PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kattjakt

+3
Celma & Dora
herrHarry
BeeBronx
7 posters

Gå ner

Kattjakt Empty Kattjakt

Inlägg  BeeBronx lör nov 22, 2008 6:06 pm

Sätter det under träning - för det är väl det som själva punkten handlar om ...

alltid när vi tar promenader - på väg ut eller på väg tillbaka är det katter som springer i hundarnas nära synblickfång - Bronx har alltid gillat att jaga katter - men har inte en suck när det kommer till Vegas jaktintresse för katter...

På promenaden idag, Vegas fick ju självklart syn på en av kvarterets katter när vi kom tillbaks – och hon blir sjövild – låter som en toki! Jag vet ärligt talat inte hur jag skall få bukt med detta, hon får ju belöning på varenda promenad – det drösar av katter i kvarteret och BeeJay börjar hänga på nu …. Hmmmm, inte kul!

När de ser hundarna drar de ju och jaktinstinkten kommer in ... jag brukar .... numer lyfta upp Vegas för o titta på henne och "skärp dig"... då taggar hon ned lite...

Hur i fanken får man bukt med en självbelönande sak som att varje promenad ser hon katter och katterna rusar …
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  Gäst lör nov 22, 2008 7:02 pm

Skjuta dem? Twisted Evil Wink

Skämt åsido så vår kelpie-tik var tokig i katter (bortsett från den/de som bodde hos oss. Man kunde kalla in henne från ALLT utom just katter och det satt i livet ut. Som tur var lärde vi oss snabbt att fick man tag i henne första metern, det räckte med att använda rösten, så stannade hon vid ens sida även om blicken vandrade.

Tror att när det kommer till kattintresse så är det skadebegränsing som gäller, det vill säga att koncentrera sig på vad man minst vill uppnå om det så är att vara tyst, stanna vid ens sida etc. Hitta någon avledning som är roligare än en kat tror jag inte går.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  herrHarry lör nov 22, 2008 7:08 pm

Skvallerträning?
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  BeeBronx lör nov 22, 2008 8:06 pm

herrHarry skrev:Skvallerträning?

Vegas skvallrar redan så kvareret vet om att hon sett en katt Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  Celma & Dora lör nov 22, 2008 8:22 pm

Jag har också problem med katter. Jag har två kattjägare som blir helt till sig när de ser en katt. Celma har i stor sett alltid varit besatt av katter och sen har det väl kanske smittat av sig på Dora, jag vet ju inte hur Dora skulle ha varit om inte Celma påverkat henne. Celma känner till kattstråken på våra vanliga rundor så just där spanar hon flitigt och vet vart hon sett katter sitta och trycka tidigare, sådan koll har dock inte Dora. Oftast låter de dock inte utan drar i kopplet och vill jaga efter katten. Celma låter aldrig, Dora kan skälla ibland om hon blir extra uppspelt. En annan sak är det om katten retas med dem, då kan de inte låta bli att låta. Det händer lite då och då hemma hos mina föräldrar där hundarna är i deras inhägnade trädgård och grannens katter gärna kan stanna en liten bit från staketet och bara sitta där och titta på mina hundar som då blir galet retade av katten och det förstår jag ju att de blir... Jobbiga katter som inte bara kan gå förbi Evil or Very Mad
Celma & Dora
Celma & Dora

Antal inlägg : 26
Ort : Borlänge
Registration date : 08-10-11

http://celma.se

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  herrHarry lör nov 22, 2008 9:37 pm

BeeBronx skrev:
herrHarry skrev:Skvallerträning?

Vegas skvallrar redan så kvareret vet om att hon sett en katt Wink

Ja, men det kanske är värt att testa? Med lite tur, en gnutta envishet och ett enormt tålamod så kanske det fungerar. Wink

Eller det krävs nog mer än en gnutta envishet. Laughing
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  BeeBronx lör nov 22, 2008 10:02 pm

Hur hade du gjort då?

Godis till alla tre på marken eller i handen?

Eller???
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  Tacos lör nov 22, 2008 10:33 pm

Ja eftersom min katt har fostrat mina hundar att men leker inte med en katt då får man smaka på klona...så dom är inte så kaxiga när vi träffar katter ute dom fnyser mest åt katten!
Tack min lilla Chivas för att hon fostrar Trix och Tacos såå fint! Laughing

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  herrHarry lör nov 22, 2008 10:40 pm

BeeBronx skrev:Hur hade du gjort då?

Godis till alla tre på marken eller i handen?

Eller???

Jag hade tagit tag i enbart Vegas, eftersom det är hon som taggar upp de andra.

Promenerat med henne ensam och tränat på att skvallra på lite enklare saker än en katt. Kanske på människor först, när hon är säker på det så skulle jag ha bytt till att skvallra på andra hundar. Förhoppningsvis sätter sig skvallerbeteendet hos henne och man kan börja träna på att skvallra även på katter.

Men sen är det en annan sak om jag hade orkat ta tag i det. Wink
För det är nog mycket jobb.

Eva Bodfält har skrivit en bra artikel om skvallring
klicka här
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  BeeBronx lör nov 22, 2008 11:20 pm

herrHarry skrev:
BeeBronx skrev:Hur hade du gjort då?

Godis till alla tre på marken eller i handen?

Eller???

Jag hade tagit tag i enbart Vegas, eftersom det är hon som taggar upp de andra.

Promenerat med henne ensam och tränat på att skvallra på lite enklare saker än en katt. Kanske på människor först, när hon är säker på det så skulle jag ha bytt till att skvallra på andra hundar. Förhoppningsvis sätter sig skvallerbeteendet hos henne och man kan börja träna på att skvallra även på katter.

Men sen är det en annan sak om jag hade orkat ta tag i det. Wink
För det är nog mycket jobb.

Eva Bodfält har skrivit en bra artikel om skvallring
klicka här
Problemet blir ju - heltidsjobb - tre hundar och ... hinna...

Jag skulle önska att jag hann ta dem en och en lite oftare - men det gör jag inte, om jag samtidigt skall kunna ge dem en långpromis.

Jag funderade på om man kanske slänger ut ett antal godisar och ger ett "sök" ...

? fel ute?
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  Arcan lör nov 22, 2008 11:28 pm

Jag har ju två russllar med en "underbar" jaktinstinkt och här kryllar det av harar... Och dessa två SKRIKER rakt ut när dom ser harar springa... Jag kan hejda dom om jag ser haren först och då går det lugnt till.. Men om dom har sett haren och kommit in i "jaktskriksfasonerna" så är det bara hårdhandskar på som gäller annars är det omöjligt att tro att man bara kan avbryta. Dom är ju uppe sånt varv att jag måste ta min egen energi över deras. För övrigt så kan jag tillägga att vi idag märkte att Arcan har ett "fint" jaktintresse och kan minnsan skrika efter harar han med... Shocked

Jag säger som Emma, ta tag i den hunden som hetsar upp resten av gänget och ta tag i henne INNAN hon ser katten om det är möjligt.

Så får jag ofta göra vid hundmöten, Pricken triggar upp alla andra och det blir ett himla hallå. Men tar jag honom vid min sida vid mötet och är på honom så kan jag ha de andra på långt koppel utan problem. Men då måste jag ha plockat in honom i tid, annars är det för sent.

Skvallerträning lät för övrigt jätte spännande... Very Happy
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  ligistenzelda lör nov 22, 2008 11:36 pm

Ja belöna när hon skvallrar! Sen att få göra en annan rolig sak är superbra för att få ut frustrationen att inte få jaga efter, tycker jag iaf funkar på Zelda hyggligt. Se till att slänga godiset åt ett annat håll. Att bli arg har aldrig funkat på Zelda.
Sen kan du prova det jag fick tips om förut att aldrig lämna en situation med en uppjagad hund. Om det sitter en katt å lurar så stanna och öva på den om den sitter kvar. Gå fram och tillbaka eller bara stå och belöna för ögonkontakt/tystnad osv tills det funkar. Lite svårt dock eftersom många katter flyr men det finns modiga katter också Very Happy

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  ligistenzelda lör nov 22, 2008 11:38 pm

Jag har ju två russllar med en "underbar" jaktinstinkt och här kryllar det av harar... Och dessa två SKRIKER rakt ut när dom ser harar springa...

hehe här hemma har jag också en skrikmaja.. Lagom kul när man blir halvt döv..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  BeeBronx lör nov 22, 2008 11:54 pm

ligistenzelda skrev:Ja belöna när hon skvallrar! Sen att få göra en annan rolig sak är superbra för att få ut frustrationen att inte få jaga efter, tycker jag iaf funkar på Zelda hyggligt. Se till att slänga godiset åt ett annat håll. Att bli arg har aldrig funkat på Zelda.
Sen kan du prova det jag fick tips om förut att aldrig lämna en situation med en uppjagad hund. Om det sitter en katt å lurar så stanna och öva på den om den sitter kvar. Gå fram och tillbaka eller bara stå och belöna för ögonkontakt/tystnad osv tills det funkar. Lite svårt dock eftersom många katter flyr men det finns modiga katter också Very Happy

jag kanske skulle ta och anställa en "stuntkatt" som vågar Leva Livet Wink
Det lite roliga är, speciellt Bronx då - min stora syster har haft massor av katter och de har inte hundarna något intresse av - de är ju hundvana och skiter i dem ... dvs inte minsta lilla roliga!!!
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  ligistenzelda sön nov 23, 2008 4:30 pm

BeeBronx skrev:
ligistenzelda skrev:Ja belöna när hon skvallrar! Sen att få göra en annan rolig sak är superbra för att få ut frustrationen att inte få jaga efter, tycker jag iaf funkar på Zelda hyggligt. Se till att slänga godiset åt ett annat håll. Att bli arg har aldrig funkat på Zelda.
Sen kan du prova det jag fick tips om förut att aldrig lämna en situation med en uppjagad hund. Om det sitter en katt å lurar så stanna och öva på den om den sitter kvar. Gå fram och tillbaka eller bara stå och belöna för ögonkontakt/tystnad osv tills det funkar. Lite svårt dock eftersom många katter flyr men det finns modiga katter också Very Happy

jag kanske skulle ta och anställa en "stuntkatt" som vågar Leva Livet Wink
Det lite roliga är, speciellt Bronx då - min stora syster har haft massor av katter och de har inte hundarna något intresse av - de är ju hundvana och skiter i dem ... dvs inte minsta lilla roliga!!!

Låter som en plan! Laughing Okej så det är bara när katterna springer som dom går igång? Det jobbiga med jaktintresse är ju att man aldrig vet när katten eller dylikt ska dyka upp. Bara å vara beredd när chansen ges.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  ZetaNova mån nov 24, 2008 1:33 pm

Nova låter med när hon ser katt eller kanin... då vet jag vart hon fått det ifrån för Zeta är ju kattvan och reagerar inte på dem...

Skenet bedrar lite dock för när Nova hälsar på mammas katt så är hon mycket försiktig och gör lekinviter och nosar försiktigt, men ute så tjuter hon efter dem... Ska träna henne med mammas och kompisars katter som är hundvana tänkte jag...

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Kattjakt Empty Sv: Kattjakt

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet