PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Färskfoder?

+5
Elenya's
herrHarry
Poppis
BeeBronx
Emma & Eroz
9 posters

Gå ner

Färskfoder? Empty Färskfoder?

Inlägg  Emma & Eroz lör okt 11, 2008 1:28 pm

Jag har lite frågor om det här med färskfoder. Eroz har alltid varit ganska dålig i maten, vi har bytt mat (bara torrfoder) några gånger och det nya är jätte kul i början men sen tröttnar han snabbt, så det är meningslöst. För en dryg månad sen började jag ge han Bravo färskfoder utblandat i torrfodret vilket har lett till att han äter bättre än innan. Dock sa tjejen som jobbade i djuraffären att färskfodret inte är lika bra som torrfoder så hon tyckte inte man skulle byta ut det helt mot torrfodret. Grejen är att han är ganska bra på att spotta ut torrfodret (även fast han självklart äter en hel del av det), vilket är något irriterande då man får slänga en hel del. En annan anledning till att jag ville ha kvar torrfodret var att han skulle få tugga lite (mot tandsten och sånt), men bitarna han har nu är så små att han oftast sväljer de hela med färskfodret.

Samtidigt har jag hört vissa andra säga att färskfoder är bättre än torrfoder, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro längre. Är det någon som vet hur det är, är torrfoder eller färskfoder bäst för hunden? Och är det någon som vet om det är någon skillnad på Bravos och Nordics färskfoder (jag såg just att Nordic leverar till Växjö någon gång i månaden)? Om ni bara ger färskfoder till era hundar ger ni nått annat utöver så att de ska få tugga (och hålla borta tandstenen)?
Emma & Eroz
Emma & Eroz

Antal inlägg : 21
Age : 38
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

http://www.geocities.com/rivendells_eroz

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  BeeBronx lör okt 11, 2008 1:37 pm

jag tycker hon var lite konstig - färskfoder från Bravo är ju ett helfoder...tanken är att det inte ska blandas med torrfoder!

Ett rovdjur äter rått kött och deras mage och tarm är gjorda för den typen av föda. Hunden har lättare att smälta och få i sig näringen från rått kött och som dessutom har kvar alla naturliga nyttiga bakterier och näringsämnen som är välgörande för bla. hundens immunsystem.

Många torrfoder är spannmålsbaserade vilket beror på att det är billigt med spannmål. Det ger mättnadskänsla men man brukar se att hunden bajsar mycket vilket är ett resultat på att det bara har gått rakt igenom.

En del tror också att hunden måste äta torrfoder för att motverka tandsten. Enligt mig så handlar det istället om salivens enzymsammansättning huruvida hunden får mycket tandsten eller ej. Om du har flera hundar ser du oftast det eftersom de har olika benägenhet att få tandsten - trots exakt samma kost.

Men visst har de flesta hundar ett tuggbehov, men ge då ett märgben eller något annat att tugga på. Observera att ben ska vara råa, handlar om smältbarheten.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Bravo Färskfoder

Inlägg  Poppis lör okt 11, 2008 8:34 pm

Hej Emma
Poppis har alltid varit dålig på att äta, vi provade det mesta och blandade tom vispgrädde i massor i maten för att han skulle äta torrfodret. För ca 1,5 år sen börja vi med klass färskfoder och hundarna hadde då även fri tillgång till torrfoder samtidigt. Klass funkade till och från men Poppis tyckte att det var för kladdigt och slaffsigt så vi testade Bravo färskfoder och det åt han direkt, inga problem alls där inte. Eftersom han kastar i sig Bravo så valde vi att ta bort torrfodret helt, så de senaste typ 4 månaderna så får båda bara Bravo och det funkar kanon, fick tom dra ner lite på maten för Poppis för han blev lite mullig tom.
Våra hundar har fri tillgång till ben i olika former slag, har alltid en ikea back som står framme så dom kan välja vad som kan passa, och kan säga att dom inte är storkonsumenter på ben, det går i perioder har vi märkt.

Vill du ha upp Eros i hull så rekomenderar jag att du går över på Bravo helt, bara jobbigt att ha massa olika foder tycker jag.
/linda
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  herrHarry lör okt 11, 2008 8:47 pm

BeeBronx skrev:
Många torrfoder är spannmålsbaserade vilket beror på att det är billigt med spannmål. Det ger mättnadskänsla men man brukar se att hunden bajsar mycket vilket är ett resultat på att det bara har gått rakt igenom.

Även färskfoder består av spannmål tyvärr.

Jag ger Harry Klass färskfoder, plus att han äter Orijen torrfoder. Det mår han bra av.

Tugga ben gör han väldigt sällan, så hans tänder är inte de bästa. Men torrfoder gör inte att hunden inte får tandsten. Hundar som tuggar mycket ben har friskare tänder.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  Gäst lör okt 11, 2008 9:32 pm

Jag har visserligen ingen erfarenhet av färskfoder för hundar men våra har som standard torrfoder stående framme dygnet runt. Speciellt Totte går gärna och petar, plockar och välter ut bitarna för att snappa åt sig ett par stycken per gång. Dock slänger vi i princip aldrig fodret utan han får gå och plocka som han vill och plötsligt är det slut och skålen far över hela golvet tills den är påfylld Laughing

Förutom detta får de samma mat som vi människor äter vilket har gjort att vi aldrig haft problem att hålla hundarna i hull. Shiban var tunn en period men just att hon kan äta när hon vill och får annat än torrfoder emellanåt gör att hon blivit riktigt fin.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  Elenya's tis okt 21, 2008 6:00 pm

Jag säljer Klass färskfoder på min djurbutik och vore det inte för att jag är så glömsk (man ska ju komma ihåg att tina de i god tid) skulle jag gärna utfodra mina hundar med det oxå.
Klass, Bravo och Nordic (finns säkert fler) Är helfoder och du behöver därför inte kompletera med torrfoder. Däremot medför det tyvärr, i många fall, att hunden lättare får tandsten. Det motverkar man lättast genom att ge hunden ett märgben eller annat ben din hund tycker om, eller (om hunden inte tål ben) strö Plaque off över maten.

Jag har många kunder med hundar som inte riktigt tål torrfoder men som fungerar utmärkt med Klass, deras Fisk variant verkar vara den som varit bäst för dessa hundar.

Men som sagt, dessa foder ÄR helfoder och Behöver därför inte blandas ut Very Happy
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  Anna tor okt 23, 2008 3:41 pm

Jag har igen erfarenhet av färskfoder då det alltid fungerat att ge torrfoder.
Det jag däremot vill informera med detta inlägg är att hundar skall man inte ge mjölkprodukter av den anledningen att de kan inte producera ett visst ämne som vi människor har när det gäller Lactos. Så måste man ge mjölkprodukter skall man ge laktosfritt eller yougurt innehållande dofilus eller bifilus. Så man skall utgå ifrån att hundar är lakotsintoleranta.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  Suvi med Sniff tor okt 23, 2008 10:49 pm

Jag bryter säkert mot nån oskriven lag nu, men i min tråd om foder och oljor på "Det Andra Pinscherforumet" skrev Bodo ett inlägg om varför torrfoder inte ska serveras torrt som jag tyckte var bra. Länk (Inlägget börjar med "En viktig faktor som talar för färskfruset foder är vattenhalten") Hoppas det är ok att länka dit... pale

Jag har nyss börjat BARFa min hund och ju mer jag läser om torrfoder, desto läskigare blir det. Men så är det med all mathantering! Börjar man sätta sig in i hur man egentligen tillverkar choklad eller hur det ser ut på äggfabriken, desto obehagligare blir det. Upplysning sker alltid på egen risk, alltså. Wink
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  herrHarry fre okt 24, 2008 12:08 am

Suvi med Sniff skrev: Jag bryter säkert mot nån oskriven lag nu, men i min tråd om foder och oljor på "Det Andra Pinscherforumet" skrev Bodo ett inlägg om varför torrfoder inte ska serveras torrt som jag tyckte var bra. Länk (Inlägget börjar med "En viktig faktor som talar för färskfruset foder är vattenhalten") Hoppas det är ok att länka dit... pale

Jag tror inte att någon halshugger dig, fniss! Laughing

Suvi med Sniff skrev: Jag har nyss börjat BARFa min hund och ju mer jag läser om torrfoder, desto läskigare blir det. Men så är det med all mathantering! Börjar man sätta sig in i hur man egentligen tillverkar choklad eller hur det ser ut på äggfabriken, desto obehagligare blir det. Upplysning sker alltid på egen risk, alltså. Wink

Då är frågan, på vilka sidor läser du om torrfoder? På sidor som förespårkar barf och färskfoder? Jag är säker på att torrfoder-entusiasterna har lika många argument för att barf och färskfoder är fel och farligt, som barf- och färskfoder-entusiasterna har argument för att torrfoder är dåligt... Wink

Säger hon som ger sin hund färskfoder och torrfoder utan spannmål (Orijen) och som allra helst skulle vilja barfa... Laughing
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  Sanna&Kelly fre okt 24, 2008 10:15 am

herrHarry skrev:
Säger hon som ger sin hund färskfoder och torrfoder utan spannmål (Orijen) och som allra helst skulle vilja barfa... Laughing


Snacka om att Harpan skulle bli mager då, han som är skraj (!!! Laughing ) för ett rått älgben...
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  Suvi med Sniff fre okt 24, 2008 11:45 am

herrHarry skrev:
Då är frågan, på vilka sidor läser du om torrfoder? På sidor som förespårkar barf och färskfoder? Jag är säker på att torrfoder-entusiasterna har lika många argument för att barf och färskfoder är fel och farligt, som barf- och färskfoder-entusiasterna har argument för att torrfoder är dåligt... Wink

Säger hon som ger sin hund färskfoder och torrfoder utan spannmål (Orijen) och som allra helst skulle vilja barfa... Laughing

Jo men visst är det så! Alla talar i egen sak och det verkar som om veterinärer överlag tycker det är rent livsfarligt att ge rå mat och ben till sin hund, för de har ju också fått lära sig hur det "ska" vara. Det finns ju olika läger inom alla områden, GI-dieten var ju livsfarlig fram tills man kom på att det var det bästa för diabetiker - och andra.
Man får bilda sig en uppfattning och följa den, jag tänker inte övertala folk att ge sina hundar färskmat! Men den som vill testa uppmuntrar jag! Vill man inte hoppas jag att man åtminstone överväger att blöta upp torrfodret.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  ligistenzelda fre okt 24, 2008 10:19 pm

Zelda skiter mindre av färskfoder, pälsen blir fin, och hon äter med god aptit. Bara det är ett stort plus till färskfoder! Nu ska vi se om magen blir bra också. Jag provade Nordic, men tyvärr slutade min leverantör precis köpa in det så det blir Bravo ist. Orkar inte krångla med leveransscheman osv, vill ha det ända hem, kalla mig lat Wink Fast skönare för mig som slipper kladda med Nordic-korvarna.

Min personliga åsikt är att jag inte tror att torrfoder hjälper mot tandsten.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  ligistenzelda fre okt 24, 2008 10:22 pm

Många torrfoder är spannmålsbaserade vilket beror på att det är billigt med spannmål. Det ger mättnadskänsla men man brukar se att hunden bajsar mycket vilket är ett resultat på att det bara har gått rakt igenom.

*Hålla med* Så fort Zelda fick färskfoder minskade mängden bajs rejält.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Färskfoder? Empty Sv: Färskfoder?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet