanske kommer en valpköpare där jag känner - mina valpar kommer inte kuna tillfredställa denna valpköpares behov och önskemål.
Jag tycker ändå att när man läser de olika kennlarnas avelsstrategi tycker jag ändå att man kan läsa sig fram till att vi vill sträva mot samma mål.

Hur ser det ut med mentalitet och avelsarbetet utomlands? Kan man säga att olika länder avlar på olika mentaliteter? Är en pinscher med tysk härkomst på ett sätt i förhållande till pinschern som kommer från Frankrike?

Personligen har jag lite förutfattade meningar här - och när jag är ute och tittar efter lite nya roliga hundar och linjer ... hmmm, vad betyder en bra mentaltet för dem? Hur har de hundhållning och hur fungerar deras hundar i familjesituation - så som vi har hund i dag?

Om man läser en annonssida för polishund kan man läsa bl a detta;
För att bli polishund krävs mycket bra mentalitet och fysik. Polishunden skall ha stor kamplust, vara uthållig och den skall också vara pigg och vaken. Den får inte vara rädd för mörker eller bullriga miljöer och inte minst skall den vara intresserad av att använda sin ypperliga nos för spår och sök.

Skulle detta passa en pinscher med bra mentalitet och god fysik?
Finns det ett samband mellan mentalitet och intelligens?

Vad är det egentligen vi vill ha hos en pinscher, stämmer den rasstandarden som finns skriven med dagens önskemål?

Hur mycket kan man mixtra med en pinscher och dess mentalitet och exteriör innan man har gått från det som var en ”rastypisk urpinscher”?

Hur mycket kan man frångå exteriörbeskrivningen som finns i standarden innan vi förändrat dess "pinscherlika" utseende.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet