PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

När man som uppfödare köpt tillbaka en hund..

5 posters

Gå ner

När man som uppfödare köpt tillbaka en hund.. Empty När man som uppfödare köpt tillbaka en hund..

Inlägg  Arcan tor aug 27, 2009 8:45 am

Nu handlar detta inte om Pinscher men jag hoppas ni har överseende med detta.. Very Happy

För ca 2 veckor sedan köpte jag tillbaka en av mina uppfödda Russllar eftersom ägaren inte kunde ha den kvar. Det var problem med hundvakt (trots att jag gjorde allt jag kunde för att ge råd om dagis osv) Dagis var inget alternativ för dom tydligen.. Sen var ju plötsligt någon av familjens syskon och pappa allergisk trots att jag vet att dom har haft hund tidigare. Det skulle gjort att hunden inte kunde följa med till landet osv... JA, listan kunde göras lång...

När vi träffade hunden för första gången sen han var 8 veckor möts vi av en OTROLIGT osäker och vansinnigt stressad hund. Jag trodde ärligt att han var förstörd för livet. Han försökte hugga veterinären vid besiktning av ren rädsla!!
Det slutade ivf med att vi köpte tillbaka honom och väl hemma så inser vi att han blir som en helt annan hund. Han har ff sina rädslor men är ändå MKT lugnare, stressar inte för nått och är väldigt lyhörd.. Det var som om någon tog bort det ansvar han inte orkat bära.

Nu hälsade de tidigare ägarna på hunden igår och i samma ögonblick så faller hunden tillbaka i sina "olater", Stressar nått så vansinnigt men bryr sig samtidigt inte så mkt om de tidigare ägarna utan tyr sig till Madde som är min Kenneldelägares Syster (hon har hunden nu och kommer bli hans riktiga ägare). När sen gamla ägarna åkte så brydde han sig inte det minsta utan valde att hänga på Madde.

Sen släpper dom bomben! Dom vill köpa tillbaka hunden????!!!! Jag blir helt ställd, jag menar VA? Dessutom lägger dom till att Priset spelar ingen roll om det blir dyrare (jag köpte honom enligt kontraktets procent) och vi får behålla avelsrätten...

Jag vet ju redan att hunden inte ska tillbaka till de gamla ägarna av den enkla anledningen att jag har sett hur han blir i deras närhet. Sen han lämnade dom har han ju trots allt blivit en helt annan hund som är påväg att bli lugn och harmonisk även om det krävs jobb...

Hur skulle ni resonera kring detta? Vad skulle ni uppfödare säga till de gamla ägarna?
För mig skulle det kännas som vansinne att låta dom köpa tillbaka honom. Allt är ju i slutändan för hundens skull och ingen annans.

Moa
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

När man som uppfödare köpt tillbaka en hund.. Empty Sv: När man som uppfödare köpt tillbaka en hund..

Inlägg  Sanna&Kelly tor aug 27, 2009 11:24 am

Oj då! För mig som utomstående och icke hundägare så är svaret enkelt: NEJ. Säg att han redan är sålt till tjejen som ska ta honom.
De får skylla sig själva, hur kan man lämna tillbaka en hund och sedan ändra sig? Bara det säger ju allt! (Sedan finns det ju såklart situationer som kan lösa sig och att man drf kan ta tillbaka hunden, men det låter ju inte som det i denna situation).
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

När man som uppfödare köpt tillbaka en hund.. Empty Sv: När man som uppfödare köpt tillbaka en hund..

Inlägg  Anna tor aug 27, 2009 4:00 pm

Har man köpt tillbaka hunden och gjort upp affären så kan de inte kräva att få köpa tillbaka sin hund. Såld vara är såld vara.... Numera tummar jag inte på många bitar....

Jag råkade ut för ett snarlika "dilemma" tidigare...ägaren ville lämna tillbaka hunden, sagt och gjort, de kom med hunden till mig men när vi skulle skriva på avtalet så visade det sig att de hade "glömt" stamtavlan... Jag ville inte genomföra köpet till fullo eftersom de inte hade stamtavlan med. Papper skrev men inga pengar överlämnades från min sida utan vi kom överrens om att de får pengarna när jag får stamtavlan men att hunden var min till dess.... Jag litade på min valpköpare....men vad tror ni...jo efter 4-5 dagar vill de ha tillbaka sin hund och jag var dum och gick med på det. De hämtade hunden, vi rev de senaste köpekontraktet och de lovade dyrt och heligt att höra av sig direkt om de ångrade sig igen.....

Till min stora förvåning blev jag upplyst om att hunden senare fanns på blocket utannonserad som en god aveslrepresentant för rasen, bettfel, inga meriter eller hälsokontroller. Jag ringde ägaren direkt och sa att jag köper tillbaka hunden BUMS enligt avtal och så gjordes. MEN den här gången kom vi överrens om att jag inte skulle betala för hunden förrän jag hittade ett nytt hem och så blev det. Dessutom var inte hunden fullt vaccinerad som de hade utlovat och jag ordnade ett mh på hunden och senare fann jag ett jättebra hem och det blir ingen avle där inte då hunden är kastrerad.

Så numera är jag stenhård om det gäller återköp eller dyligt. Alltid papper på ALLT och som sagt en såld vara är en såld vara och som säljare bestämmer man själv vem man vill sälja till.

I ditt fall hade jag inte sålt tillbaka hunden till föregående ägare....uppenbart trivdes inte hunden i den miljön.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

När man som uppfödare köpt tillbaka en hund.. Empty Sv: När man som uppfödare köpt tillbaka en hund..

Inlägg  BeeBronx tor aug 27, 2009 5:00 pm

Jag hade aldrig, aldrig låtit dem köpa tillbaka.... även om det betydde behålla här hemma...

Det är inte för deras skull utan för hunden - du måste vara hundens (valpen du fött ut) ambassadör i detta!
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

När man som uppfödare köpt tillbaka en hund.. Empty Sv: När man som uppfödare köpt tillbaka en hund..

Inlägg  Arcan tor aug 27, 2009 8:21 pm

Skönt att läsa era svar... Precis så resonerar jag oxå.. Nu ska jag bara sätta mig och skriva ett mail... Dom är nämligen döva så telefonkontakt går tyvärr inte..

Men som jag oxå känner, jag har ju ett ansvar gentemot hunden och ett ansvar som uppfödare..
Arcan
Arcan

Antal inlägg : 138
Age : 42
Ort : Örebro
Registration date : 08-11-09

http://www.kennelbeesweets.se

Till överst på sidan Gå ner

När man som uppfödare köpt tillbaka en hund.. Empty Ta tillbaka en hund.

Inlägg  Rivendells Cathrine fre aug 28, 2009 8:26 am

Hej! För mig känns det ganska enkelt.

Jag tar bort hela om hunden fungerar bra eller inte ur ekvationen. Det som för mig är väsentligt att man tagit beslutet att lämna ifrån sig sin hund, risken är ganska stor att man gått över en gräns och kommer känna behov av att göra det igen. Hunden ska inte behöva hatta runt. Hade dom behövt lämna tillbaka honom på grund av ngt VÄLDIGT extremt skäl i familjen kan det kanske finnas anledning att ompröva situationen men har man bestämt sig för att lämna ifrån sig sin hund så finns det säkert många skäl och dom försvinner inte på ett par veckor.


Jag skulle absolut inte börja diskutera med dom att du tycker han verkar stressad eller liknande. Det bäddar för problem. Var bara bestämd med att han redan har ett nytt hem som du har lovat och att du står vid ditt ord.

Ha det gott och lycka till.

Cathrine
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

När man som uppfödare köpt tillbaka en hund.. Empty Sv: När man som uppfödare köpt tillbaka en hund..

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet