PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Bad breath!

+6
agentx
AzaBouleau
Sanna&Kelly
Jenni
herrHarry
ligistenzelda
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Bad breath! Empty Bad breath!

Inlägg  ligistenzelda ons dec 17, 2008 12:51 pm

Beror dålig andedräkt endast på tandsten och vad kan man göra förutom att bortsa tänderna på hunden? Vilket för övrigt inte är så effektivt när hunden inte slutar tugga och slicka när man borstar Rolling Eyes

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  herrHarry ons dec 17, 2008 12:58 pm

Det mesta beror nog på tandsten.
Harry hade lite tandsten som vi tog bort när han kastrerades, man kände direkt en förändring på lukten i munnen.

Du kanske kan köpa hundminttabletter? Laughing
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  ligistenzelda ons dec 17, 2008 1:21 pm

Finns det minttabl. för hundar ,seriöst? Laughing

Funderar på dessa dentastix å allt vad det heter, funkar dom tro?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  herrHarry ons dec 17, 2008 1:51 pm

ligistenzelda skrev:Finns det minttabl. för hundar ,seriöst? Laughing

Funderar på dessa dentastix å allt vad det heter, funkar dom tro?

Japp, det finns minttabletter! lol!

Att tugga ben är bra för tänderna, plaque off finns ju också. Det luckrar upp placken och gör det enklare att få bort.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Jenni ons dec 17, 2008 2:41 pm

Håller med Emma, det är nog mest tandstenen som luktar om de inte precis tuggat i sig något stinkande.
Enligt mina egna väldigt vetenskapliga undersökningar på fyra hundar, varav två mina egna så skyller jag allt på tandstenen. Mina hundar som jag alltid har borstat tänderna på mer eller mindre regelbundet har ingen tandsten (förra hunden blev 12 och hade bara lite gult i vecket på stora kindtanden) och de luktar inte värre i munnen än medelsvensson medan syrrans och mammas hund som sällan eller aldrig får sina tänder borstade och båda har rätt mycket tandsten luktar apa i munnen.
Jag försöker borsta varje dag (enligt Ann Pettersson som lär ut odontologi på veterinärprogrammet ska man borsta minst 3 ggr/vecka, annars gör det det samma om man borstar eller inte) och de perioder då jag är duktig luktar Loke ingenting i munnen men har jag slarvat börjar han lukta tandsten, utan att något syns. Det gör inte så mycket om hunden tuggar och slickar på tandborsten, huvudsaken är att man kommer åt några tänder, bättre än inte alls! Jag använder en enzymtandkräm som heter Bucadog som finns på apoteket. Den löser upp plack (Ann är för övrigt väldigt kritisk mot Plaq off...) och egentligen ska det räcka med att ge den i maten men jag har den lite som belöning eftersom hundar gillar den och jag tror att ingenting egentligen kan ersätta mekanisk rengöring.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  ligistenzelda ons dec 17, 2008 8:58 pm

Jenni:

Ok, räcker det om jag borstar utsidan av tänderna? För det är nästan omöjligt att borsta insidan Laughing
Bucadog, den ska jag kolla upp, tack för tipset!


Saken är den att hon har inte haft nån andedräkt att tala om förrän nyligen så jag måste ju ta tag i det här, för det finns inget värre än en hund som stinker i gapet pga av tandsten..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Jenni ons dec 17, 2008 9:34 pm

Utsidan är bättre än inte alls! Låt det ta tid. I början får man vara glad om man kommer åt någon tand över huvud taget. Loke tuggar också på tandborsten och då brukar jag försöka vara lite snabb och borsta insidan också eller stoppa in en tumme i mellan så att han inte kan stänga munnen Very Happy Vissa gånger går det bra att borsta alla tänder, andra gånger hinner jag bara med några stycken men då får det vara för jag vill inte bråka med honom. Men han gilar i alla fall tandkrämen så mycket att han inte försöker smita.
Kanske ska säga att Bucadog inte direkt är billigt. En tub kostar kring en hundring men jag följer inte doseringen så då räcker den ganska länge Very Happy
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  ligistenzelda ons dec 17, 2008 9:42 pm

Ah men då ska jag inte vara sämre, ska köpa tandkrämen också, det är det värt Very Happy

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  ligistenzelda ons dec 17, 2008 10:00 pm

Ska plague off tuggas? Kom å tänka på min katt som har mycket tandsten, hon tuggar iinget nyttigt i onödan Wink

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Gäst ons dec 17, 2008 11:11 pm

Nu senast jag var hos veterinären fick jag prova ett par "Oral bar"s från Royal Canine som skall ges en gång per dag, gärna mellan måltiderna. De är istället för tandborstning, förebygger och tar till viss del bort tandsten och är en dröm! Fick ett par provpåsar och till och med Totte som inte brukar gilla andra ben än märgben tyckte de var jättegoda. Märkte skillnad på andedräkten redan efter en dag Very Happy .

Jag kommer förmodligen aldrig börja med tandborstning av mina hundars tänder så de här var perfekta Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  ligistenzelda tor dec 18, 2008 9:50 am

Cuthalion: ooh, såna vill jag ha! Måste man pallra sig till en veterinär för å köpa såna bars?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Sanna&Kelly tor dec 18, 2008 10:47 am

Jag ska köpa Bucadog, har letat efter tandkräm men inte tänkt så långt som till apoteket... Rolling Eyes

Är de dyra de där Oral Bars:en från RC?

Kelly gillar tyvärr inte Dentastix och sådant men han tuggar ganska regelbundet på vanliga ben och så ger jag honom Plaque Off varje dag.

Den senaste tiden så har jag även försökt att borsta tänderna på honom några gånger i veckan men han tycker inte om det. Ha ha, snacka om att strama åt kinderna, han ser ut som en annan liten farmor... Razz

Jag borstar inte så ofta och kommer nog inte åt alla tänder men jag resonerar som så att det jag gör är bättre än inget.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  AzaBouleau tor dec 18, 2008 11:42 am

Jag har smort in tänderna på texie med en Bucadog med mina fingrar från att hon var valp. Har provar att borsta dom, med det var som sagt svårt. Har nu köpt ett ny hundtandborste som jag ska försöka med, hoppas på bättre resultat Smile

Hur ofta borstar ni era hundars tänder? Är det varje dag eller räcker det med en gång i veckan för att hålla tandsten borta?
AzaBouleau
AzaBouleau

Antal inlägg : 38
Age : 40
Ort : Alingsås
Registration date : 08-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Jenni tor dec 18, 2008 7:47 pm

Jag har som mål att borsta varje dag och gör det i perioder men ibland slarvar jag.
Enligt tand-tanten Ann Pettersson är det 3 ggr/vecka som gäller, annars gör det varken till eller från men jag tror inte hon sade det med avseende på tandsten utan paradontit (tandsten + gingivit (tandköttsinflammation) gör att det bildas fickor mellan tand och tandkött där bakterier får fäste och de kan på sikt ge upphov till tandlossning). För att göra det till en vana tror jag det är bäst att borsta varje dag, annars är det nog lätt hänt att man skjuter på det. Jag brukar borsta Lokes tänder på kvällarna innan jag borstar mina egna.
Tandvård är väl det område som är mest eftersatt när det gäller hundar och jag har nog gjort det lite till mitt mission att få folk omkring mig att borsta sina hundars tänder Laughing De behöver inte lukta apa.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Sanna&Kelly fre dec 19, 2008 12:09 am

Men det som skulle vara ännu värre än att hunden luktar illa i munnen är om den har ont i munnen och/eller tappar tänder och inte kan äta ordentligt från en alltför gammal ålder. Det är det jag är rädd för och sedan är det bara en bonus om hunden luktar bättre.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  agentx fre dec 19, 2008 12:33 am

Det finns ju även en tandkräm i sprayform ingen borstning behövs, har inte prövat den själv men flera av våra kunder var super nöjda med den.
agentx
agentx
Admin

Antal inlägg : 74
Age : 44
Ort : Landskrona
Registration date : 08-10-09

http://www.pinstripes.dinstudio.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Sanna&Kelly fre dec 19, 2008 12:40 am

agentx skrev:Det finns ju även en tandkräm i sprayform ingen borstning behövs, har inte prövat den själv men flera av våra kunder var super nöjda med den.


Vad heter den? Gillar hundarna den?
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  agentx fre dec 19, 2008 1:29 am

ska kolla upp vad den heter, tror hundarna knappt hinner reagera på smaken då det är en mun spray, men jag har inte hört nån hund som tyckt illa om den.
agentx
agentx
Admin

Antal inlägg : 74
Age : 44
Ort : Landskrona
Registration date : 08-10-09

http://www.pinstripes.dinstudio.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Gäst mån jan 26, 2009 5:46 am

Provade förresten de sticksen som finns i vanliga matbutiker och de fungerade riktigt bra. Föredrar de jag fick hos veterinären på grund av lukten men i övrigt märkte jag ingen skillnad (förutom att andedräkten blev trevligare). Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  ZetaNova tis jan 27, 2009 4:39 pm

Jag borde nog testa med Zeta med hon börjar få dålig andedräkt, jag tog lite tandsten på henne vid hennes operation. Får se vad hon säger om att börja med tandborstning vid 6,5 års ålder Wink

Den där sprayen låter smidig med, men kan den verkligen ersätta tandborstning eller är det mer som plague off? Men vill gärna veta vad den heter med.

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Anna tis jan 27, 2009 4:46 pm

Jag har provat Plac Off....var inte så nöjd till en början då det tog lång tid för att få ett resultat men det är ju så olika från hund till hund. Ztella har tandsten ibland.... men jag skrapar med tandstens skrapa, gnuggar med frotte och när jag kommer ihåg så ger jag fortfarande Plac Off....

Men visst blev andedräkten bättre när väl Plac Offen tog fart och gjorde resultat men som sagt för Ztellas del tog det lång tid jämfört med andra hundar.

Plac Offen är ju väldigt enkel att ge också...bara strö över maten å så är det klart...

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  ligistenzelda ons jan 28, 2009 10:56 pm

Anna skrev:Jag har provat Plac Off....var inte så nöjd till en början då det tog lång tid för att få ett resultat men det är ju så olika från hund till hund. Ztella har tandsten ibland.... men jag skrapar med tandstens skrapa, gnuggar med frotte och när jag kommer ihåg så ger jag fortfarande Plac Off....

Men visst blev andedräkten bättre när väl Plac Offen tog fart och gjorde resultat men som sagt för Ztellas del tog det lång tid jämfört med andra hundar.

Plac Offen är ju väldigt enkel att ge också...bara strö över maten å så är det klart...

Jag har gett plague-off en tid nu, men känner ingen skillnad på Zeldas lätt obehagliga andedräkt haha. Tar det tid innan det ger effekt eller måste man skrapa å hålla på också? Vad är det för mirakelspray som det pratas om? alien

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  anneli tor feb 12, 2009 4:20 pm

Intressant tråd! Som någon sa: tandborstning hos hundar är eftersatt, och så har det varit här med, tyvärr...
Men nu ska det bli ändring Very Happy !
Var hos veterinären härförleden och tog bort tandsten på Zorro. Köpte då en tandkräm med kycklingsmak som faktiskt verkar gå hem! (Enzymatic Toothpaste. Virbac Animal Health.) Tjejen där rekommenderade barntandborstar i olika storlekar för att verkligen komma åt. För även om tandkrämen är god, så visst ska det trilskas och tuggas ändå Smile !Inget enkelt uppdrag, men visst SKA det gå!
Vi kompletterar med något nytt: en lösning som man häller i vattnet åt hunden så att det sköljer över tänderna när de dricker (Vet aquadent anti-plaque solution for drinking water, också Virbac). Tittade också på Oral barsen som jag var sugen på (ja, inte JAG alltså men...), och fick veta att de resultat man redovisar efter undersökning bygger på en bar om dagen, annars får man väl inte lika bra nytta av dem. Och eftersom Zorro historiskt sett blir lite grinig av att ha ben, så får det vara Crying or Very sad . Fast jag kanske faller för frestelsen ändå en dag!
Hur som helst så tryckte de på att det var den mekaniska rengöringen med tandborste som var det absolut viktigaste, allt annat - som den här lösningen, plaqueoff-pulvret, oral bars etc- är komplement till tandborsten.
En annan intressant sak jag fick veta är att det här med tandsten är väldigt individuellt, en del hundar får det lätt, andra inte alls, vare sig man borstar eller ej. Och det är inte något ärftligt heller. Fick också veta att även om hunden tappar en del tänder, så brukar de inte må dåligt av det utan klarar att äta och leva bra ändå.

Visst är man lite avundsjuk på att kompisen har en tolvårig hund som ALDRIG borstat tänderna och ALDRIG haft nån tandsten och ALDRIG haft dålig andedräkt!
anneli
anneli

Antal inlägg : 3
Age : 60
Ort : Staffanstorp
Registration date : 09-01-30

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  ligistenzelda lör feb 14, 2009 1:57 pm

Jag är bara föör glömsk, det är knappt jag kommer ihåg att klippa klorna varje vecka så tandbortsningen känns som ett smått omöjligt uppdrag. kanske är jag även lite lat Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Elly sön feb 15, 2009 11:38 pm

Hur ofta ska man borsta tänderna på hunden?
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Bad breath! Empty Sv: Bad breath!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet