PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Överdrivet bajsande

+4
Meile
Rivendells Kattis
herrHarry
Suvi med Sniff
8 posters

Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Överdrivet bajsande

Inlägg  Suvi med Sniff tis nov 04, 2008 11:44 am

Hur ofta bajsar era vuxna hundar?

Så länge jag har haft Sniffen så har han startat våra promenader med två normala dumpningar, men sen är det som om han fortsätter bajsa fast det inte behövs! (Ungefär som när han fortsätter skvätta fast blåsan är tom.)
Det kommer små ynkliga klickar och till slut bara droppar.

Sedan han började barfa (för två veckor sen) är det mindre mängder det handlar om, men beteendet har inte försvunnit.

Jag har kopplat det till stress, att alla intryck (bra som dåliga) gjort magen nervös, för han är ju inte dålig i magen. Går vi in så är han inte bajsnödig.

Nu har jag hört att Sniffens bröder har samma bajsbeteende och undrar om det är nåt som går i släkten eller om fler upplever samma sak.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  herrHarry tis nov 04, 2008 12:42 pm

Harry bajsar en gång på morgonen. Sedan bajsar han en eller två gånger på förmiddagslångpromenaden. På eftermiddagen bajsar han en eller ingen gång. På kvällen bajsar han en eller ingen gång.

Så allt som allt så bajsar Harry tre eller fyra gånger om dagen. Wink
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Det här med bajs, det kan jag mycket om!

Inlägg  Rivendells Kattis tis nov 04, 2008 12:57 pm

Jag har ju två hundar boendes hos mig... Tar dom var för sig:

Ghibli: Bajsar en gång på morgonen om vi går en kortis. Går vi långt så bajsar han två gånger. På kortisarna passar han på att bajsa rätt snart på prommisen och ägnar sedan resten av prommisen åt att skvätta. Har vi gått långis på morgonen, och han då bajsat två gånger, bajsar han inte förrän på sista kvällisen. Så sammanlagt bajsar Ghibli 3 gånger under dagen, fördelat på olika prommisar.

Blessin: Bajsar en gång på morronprommisen, oavsett längd. Sen bajsar hon igen en gång till under dagen. Två gånger om dagen nästan alltid. Sen ibland kör hon bara en gång... men då vaknar hon tidigt på morgonen och går och sätter sig vid dörren och stirrar på mig. BAJSA säger hennes små söta ögon då. Och sitter hon vid dörren... då är det bråttom!

Slutsats: Ingen alls egentligen... men jag kan se skillnad på när vi har haft det litet stressigt... då dumpar dom oftare och med ingen som helst rutin.

Jag tror att vissa hundar är stressigare i själen eller hur jag ska säga... vet ett par såna som jag har haft hand om... och dom bajsar som Sniff. Lite stressat och gärna många gånger... går gärna omkring och kan inte riktigt göra klart... Så jag tror det hör ihop med stressnivån i kroppen. Har inga som helst medicinska kunskaper... men min egen mage är totalt ur gäng om jag stressar... sååå är det lugna gatan i mitt liv sköter sig min mage oxå. Så jag tror hundar oxå kan ha stressmage. Men på dom är det väl svårare att göra nåt konkret åt det, mer än att jobba som vanligt med deras dagliga träning och motion.

Det var vad jag har att säga om bajs! Very Happy
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  Meile tis nov 04, 2008 1:11 pm

Meile bajsar två rejäla högar alldeles i början av promenaden, sedan ska det små-kluttas lite här & där under resten av promenaden, precis som Sniff. Och Meile har ändå haft en "exemplarisk" uppväxt sedan valptiden får man väl säga... (nästan iaf)

Kenzo bajsar inte på en gång på promenaderna, utan sprider ut det lite här och lite där under resans gång.

Båda två är fanatiska sprätters...

Fast jag uppfattar inte någon av dem som stressad, så jag tror att deras "bajskluttande" har mer att göra med revir och sånt, som Bodo skrev på pinscherforum.

Rottis-Enya bajsar två gånger per promenad, och därmed punkt. Hon har inte samma behov av att småklutta sig runt på promenaden.

Totalt sett skulle jag väl säga att mina hundar bajsar "ordentligt" tre gånger om dagen. Alla små-kluttar som hanarna håller på med känns meningslöst att räkna.
Meile
Meile

Antal inlägg : 60
Ort : Limhamn
Registration date : 08-10-12

http://www.asynjans.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  Suvi med Sniff tis nov 04, 2008 1:21 pm

Kom på att jag själv inte riktigt svarade på frågan: i huvudsak bajsar han fm och kväll och det skulle räcka med det enligt mej, men så kommer det tillfällen då dessa nervösa klickar och droppar avlöser varandra.
Har han varit uppspelt eller skärrad - vilket han har MYCKET lätt för att bli, så brukar det märkas på bajset.

Tillägg: hur nervös han än varit så har han alltid gillat att sprätta omkring sig, så det är inte alls omöjligt att han markerar revir!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  Sanna&Kelly tis nov 04, 2008 2:19 pm

Kelly delar också upp sitt bajs, ofast brukar det bli tre gånger: en förklutt, en bajshög och lite eftersmet... Är man ute länge och han springer mycket så kan han bajsa ännu fler gånger, men då kommer det ganska lite och är lite lösare.

Kelly är inte en stressad individ men han bajsar ändå på detta sätt.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  Suvi med Sniff tis nov 04, 2008 2:32 pm

Jaha ja! Sniffen kanske inte har så konstigt bajsbeteende ändå!? Det ser så konsigt ut när han hukar sig och det bara kommer ut en droppe och sen försöker han igen efter några meter. (Efter att ha bajsat ordentligt innan alltså.)
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  Sanna&Kelly tis nov 04, 2008 2:58 pm

Jag har fått intrycket av att pinschrarna ofta bajsar på detta sätt, att de delar upp det.

Förresten, Kelly brukar också sprätta en massa efter att han bajsat (men även efter att han kissar också) och han brukar i stort sett alltid bajsa mot något träd och eller sten. Lite stolt så där! Razz
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  Suvi med Sniff tis nov 04, 2008 3:04 pm

Sniffen älskar att gå i buskar och få sig en ordentlig avborstning, och han gillar också att bajsa i buskarna. Ibland uppfattar han kommunens planteringar som buskar och har samma beteende där, bara det att då hamnar hans baj ovanpå en fin blomma eller nåt.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 54
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  ZetaNova tis nov 04, 2008 5:55 pm

Gör han även så på kortis rundorna eller mest på lång promenaderna?

Zeta kan bajsa upp till 3-4 ggr samma runda, då på långrundan, en ordentlig nästan direkt och sen lite små "rester" eller vad man ska kalla dem och då även lite löst ibland. Men det är helt normalt då de rör sig en längre period så kör man igång tarmarna så det som inte var "framme" vid början av rundan arbetas fram under promenaden, eller vad man ska säga, därav att de gör av sig flera gånger under en långpromenad.

Annars bajsar hon en gång till om dagen antingen på morgon promenaden eller middagspromenaden.

Nova bajsar 3-4 ggr om dagen - morgon, middag och 1-2 ggr på långpromenaden, inget på kvällen, men hon får ju ganska mycket mat med då hon fortfarande växer. Wink

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  BeeBronx tis nov 04, 2008 10:43 pm

Det konstiga tycker jag är när tre hundar får exakt samma mängd och sedan skiter så olika ...

BeeJay har en omsättning (har förändrats nu med kastrering) som gör att han kan äta och skita på löpande band ...

Bronx och Vegas kan man, om man ex ger majs se hur sakta de bryter ned maten ... den kommer ut en, två dagar efter.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  ligistenzelda ons nov 05, 2008 12:55 pm

Suvi med Sniff skrev:Kom på att jag själv inte riktigt svarade på frågan: i huvudsak bajsar han fm och kväll och det skulle räcka med det enligt mej, men så kommer det tillfällen då dessa nervösa klickar och droppar avlöser varandra.
Har han varit uppspelt eller skärrad - vilket han har MYCKET lätt för att bli, så brukar det märkas på bajset.

Tillägg: hur nervös han än varit så har han alltid gillat att sprätta omkring sig, så det är inte alls omöjligt att han markerar revir!

Stressmage? Inte så ovanligt vad jag förstår. Sen vet jag en kompis som har en hund som envisas med att gå och småklutta hela promenaden, fast han är inte stressad.

Zelda bajsar ca 2-4 ggr/dag. Ofta bajsar hon två ggr på en långis.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Överdrivet bajsande Empty Sv: Överdrivet bajsande

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet