PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Pinschrar som springer fritt

+5
Fotofreaket
ligistenzelda
Linnea och Lysa
Annika & Taurus
Elly
9 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Elly lör jul 18, 2009 1:24 am

Ni som har lösa pinschrar eller i långlina, hur långt bort tycker ni att det är okej att de springer bort? Kräver ni att de ska hålla sig inom ett visst avstånd eller 'inom synhåll'? Hur gör ni om ni får möte eller måste ha hunden nära (trafik etc)?
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Annika & Taurus lör jul 18, 2009 9:51 am

Jag vill nog att Taurus håller sig så att jag kan se honom, det betyder att på öppna ytor kan man få springa lite längre bort, medans i skogen bland stora granar är det rätt så nära som gäller om man vill ha kvar sin frihet.

Jag väljer vilka platser han får springa fritt på rätt så noga. I stan blir det oftast koppel. Sen skulle jag vilja säga att det har lite med dagsformen att göra också om och vart man får vara lös. Vissa dagar skulle jag aldrig drömma om att släppa honom någonstans... medan andra dagar skulle han klara att gå lös även mitt i stan.
Annika & Taurus
Annika & Taurus

Antal inlägg : 33
Age : 40
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-13

http://www.nogg.se/pinscherntaurus

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Linnea och Lysa lör jul 18, 2009 11:20 am

Jag har Lysa i långlina och det är vell ungefär den längden jag vill att hon ska hålla sej inom. (15-20m) Jag vill ha uppsyn över min hund och dessutom känna att jag har kontrollen om något oförutsett händer. Jag bor i stan men inte mitt i stan. Skulle nog aldrig gå med Lysa lös i stan även om hon kunnat det. Där inne finns det så mkt som kan gå fel. Jag har henne lös vid noga valda tillfällen här hemma (när hon inte är i långlina dvs.) Som Annika skrev.. det beror mkt på dagsformen.
Linnea och Lysa
Linnea och Lysa

Antal inlägg : 18
Registration date : 09-01-06

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Annika & Taurus lör jul 18, 2009 11:33 am

Taurus har också gått väldigt mycket i långlina! De första typ 2 åren av hans liv var rena bergodalbanan när det gällde att våga lita på honom lös. Ena dagen gick det toppen andra lämnade han öronen hemma... Så mycket lina har det blivit. Tror att det är en bra lösning. Hunden får lite frihet och matte har möjligheten att stoppa honom om han inte lyssnar.
Annika & Taurus
Annika & Taurus

Antal inlägg : 33
Age : 40
Ort : Nybro
Registration date : 08-10-13

http://www.nogg.se/pinscherntaurus

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  ligistenzelda lör jul 18, 2009 1:59 pm

För mig går smärtgränsen vid ca 20 meter. Jag har långlina, när vi får möte ropar jag in henne eller stannar henne och sätter på det korta kopplet och passerar.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Fotofreaket lör jul 18, 2009 5:58 pm

Kilo är bara lös i skogen, där är hon jätteduktig och oftast nära. Innom synhåll vill man ju ha henne men hon får springa lite som hon vill. Hon har bara blivit klokare med åren. Lös i bebbodda områden är dock inte att tänka på för Kilo. Hon är besatt av mat och scannar områden där det kan finnas mat och vad jag då säger spelar ingen roll. Gips är hur enkel som helst att ha lös men så är hon ju vallhund med.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Elly lör jul 18, 2009 11:25 pm

Men om jag får omformulera mig:
Hur nära skulle hunden hålla sig om ni fick önska?

Jag är i valet och kvalet hur långt bort jag ska låta henne vara. Är nog hårdare än vad ni är.
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Fotofreaket lör jul 18, 2009 11:31 pm

Elly skrev:Men om jag får omformulera mig:
Hur nära skulle hunden hålla sig om ni fick önska?

Jag är i valet och kvalet hur långt bort jag ska låta henne vara. Är nog hårdare än vad ni är.
Är man ensam i skogen med hunden tycker jag det räcker om man ser den. Går man på en trafikerad stig i skogen eller i bostadsområden måste hunden vara nära och mycket lydig och tex föja med när man går av stigen in i skogen vid ett möte och det är att kräva lite för mycket på vissa hundar. Vissa grejjar ju dock även det, ja hundar är ju bästa sällskapsdjuret;)WinkWink
Alla hundar behöver ju lite "regelfritt" när de är lösa emellanåt, variation är bra här beroende på vilken miljö man är i
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Elly lör jul 18, 2009 11:36 pm

Jo, vi lär in vardagsfot för möten etc.

Hur vet hunden att det är ok att vara längre bort?
Jag hade nog mer tänkt mig 5-10 meter.
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Ort : Sollentuna
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Fotofreaket lör jul 18, 2009 11:42 pm

Elly skrev:Jo, vi lär in vardagsfot för möten etc.

Hur vet hunden att det är ok att vara längre bort?
Jag hade nog mer tänkt mig 5-10 meter.
Hur menar du då? Jag säger "ja!" när hunden är ledig och ropar in o "gå fint" vid möten. 20meter ungefär kan man väl sätta gränsen på en pinscher om man har stenkoll och vill kunna kalla in för att gå vardagsfot, men som sagt variera någon dag med att den får mer frihet.
5 meter fungerar nog inte det blir för mycket tjat då..
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Håll dig.

Inlägg  Rivendells Cathrine sön jul 19, 2009 10:49 pm

Jag brukar säga HÅLL DIG det betyder att man får hålla sig på max två koppelängder ungefär (1.8 X 2) det är ett jätte-bra kommando tycker jag. Då har jag kontroll samtidigt som dom inte springer framför mina fötter och jag snavar. Det är dock inget kommando som är är fritt om det är det du menar ( med fritt menar jag att hunden kan slappna av, under håll dig koncentrerar dom sig rätt mkt och är fortfarande väldigt lyhörda för andra kommandon..) när jag kommenderar ledig till Macke el Gracie efter ett håll dig kommando vandrar dom iväg till ca 5 meter ibland längre är jag i bebodda trakter kan jag då igen kommendera håll dig och sedan ledig igen då brukar dom hålla max 5 meter.

Dock fungerar inte det kommandot på varken secret eller emir, jag tror det beror på att det är ngt man bör lära in ganska tidigt för att befästa på ett bra sätt och ingen av dom har bott hos mig som liten.

Vet inte om jag svara på det du frågar?

Jag har lärt in kommandot genom att stampa till lite med foten när valpen har rantat iväg för långt och berömt då när dom söker kontakt och håller sig närmare (tror jag iallafall, jag är dålig ibland på att veta hur jag gör grejer Very Happy )

//Cathrine
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  ligistenzelda mån jul 20, 2009 1:11 am

Cathrine: Men gud hur ska hunden förstå vad man vill? Laughing Jag skulle vilja lära in ett håll-dig-nära-kommando

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Nina mån jul 20, 2009 1:47 am

Hm...si det... Jeg har mine veldig mye løs, men hvor langt unna meg de får være avhenger helt av omstendighetene... Når vi er ute og går vil jeg at de skal holde seg så nære at jeg ser dem og/eller hører dem, altså at de er så nære at jeg vet hva de holder på med, og har tid til å rope dem inn om noen kommer... Slipper jeg dem på et jorde for å la dem løpe av seg får de selvfølgelig løpe litt lenger unna enn når vi beveger oss rundt om kring, men ikke lenger enn at de hører meg og at jeg enkelt kan rope dem fort inn om nødvendig... I stallen går de bare rundt og holder på med sitt uten at jeg vet hvor de er absolutt hele tiden, men de holder seg på gården og leker med de andre hundene og driver med sitt mens jeg steller hestene, og så komemr de innimellom for å sjekke hvor jeg er.... Very Happy

Når vi er på tur roper jeg dem alltid inn på plass når det kommer andre mennesker, da må de gå hos meg til vi har gått forbi, og i trafikken har jeg dem aldri løs...

Jeg har med andre ord ikke noe standardsvar på hvor langt unna de får være i cm og meter, for det avhenger av omstendighetene, men jeg vil ha kontroll på dem til en hver tid, og føler jeg ikke at jeg har det får de ikke lenger være løs...
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Becca tis jul 21, 2009 4:36 pm

Wille är lös på våra promenader i skogen eller på grusvägarna, men inte i samhället. Han går max 10 meter ifrån oss (han vet att annars så försvinner matte och husse). Vi gjorde så i början med honom att vi sprang och gömde oss om han kom för långt ifrån så nu så vänder han sig om var 10:de meter för att se så vi är med. Jag kopplar honom om vi får möte av någon men ska träna på att inte behöva det...

Becca

Antal inlägg : 5
Registration date : 09-04-14

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Håll dig nära...

Inlägg  Rivendells Cathrine tis jul 21, 2009 9:12 pm

ligistenzelda skrev:Cathrine: Men gud hur ska hunden förstå vad man vill? Laughing Jag skulle vilja lära in ett håll-dig-nära-kommando
Hm... jaaa du Smile

Jag bodde ju inne i stan när Macke växte upp och jag tyckte det var praktiskt att låta kopplet släpa och säga håll dig och om han inte sänkte farten så trampade jag på kopplet (han hade sele) och då om han stannade upp fick han beröm och ibland godis...

Så han sänker farten så fort man stampar lite i marken oavsett om kopplet är på eller ej.

Gracie är nog världens mest lättlärda hund ... (kanske inte världen men hon ligger ganska bra till...) henne vet jag inte vad jag gjort med men vill man något så vill hon alltid vara till lags och det räcker att man verkar ogillande ett par gånger om hon gör ngt fel så anstänger hon sig allt vad hon kan för att förstå. Belönar man ett beteende en gång så bjuder hon på det i veckotal....

Så hon har bara liksom fungerat för det mesta pga av sitt väsen.

Secret & Emir som inte bott sedan pups har jag gått bet på, dom lyssnar INTE alls på samma sätt.

/Cathrine
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Rivendells Kattis ons jul 22, 2009 12:36 pm

Båda mina har ju jag fått i 2 års åldern.

Med Blessin har det funkat sen dag 1. Hon är så otroligt förig och tokig i allt ätbart. Så med henne har det alltid varit så enkelt. Jag använder "NÄRA" när jag vill att hon håller sig rätt nära mig. Hon svara på det kommandot med att komma till mig och studsa runt mina fötter... för när vi lärde in det fick hon alltid godis när hon höll sig nära mig. Med henne funkar inkallningen 9,5 gång av 10 och hon håller sig alltid inom 20-30 meter från mig. Den där halva gången som den misslyckas är när hon hittar nåt äckel att äta... Men ropar jag då "GODIS" så kommer hon som ett skott! Cool

Ghibli är en hund med ett låååååångt långfinger som han använder flitigt... *asg* Han har aldrig kunnat gå lös egentligen. Han drog från sin matte som 8 veckors valp... kom tillbaka ett par timmar senare till gården och var heeeelt oberörd. Så att ta över den träningen när han var 2 år var väl inte det lättaste. Idag kan han gå lös med en nagel i ögat... och aldrig att jag skulle släppa Ghibli och Blessin ihop. För han vet så väl när jag har fokus på honom och inte. Om han är lös och det går bra... att han håller sig i närheten... så räcker det med att telefonens första signal ljuder... så sätter han upp sitt långfinger och drar.

Men att lära in ett "NÄRA" eller "HÅLL DIG" typ med hjälp av lina tror jag är väldigt effektivt. Men man måste ju vara med lite själv... och se till att belöna lite nu och då. Vill man inte låta kopplet släpa kan man ju kapa till en lina som är lite längre än det avstånd som man tänkt sig att hunden får sväva ut. Knyta ett par knutar så man ser när det börjar ta slut. Och sen koppla loss det vanliga och låta linan vara kvar och släpa efter.

Då får man ju in även momentet att dom hör "klicket" från haken i kopplet... och att det inte hör ihop med att kunna dra all världens väg (vilket det gör för Ghibli)

/Kattis
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  ligistenzelda ons jul 22, 2009 1:14 pm

Bra tips!

Jag ska kapa av lite från min 30 m lina och använda den när vi tränar på att gå nära. Jag tänker att det är bra att lära hunden att det inte är tokrejs varje gång hon slipper det korta kopplet eller flexit Laughing Är ju bara så mycket skönare att ha hunden lös även om hon är nära, sån enorm skillnad i kontakten så fort jag släpper kopplet. Alltså med koppel - lite kontakt. Lös - mycket kontakt.

Nu ska jag ut och öva!

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  ligistenzelda ons jul 22, 2009 5:15 pm

Okej lite hjälp tack Very Happy

När jag säger "håll dig" så vände eller stannade Zelda upp vilket jag såklart belönar (hann knappt stampa på linan), men efter ett tag så började hon strunta i att komma in till sidan och knata på efter hon stått stilla en sekund och då tar ju linan slut. Jag fick stampa på linan om och om igen. Nåt fel måste jag göra för hon förstår inte riktigt vad jag vill ju..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Gäst ons jul 22, 2009 7:42 pm

ligistenzelda skrev:Okej lite hjälp tack Very Happy

När jag säger "håll dig" så vände eller stannade Zelda upp vilket jag såklart belönar (hann knappt stampa på linan), men efter ett tag så började hon strunta i att komma in till sidan och knata på efter hon stått stilla en sekund och då tar ju linan slut. Jag fick stampa på linan om och om igen. Nåt fel måste jag göra för hon förstår inte riktigt vad jag vill ju..

Det tar tid. Fortsätt på samma sätt en månad till så kan du sedan göra en första bedömning av hur det verkar fungera Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  ligistenzelda tor jul 23, 2009 1:09 pm

Okej tack Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Rivendells Kattis tor jul 23, 2009 8:31 pm

Men vad gör hon när du stampar på linan då? Jag menar, vad får du för reaktion?

Belöna om hon tar spontan kontakt både när du stampat och där emallan. Men som sagt... det tar tid!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  ligistenzelda fre jul 24, 2009 8:01 pm

När jag stampar på linan så stannar hon eller vänder tillbaka. Ibland stannar hon till, men fortsätter i samma tempo efter nån sekund. Vi kör vidare Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Rivendells Kattis fre jul 24, 2009 9:43 pm

ligistenzelda skrev:När jag stampar på linan så stannar hon eller vänder tillbaka. Ibland stannar hon till, men fortsätter i samma tempo efter nån sekund. Vi kör vidare Smile

Belöna att hon kommer tillbaka... och kommer hon inte så stå kvar på linan tills hon tar kontakt... Prova! Kämpa på!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Rivendells Kattis tor sep 03, 2009 9:01 pm

Zelda, hur går det med 'nära'-träningen?? Nyfiken mest! Question
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  ligistenzelda fre sep 04, 2009 5:06 pm

Rivendells Kattis skrev:Zelda, hur går det med 'nära'-träningen?? Nyfiken mest! Question

Jo det går faktiskt väldigt bra!
Har en lina på 7 m och hon har lärt sig att för det mesta hålla sig inom den radien. Hon har blivit en jäkel på att svänga tillbaka till mig hela tiden för att se om jag ska belöna henne Laughing Får såklart påminna när hon tycker jag är tråkig men det var lättare än jag trodde, hon har minskat farten och vänder som sagt tillbaka till mig hela tiden. Själva kommandot förstår hon inte, spelar ingen roll vad jag säger hon stannar eller vänder iaf, men det spelar inte så stor roll.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschrar som springer fritt Empty Sv: Pinschrar som springer fritt

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet