PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

En eller flera pinschrar, för & emot

3 posters

Gå ner

En eller flera pinschrar, för & emot Empty En eller flera pinschrar, för & emot

Inlägg  Aquiro fre okt 17, 2008 7:19 pm

Har gått i planer att skaffa en till pinscher (eller annan hund) nu i snart 2 år, men det har inte blivit så av olika anledningar. Men nu har jag tiden, orken & om någon månad så har även ekonomin återhämtat sig. Så det ser ut att bli en pinscherbäbis nu till vintern (förmodligen en dvärg, en kompis tik som har valpar) cheers

Meeen, det har varit endel diskutioner fram & tillbaka här hemma.. Rolling Eyes Tyvärr har min sambo bara levt med en hund, medan jag haft två hundar.

Så till saken, ge mig alla fördelar & nackdelar ni kan komma på med en respektive två hundar(pinschrar).
Aquiro
Aquiro

Antal inlägg : 90
Registration date : 08-10-13

http://aquiro.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

En eller flera pinschrar, för & emot Empty Sv: En eller flera pinschrar, för & emot

Inlägg  Gäst fre okt 17, 2008 7:33 pm

Just pinschrar kan jag inte ge dig svar på än. Håller på för fullt att bearbeta sambon och är snart i land Twisted Evil .

Däremot har min familj alltid haft flera hundar och jag har även fått fördelen att se Totte med och utan andra hundar, både hemma och borta. Eller jag har lånat hem pinschrar trots att Totte varit hemma men det är inte riktigt samma sak då de inte känner varandra helt.

Nackdelen med flera hundar är risk för avundsjuka, svårare att få hundvakt, dyrare med pensionat, dyrare rent generellt med mat och försäkring.

Fördelarna är, åtminstone som jag har upplevt det, att det är lättare att lämna hundarna ensamma då de har sällskap av varandra (jag vet att en hel del inte håller med om att de har nytta av varandra men vi har upplevt stor skillnad), de kan leka med varandra och ge varandra det bara en hund kan ge en annan hund hur mycket man än försöker och om en pinscher är underbar, så måste ju två pinschrar vara dubbelt så underbara? Suspect

Gäst
Gäst

En eller flera pinschrar, för & emot Empty Sv: En eller flera pinschrar, för & emot

Inlägg  Aquiro fre okt 17, 2008 7:53 pm

Tack för svaret Very Happy

Cuthalion skrev:Just pinschrar kan jag inte ge dig svar på än. Håller på för fullt att bearbeta sambon och är snart i land Twisted Evil .

och om en pinscher är underbar, så måste ju två pinschrar vara dubbelt så underbara? Suspect

Jag hoppas på att min sambo kommer glömma alla sina motargument när han har varit & kikat på valparna, han är värre än mig med sånt Razz Såklart lyssnar jag på honom, men jag har ju svar på tal & lösningar på allt Rolling Eyes
Sen är ju Kiro uppväxt med en till pinscher & så har jag varit jourhem till en kompis hundar.. Så han kan nog sakna en fyrbent flockmedlem..

Haha, ja men vilket klockrent argument, det kommer bli dubbelt så härligt att ha hund Laughing
Aquiro
Aquiro

Inlägg  herrHarry fre okt 17, 2008 8:53 pm

Min sambo är också rätt svårtövertalad... Men jag har äntligen lyckats.

Jag ska dock skaffa mig en kelpietik och ingen pinscher till! Jag tror att man måste förklara hur himla viktigt det här med hunderiet är för en. För min del utgör det säkert 90 % av mitt sociala liv, aldrig har jag fått så mycket vänner som genom hunden! Jag tar även all ekonomiskt ansvar för Harry. Det enda min sambo betalar för är all bensin, och det går ju åt en del när man tränar och tävlar...

Jag ser rätt många nackdelar. Ekonomiskt främst... Men den smällen är jag beredd att ta. Hallå, jag behöver inga nya kläder på några år! Mens en som Lotta skrev, det är svårare att lämna bort två, de tar mer plats och folk (icke hundfolk då) kanske inte gillar att man kommer med två hundar.

Men oavsett hur många nackdelar det finns så överväger alla fördelar det med hästlängder! Jag längtar så jag hålle rpå att gå i bitart efter min valp! Tiken är inte ens parad.... Wink
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Inlägg  Aquiro fre okt 17, 2008 9:18 pm

Ja, har sett att det blir en kelpie som lillasyster till Harry, superkul! har också kikat på dom, verkar vara otroligt härliga hundar, kanske blir en sen, jag menar, har man en mellan & en dvärg kan man väl ha en kelpie också? Very Happy

Precis, min sambo har en hobby som heter bilar, han är många timmar i garaget & lägger mycket pengar på denna hobby & jag har stooor förståelse & vill att han ska kunna ha kvar bilen, åka på bana osv.

Jag tar allt ekonomiskt ansvar när det gäller hundarna, just eftersom det är min hobby & mina hundar. Han får betala för sin hobby. Det borde ju egentligen betyda att jag får bestämma över min hobby med? Det "jävliga" är ju att hundarna bor hemma, det betyder ju att det är en stor fördel att man är överens, men det behöver man ju inte vara om han vill köpa nya fälgar.. Evil or Very Mad Haha nu retar jag upp mig själv..Men det min sambo är mest orolig för är ekonomin, men jag säger som du Emma, jag behöver inga nya kläder. & inget annat heller, förutom alla nödvändiga saker till hundarna såklart Very Happy
Aquiro
Aquiro

Inlägg  Gäst fre okt 17, 2008 9:25 pm

Visa en uppställning över vad det kommer att kosta så kanske han (och du Wink ) får en riktig bild av era tankar. Du kanske upptäcker att det blir dyrare än du tänkt och han att det blir billigare Laughing .

Angående kelpies så är det en helt underbar ras! Växte upp med två stycken från en kennel som hette Tocata (osäker på om den finns kvar) och de var de bästa barnpassarna man kan hitta. Hanen behandlade mig som vargarna med Mowgli Laughing

Gäst
Gäst

Inlägg  Aquiro fre okt 17, 2008 9:30 pm

I'm on it Very Happy även om jag vet på ett ungefär, så har jag nog inte sagt några siffror till sambon & han har ju faktiskt ingen aning om vad Kiro kostar iom att jag betalar, så får slänga ihop ett exeldokument Very Happy
Måste ju kunna räkna med samma kostnader som Kiro på allt utom mat, en liten dvärg äter inte lika mycket hoppas jag Suspect Laughing
Aquiro
Aquiro

Inlägg  Saila fre okt 17, 2008 9:48 pm

Jag upplever verkligen att mina två grabbar har nytta av varandra. De sover nästan alltid bredvid/på varann och de leker tillsammans. Sen så skaffar de ju även varandras olater (eller startar dem) som ni kunnat läsa om under "hälsa & mentalitet" i mitt fall.

Jag har också alltid föredragit att ha 2 stycken när det kommer till att de är ensamma. Jag skiftjobbar i vanliga fall och det är inte ofta de har allt för många timmar hemma, men det har ju hänt att man blivit fast på jobbet, kommunikationerna strulat osv och jag har då alltid känt en tröst i att de är 2 stycken som kan hålla varandra sällskap

Rent ekonomiskt är det väl klart dyrare men jag upplever det inte så stor skillnad. Klart försäkringarna har blivit dyrare, minns jag fick n chock för 1-2 år sen när en ny räkning kom och pinscherns pris hade stigit med 85% på försäkring. Sen måste man ju vara förberedd att det är en till som kan bli sjuk och behöva vård. Så det är väl nästan 2000/år för en försäkring till och sen maten. En vaccination varannat år kostar ju inte många hundra och mina grabbar äter inte mig ur huset heller....dock så har inte jag något jättedyrt foder heller. Några extra ben och leksaker, koppel måste köpas då och då. Skulle säga lite snabbt räknat att en hund kostar mig ca 7000:-/år om inget oförutsett skulle hända vilket det faktiskt inte gjort...så ca 600:- i månaden/hund då om man slår ut det i snitt, men man betalar ju försäkringen 1-2ggr/år

/Saila
Saila
Saila

Antal inlägg : 110
Registration date : 08-10-09

http://www.zepzax.com

Inlägg  Aquiro fre okt 17, 2008 9:58 pm

Tack för ditt svar Saila & för uträkningen av vad en hund kostar per år, ska kika på om det kan stämma in här hemma & räkna om till en halv pinscher Very Happy
Aquiro
Aquiro

Inlägg  Gäst sön feb 22, 2009 6:59 pm

Hmmm har aldrig räknat på vad det kostar om året. Men ja nu när jag har 40% rabatt på försäkringen ligger det på 2500-3000 om jag inte minns fel. Har samma foder som uppfödaren hade en säck går på lite över 300 sen bajspåsar koppel ca 300 halsband när han är fullvuxen 500-700 leksaker och ben och lite sån nån tusenlapp om året sen täcken och sånt nån tusenlapp. Ja jag vet inte vad jag lägger men nog rusar det iväg. Det jag kan tänka mig om man har flera att dom kanske inte blir lika bortskämda som när man bara har en fast jag vet inte Laughing

Gäst
Gäst

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet