PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sund hundavel ....

3 posters

Gå ner

Sund hundavel .... Empty Sund hundavel ....

Inlägg  BeeBronx sön okt 19, 2008 4:12 pm

Sund hundavel är, enligt Sveriges Veterinärförbund, avel som följer följande grundregler.


En sund hund ska:

▪ ha möjlighet att andas obehindrat
▪ kunna röra sig obehindrat och naturligt
▪ ha en huvud/ögonform och hudomfång som gör att ögat skyddas från skador och irritation
▪ ha en utformning på hörselgång och öronlapp så att irritation, infektion och skada i och runt örat inte uppstår
▪ ha utformning av hud och päls på huvud, bål, analregion m.m. så att hudrelaterade problem förebyggs
▪ kunna genomföra en naturlig förlossning utan onormal risk för komplikationer

*****************
Pinscher är ju verkligen en ras som kan anses sund i alla dessa punkter - tänkte på det när jag läste genom SJV §24 - sharpei, nakenhund, mopps ... så många, många som på ett eller annat sätt faller under dessa kriterier med...

Tur man har en pinscher Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Sund hundavel .... Empty Sv: Sund hundavel ....

Inlägg  herrHarry sön okt 19, 2008 4:20 pm

Alla våra pinschrar med trasiga öron då? Jag kan nästan sätta en miljon kronor på att deras ägare hade sluppit dessa problem. Wink

Alla ni uppfödare - är trasiga öron något ni funderar kring när ni planerar en valpkull? Har det hänt att ni valt bort en hane eller tik med trasiga öronkanter? Finns det något genetiskt samband eller är det mest "otur"?
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Sund hundavel .... Empty Sv: Sund hundavel ....

Inlägg  Mirka sön okt 19, 2008 8:30 pm

Har nog aldrig valt bort en hund pga det eftersom det inte verkar finnas nåt genetiskt samband, det kan drabba vilken hund som helst oavsett öronstorlek, tjocklek osv.

Man önskar ju ibland att det vore tydligt ärftligt för det vore lättare rent avelsmässigt för nu kan det ju bli hur som helst.

Mirka

Antal inlägg : 42
Registration date : 08-10-10

Till överst på sidan Gå ner

Sund hundavel .... Empty Sv: Sund hundavel ....

Inlägg  Gäst sön okt 19, 2008 11:57 pm

Med de stora, fladdrande grytlapparna som de flesta pinschrar har är jag förvånad över att så många har läkta eller hela öron Laughing .

Tottes öron sprack varsin gång och visst det var irriterande men fungerade ändå. Övriga gånger jag har haft problem har öronen hamnat i kläm mellan andra hundars tänder vilket är svårt att avla bort. De skadorna hade han förmodligen sluppit om han hade haft schäferöron eller kuperade öron men inte ens det är säkert.

Glad att pinschern är så frisk och fräsch som den är.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Sund hundavel .... Empty Sv: Sund hundavel ....

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet