PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Koppelträning

2 posters

Gå ner

Koppelträning Empty Koppelträning

Inlägg  ligistenzelda fre okt 17, 2008 1:14 pm

Detta är något som jag aldrig tycks få under kontroll och mitt tålamod är inte det bästa. Det sägs att man ska vara envisare än hunden, men vem kan vara envisare än en pinscher? No

Nu har jag tänkt att jag ska fortsätta köra, stanna och ta tillbaka hunden när den drar och sen gå vidare och ha nosgrimman eller flexi när man inte orkar träna. Funkar det eller måste jag köra korta träningspromenader i flera månader innan man kan få gå långisar igen???

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Koppelträning Empty Sv: Koppelträning

Inlägg  Aquiro fre okt 17, 2008 2:40 pm

Nä, det är en riktig utmaning att försöka vara envisare än en pinscher, jisses! Shocked
Man kanske får byta ut det gamla talesättet till "envis som en pinscher" Rolling Eyes

Nåja, jag tror att det kan vara ett bra sätt, jag gör lite likadant själv, huvuddelen i det hela tror jag är att få den envisa lilla prylen att förstå att man kommer ingenstans om man drar, så det är bättre att låta bli, men det är ju lättare sagt än gjort.. Kiro kan få nos på någon härlig tikdoft, då tycks han glömma bort att kopplet tar slut & att det är jag som är ute & går med honom. Jag brukar variera att stanna när han drar & att byta riktning för att påminna om vem som är ute & går med vem, det funkar bra på just den promenaden, men nästa promenad så är det nya tag, även om det faktiskt blir bättre & bättre Very Happy

Förresten, när du stannat, vem är det som ser till att hunden inte drar i kopplet längre innan ni går? Alltså, väntar du tills hunden kommer mot dig självmant eller kallar/lockar du på hunden?

Man får ge sig Twisted Evil på att nu ska hunden inte dra, oavsett om promenaden tar 20 min ist för 5 eller om man bara kommer 100m, känner man att man inte orkar så är ju nosgrimma eller sele & koppel/flexi ett bra alternativ.
Aquiro
Aquiro

Antal inlägg : 90
Registration date : 08-10-13

http://aquiro.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet