PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hälsodatabas

2 posters

Gå ner

Hälsodatabas Empty Hälsodatabas

Inlägg  Rivendells Cathrine fre okt 10, 2008 9:39 pm

Hej!

Under många år har det varit en diskussion om hur vi skulle kunna gå tillväga för att skapa en hälsodatabas inom vår ras. Jag vet fortfarande inte hur vi skulle kunna skapa en sådan databas och hur man ska kunna undvika att det som står i den förvanskas på grund av okunskap eller av andra skäl.

Vi är i ett läge just nu att vi kommer behöva arbeta aktivt tillsammans för att dom Pinschervalpar som föds ska få bra hem, jag jobbar på Agria och jag ser att många uppfödare av såväl hundar som katter har svårare att få bra hem till sina valpar/kattungar.

Vad har nu detta med en hälsodatabas att göra? Jaa, självklart är det så att alla vill sälja sina valpar och blir det svårt är det alltid en liten risk att ngn vill göra det på bekostnad av någon annan.

De flesta av oss har förmodligen hemma en liten "egen" databas antingen en riktig i datorn eller en i huvudet där vi lägger in all möjlig information som vi får om både våra egna linjers eventuella hälsoproblem/risker och även andras. Ibland får vi informationen genom vad vi läser på internet, ibland genom vad vi hör och ibland direkt från den som eventuellt har drabbats. Ofta har man alltså sanningar som man kanske inte har 100 % belägg för vilket självklart kan skapa oreda i avelsplaneringen.

Jag hävdar att alla som är kunniga och insatta inom Pinschern på ett eller ett annat sätt alltid kan hävda att samtliga uppfödare på ett eller ett annat sätt gör riskparningar. Detta innebär inte att jag hävdar att det inte finns bättre och sämre kombinationer men känner man till lite kan man alltid ifrågasätta, om man nu vill göra det.

Detta är det som är risken & möjligheten med en hälsodatabas, vilken information är relevant där egentligen?

Är alla sjukdommar relevanta att föra statistik över? Det är väldigt få sjukdommar som man vet ärftligheten bakom och finns det en risk att man skrämmer upp sig själva och varandra och utarmar avelsbasen ytterligare?

Jag hade en tanke för ett par år sedan att man kanske skulle skicka in valpbesiktningsintygen till klubben för att på så sätt ge ett underlag till om vi har problem med navelbråck, blåsljud eller liknande.
Numer vet jag inte om jag tycker det skulle ge så mycket egentligen, dessa defekter är lätta att se och få information om ändå.

Vad skulle ni andra uppfödare vilja ha i en databas, tycker ni att det finns ett behov för en databas och hur tror ni det bästa sättet skulle vara för att skapa något positivt av en sådant?

Så att den uttnyttjas till att föra utvecklingen framåt och inte för att skapa ytterligare hinder för varandra och oss själva?
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Hälsodatabas Empty Sv: Hälsodatabas

Inlägg  BeeBronx fre okt 10, 2008 10:34 pm

Ja, detta är en svår fråga.

Men personligen kan väl all information läggas in - det är ju i kombinationen man gör den kan komma att spela en roll.

Låt oss säga att jag har en tik som har en linje behäftad med HD ... i en databas är det då bra att kunna kolla upp de "fria" hannarna för att kunna minimera riskerna.

Om jag har en hanne jag vill använda så kollar jag ju upp så mycket jag kan - letar i linjer om hälsa, mentalitet och hur det ser ut med hundanras livslängd i stammen.

Mentalitet är otroligt svårt att föra databas över - vi har olika sätt att uppfatta mentalitet - inom och utom landets gränser. Vad som är en mentalt bra hund för mig behöver inte vara det för min valpköpare.

Detta är ett exempel som jag tycker är givande för uppfödaren -
http://www.working-dog.eu/

det finns så du kan ladda upp
* bild
* video
du har information som ligger öppet för alla -
* född
* efter + undan
* strl
*vikt
* öga
* hd ...
Alltså all veterinärbaserad fakta

Man har en stamtavla med möjlighet att lägga in bilder
Du har en översikt över syskon och ev avkommor

Man kan också logga in och se ägarens ytterligare kommentarer och beskrivning på sin hund. Där kan all infomration man vill läggas in om sin egen hund - ingen annan lägger in - dvs de bygger på öppenhet när du väl kommer in innanför den inloggning man kan få.

Pia
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Hälsodatabas Empty Sv: Hälsodatabas

Inlägg  BeeBronx fre dec 26, 2008 4:11 pm

Hur gick det med detta Cathrine???

Kollade du upp nått?
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Hälsodatabas Empty Sv: Hälsodatabas

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet