PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Utställningsträning, domamötet.

4 posters

Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  Arcan fre nov 21, 2008 10:39 am

Jag har ju från dag ett i Arcans liv med oss börjat att träna STÅ. Jag har ju stora planer i utställningsringen för honom.. Very Happy
Han är suverän på just stå, om han har nått att stå för (godis,leksak).
MEN jag undrar hur ni tränade er hund för själva domarmötet. Jag har bett någa vänner att ta på honom som en domare gör när jag har ställt upp honom men han blir så glad att han är på väg att krypa ur skinnet. Hur får jag honom att stå kvar?? Very Happy

Det är ju underbart att ha en hund som är så glad men just då vore det ju trevligt om han va som fastklistrad i golvet, jag vet ju att han kan. Men när det kommer en till person som ska ta på honom så glömmer han precis allt. Då är det bara pussar med största smilet som gäller..

Tyvärr ha det pga av olika anledningar inte blivit så många inoff utställningar under året som jag velat och snart är det dags för stora Sthlm. Shocked Jag är ju redan nervös och jag gissar att min nervositet när vi ska in i ringen inte kommer hjälpa ett dugg...

Har ni några bra tips till mig och hoppjerkan?? Ska man bli lite arg? ska man bara ignorera?
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  herrHarry fre nov 21, 2008 12:49 pm

Jag hade nog "låtit honom hållas" på utställningar, men försökt att dämpa honom på träning.
Hur vill du att han ska vara när domaren känner igenom honom? Ska han stå på slakt koppel eller ska du t.ex hålla halsbandet "utställningsmässigt" och då kanske hålla handen vid halsbandet.

Jag minns inte hur jag gjorde när Harry var ung, men jag har en känsla av att han ibland stod på två ben för att "charma" domaren... Men idag är jag hård på att han ska stå stilla utan några konster. Jag håller i halsbandet uppe vid öronen.

Det är mer ok att en ung hund inte kan stå still. Men helt klart är det ju trevligast om hunden står still och låter sig hanteras utan att vilja pussa domaren. Sen kanske Arcan överraskar dig och sköter sig prickfritt på Stora Stockholm! Wink
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  Arcan fre nov 21, 2008 3:49 pm

Jag får väl helt enkelt ha lite is i magen och se hur det går denna gång... Som sagt, han kanske sköter sig bara huxflux... Very Happy

Jag vill ju helst ha honom på slakt koppel men det är bara för att han själv tycker att det är jätte jobbigt när halsbandet sitter åt så högt upp på halsen... Då blir det Arcan tjurskalle av det hela ist..
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  Gäst fre nov 21, 2008 3:52 pm

Hitintills har jag aldrig stött på en domare som har tyckt riktigt illa om att Totte velat pussas. Till och med en domare som någon hund innan blivit biten tyckte Totte bara var go och härlig.

Dock har det lugnat sig med åren så även om han kan ge dem en snabb puss är det inte överfall som gäller längre Razz . Nu vet han dessutom vad som gäller när han går in i ringen och gör vad han skall oavsett vad handlern hittar på i andra änden av kopplet.

Ett viktigt skäl till varför vi (Kattis, Cathrine och jag) aldrig har skällt eller bråkat med honom när han har velat pussa domaren är för att han ett tag tyckte utställningar var Djävulens verk. Inte så att han vägrade men han tyckte inte det var kul att vara i ringen och då ville vi inte öka på obehaget för honom.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  herrHarry fre nov 21, 2008 4:00 pm

Arcan skrev:Jag får väl helt enkelt ha lite is i magen och se hur det går denna gång... Som sagt, han kanske sköter sig bara huxflux... Very Happy

Jag vill ju helst ha honom på slakt koppel men det är bara för att han själv tycker att det är jätte jobbigt när halsbandet sitter åt så högt upp på halsen... Då blir det Arcan tjurskalle av det hela ist..

Vad har du för halsband? Jag hade halvstryp i dubbla strypkedjor (svårt att förklara) som nöp Harry en gång. Efter det gillar han inte att ha halsbandet under hakan vilket är förståeligt. Så jag köpte ett nytt, halvstryp i läder, som fungerar så mycket bättre. Nyps inte alls! Very Happy

Allra helst skulle jag vilja visa Harry på löst koppel med en viftande svans... Det ser så himla härligt ut! Tyvärr har Harry inte det intresset för utställning och jag har inte orken att träna in det. Så om du vill visa Arcan på löst koppel så tycker jag att du ska träna så det blir så! Det fixar du säkert!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  Rivendells Kattis fre nov 21, 2008 6:50 pm

Rent spontant... LÅT HONOM HÅLLAS! Plocka inte bort för mycket av det glada och positiva i hanteringen. Kanske kommer han så småningom vänja sig och poletten faller ner. Men låt honom vara glad! SÅÅÅÅ mycket enklare att dämpa så småningom än att försöka hålla dem alerta.

Precis som Tottes matte Lotta säger... risken är att man förstärker en känsla av obehag om man "bannar" eller tramsar med dem när domaren kommer. Det är sällan som domaren skulle bli sur eller arg eller döma orättvist för att hunden är glad... tvärtom!

Så länge han kan trava, stå och visa upp sig annars.

Minns sååååå väl valpträffen för C-kullen våren 2006... *fniss* Alla, då menar jag alla, skuttade som små hoppetossor och var glada skitar när domaren hälsade på dem! Domaren älskade dem! Glädjen och den positiva inställningen till utställning kan man nästan inte få för mycket av enlig mig.

Så, låt honom hållas men uppmuntra heller inte beteendet, var lugn och han kommer så småningom oxå bli lugn!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  BeeBronx fre nov 21, 2008 8:48 pm

Arcan skrev:Jag har ju från dag ett i Arcans liv med oss börjat att träna STÅ. Jag har ju stora planer i utställningsringen för honom.. Very Happy
Han är suverän på just stå, om han har nått att stå för (godis,leksak).
MEN jag undrar hur ni tränade er hund för själva domarmötet. Jag har bett någa vänner att ta på honom som en domare gör när jag har ställt upp honom men han blir så glad att han är på väg att krypa ur skinnet. Hur får jag honom att stå kvar?? Very Happy

Det är ju underbart att ha en hund som är så glad men just då vore det ju trevligt om han va som fastklistrad i golvet, jag vet ju att han kan. Men när det kommer en till person som ska ta på honom så glömmer han precis allt. Då är det bara pussar med största smilet som gäller..

Tyvärr ha det pga av olika anledningar inte blivit så många inoff utställningar under året som jag velat och snart är det dags för stora Sthlm. Shocked Jag är ju redan nervös och jag gissar att min nervositet när vi ska in i ringen inte kommer hjälpa ett dugg...

Har ni några bra tips till mig och hoppjerkan?? Ska man bli lite arg? ska man bara ignorera?

Jag blir bara så glad över hur du beskriver honom - precis så skall de vara... de små vapisarna .... Glada och positiva, pussiga och svansviftade... ME Like

Låt honom hållas Moa! En hund som är glad inger ett positivt intryck på domaren - specielt i den klassen!

Nervös? Det är vi ALLA Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  Arcan lör nov 22, 2008 10:40 am

Nu känns det mkt bättre.. Very Happy
Då ska jag bara träna hemma som vanligt så får det bli som det bir med domaren... Han är ju som sagt ivf glad... Very Happy Detta blir ju hans första stora utställning somn dessutom är innomhus, han kanske sköter sig som en ängel av bara chocken... Laughing

Jag hade tidigare ett vanligt tunnt svart utställningskoppel, ni vet dom där vanliga billiga. Dom är ju astunna och nog ganska vassa... Jag åkte iväg och köpte nytt... Ett JOKKE i ÄLGSKINN, Galet mjukt, svindyrt och HUSSE betala... Very Happy

Det ska hur som helst bli otroligt kul att träffa alla och även att få ställa honom på "riktigt" Very Happy
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  herrHarry lör nov 22, 2008 12:44 pm

Arcan skrev:
Jag hade tidigare ett vanligt tunnt svart utställningskoppel, ni vet dom där vanliga billiga. Dom är ju astunna och nog ganska vassa... Jag åkte iväg och köpte nytt... Ett JOKKE i ÄLGSKINN, Galet mjukt, svindyrt och HUSSE betala... Very Happy

Samma lika som Harry har! Men jag fick minsann betala själv.... Evil or Very Mad
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Utställningsträning, domamötet. Empty Sv: Utställningsträning, domamötet.

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet