PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur relevant är MH?

Gå ner

Hur relevant är MH? Empty Hur relevant är MH?

Inlägg  Gäst lör okt 11, 2008 12:32 pm

Var på ett annat, icke hundrelaterat forum och hamnade i en diskussion gällande MH:ts betydelse.

Hur mycket nytta har ni haft av MH när det kommer till att få en bild av hur era hundar är mentalt?

Har ni som är uppfödare stor nytta av provresultatet?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur relevant är MH? Empty Sv: Hur relevant är MH?

Inlägg  BeeBronx lör okt 11, 2008 1:05 pm

Jag måste säga - mina hundars MH, de som är testade är inte direkt en relevantkälla till hur individen är - och skall inte direkt vara det heller.

Det är ju, som de flesta vet ett verktyg för att nedärvning.
MH är ju egentligen mera till för avelsutvärdering dvs vad gav den gjorda kombinationen för egenskaper.
Det är därför det allra bästa är att hela kullen beskrivs vid samma tillfälle och av samma beskrivare för att få så "bra" resultat som möjligt. Det är väl tyvärr väldigt sällsynt att uppfödaren verkligen lyckas samla hela kullar till MH, vilket vore den allra bästa värdemätaren, utan man får "nöja sig" med mindre.
Eftersom det då inte är samma beskrivare vet man inte heller skillnaden i att läsa av och värdera ....

Visst säger MH även något litet om den egna individen men som sagt det är mera intressant att göra spindeldiagram över hela kullar.

Mentala egenskaper, och framför allt rädslor, är starkt ärftliga, omkring 20-40%, bestäms av det genetiska arvet.

MEN jag måste ändå säga att jag blev förvånad på ex beeJays KH - som var bättre på en hel del moment - inte alls en bild av den hund jag hade hemma!

Det ska vara frivilligt att testa hundar, anser jag – eftersom MH och MT är ett redskap som är framtaget för bruksraser. Det finns ju en grupp nu som håller på och arbetar för framtagandet av ett nytt värderingsredskap av MH – DET skall bli intressant att se.

Uppfödning kan ses lite som av en kollektiv uppgift där man som uppfödare har ansvar inför sina valpköpare. Alla uppfödare är beroende av vad alla andra uppfödare gör och ingen uppfödare ensam kan avla fram starka hundar. Uppfödare måste dra åt samma håll för att nå resultat och pinscherns mentalitet har under år nu förbättras tycker jag – man kan se att allt flera avlar mot en fungerade familje, sällskapspinscher. Jag tycker det ser väldigt bra och hoppfullt ut.

Tillägg - man kan ju fundera ut hur man använder kunskapen av den kombination man gjorde på föregånde parning inför nästa parning - det är ju föräldradjuren till en individ som värderas. Att man sedan kan se ett anlag ochom det verkligen ärvdes ... betyder ju inte, att det i kombinatin med en helt annan individ nedärvs ....

Hmmm, jag tycker det är roligt att gå ett MH - men det är otroligt mycket viktigare för mig hur hunden är på hemmaplan och i sin vardagliga situation.

Jag ju också av den åsikten att alla parningar – hur konstig den än är och hur lite den än tilltalar mig, sååååååå gynar det i det långa loppet den genetiska avelsbasen!
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet