Vad motiverar din hund (belöning)
+6
Elly
Suvi med Sniff
Jezzi & Desti
Sanna&Kelly
Fotofreaket
ligistenzelda
10 posters
Sida 1 av 1
Vad motiverar din hund (belöning)
Jag tänkte på det här med att man ska ha så många belöningar/motivationsmedel som möjligt till sin hund. Vad ser din hund som belöning? (utomhus)
Zelda:
1. Jaga skogens djur
2. Spåra
3. Jakt/kamplek (leksak)
4. träna för GODIS
5. Springa lös, leka med andra hundar
Egentligen tänkte jag sätta godis högst upp för hon är lättast motiverad med godis när man tränar, men så kom jag på att det finns saker som hon hellere skulle vilja göra så då blev listan annorlunda.
Zelda:
1. Jaga skogens djur
2. Spåra
3. Jakt/kamplek (leksak)
4. träna för GODIS
5. Springa lös, leka med andra hundar
Egentligen tänkte jag sätta godis högst upp för hon är lättast motiverad med godis när man tränar, men så kom jag på att det finns saker som hon hellere skulle vilja göra så då blev listan annorlunda.
ligistenzelda- Antal inlägg : 611
Registration date : 08-10-13
Sv: Vad motiverar din hund (belöning)
Kilo:
1: Mat
2: MAT!!!
3. Mat igen
Gips:
1. boll
2. En stolt och glad över Gips husse som är nöjd, (vill vara till lags)
1: Mat
2: MAT!!!
3. Mat igen

Gips:
1. boll
2. En stolt och glad över Gips husse som är nöjd, (vill vara till lags)
Fotofreaket- Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07
Den bästa belöningen för Kelly är att få varsågod och hälsa på hundar man möter. Svårt att belöna med på träning, men ibland så!
Näst bäst är det med godis och då är leverpastej och frolic i topp.
Som komplement/variation kan man använda grispipen (eller nån annan leksak) och busa men det är lite beroende på hans humör och bara varvat med godis.
Näst bäst är det med godis och då är leverpastej och frolic i topp.
Som komplement/variation kan man använda grispipen (eller nån annan leksak) och busa men det är lite beroende på hans humör och bara varvat med godis.
Ja, klart att han får beröm också och jag tror att det är värt en del i alla fall för han lyder ju även om han inte är sugen på godis.
Destis topplista består av GODIS i alla former och varianter. Hon tackar aldrig nej till något gott och skulle kunna gå över glödande kol för att få en köttbulle.
På god andra plats kommer jakt, helst jaga en katt eller två men av given anledning får hon aldrig detta som belöning... Dock använder vi leksak eller pinne som jaktbelöning ibland när hon är på ett sånt humör.
Trots att hon är jakttok så kommer faktiskt ändå maten överst på topplistan, för om jag mot all förmodan har en köttebulle i handen när hon får syn på något att jaga bryter hon jakten med glädje för att ta köttbullen istället.

På god andra plats kommer jakt, helst jaga en katt eller två men av given anledning får hon aldrig detta som belöning... Dock använder vi leksak eller pinne som jaktbelöning ibland när hon är på ett sånt humör.
Trots att hon är jakttok så kommer faktiskt ändå maten överst på topplistan, för om jag mot all förmodan har en köttebulle i handen när hon får syn på något att jaga bryter hon jakten med glädje för att ta köttbullen istället.
Sanna&Kelly skrev:Ja, klart att han får beröm också och jag tror att det är värt en del i alla fall för han lyder ju även om han inte är sugen på godis.
Inte sugen på godis??? Desti hälsar att hon inte vet vad ordet "mätt" innebär...

Jezzi & Desti skrev:Sanna&Kelly skrev:Ja, klart att han får beröm också och jag tror att det är värt en del i alla fall för han lyder ju även om han inte är sugen på godis.
Inte sugen på godis??? Desti hälsar att hon inte vet vad ordet "mätt" innebär...
Men så har ju Kelly en lite mer mätt kroppsform än Desti också...

Jezzi & Desti skrev:
Wow, det är ju fantastiskt! Bra utgångssituation för jaktträning helt klart!
Sanna&Kelly skrev:Jezzi & Desti skrev:
Wow, det är ju fantastiskt! Bra utgångssituation för jaktträning helt klart!
Ja det är verkligen guld att hon är en sån matidiot som hon faktiskt är! Dock gäller det att man verkligen timar på sekunden när det uppstår ett jakttillfälle och det är tyvärr väldigt svårt i de flesta fall...
Om hon är lös och får syn på något att jaga handlar om bråkdels sekunder att kunna bryta det. Jag måste helt enkelt se bytet före eller samtidigt som Desti, fånga hennes uppmärksamhet och belöna med något alldeles oerhört gott för att det ska funka. Inte alltid det lättaste men det har gått vid flera tillfällen!
Vi har faktiskt kommit så lång med kattjagandet att hon istället för att fara efter katten när hon ser den, vänder sig till mig för att hon vet att hon kommer få något gott. Lite skvallerträning så där.

Det bästa Sniffen vet är att springa lös och leka med andra hundar. Vet inte vilket han prioriterar högst, men båda är helt omöjliga att använda som belöning i träningssammanhang eftersom hans lyckomätare slår i taket och han blir fullständigt okontaktbar.
Det positiva är att han får en ego-boost och vågar mer när han har en hundkompis som sällskap så på det sättet kan det vara till hjälp.
Inomhus är det godis som gäller. Vilket skräpgodis som helst duger då! Han skulle bli glad för en dammtuss...

Det positiva är att han får en ego-boost och vågar mer när han har en hundkompis som sällskap så på det sättet kan det vara till hjälp.
Inomhus är det godis som gäller. Vilket skräpgodis som helst duger då! Han skulle bli glad för en dammtuss...
Djur har Dixie inte fattat att det finns, bara de väldigt små (typ humlor). Så jag säger nog:
Hälsa på annan hund
Hälsa på annan människa
Kasta pinne
Kampleksak
Godis
Att matte/husse springer iväg (jaga)
När vi tjoar och gör oss till (är galna)
Beröm
Hälsa på annan hund
Hälsa på annan människa
Kasta pinne
Kampleksak
Godis
Att matte/husse springer iväg (jaga)
När vi tjoar och gör oss till (är galna)
Beröm
Belöningar för Taurus:
dofter
springa/rusa/skena
blodpudding, leverpastej, korv.....(ni fattar, godis i alla dess former)
jaga efter leksaker
kampa
pussas
en del personer skulle nog också kunna användas som belöning
andra hundar
andra djur
...
dofter
springa/rusa/skena
blodpudding, leverpastej, korv.....(ni fattar, godis i alla dess former)
jaga efter leksaker
kampa
pussas
en del personer skulle nog också kunna användas som belöning
andra hundar
andra djur
...
Jezzi & Desti skrev:Destis topplista består av GODIS i alla former och varianter. Hon tackar aldrig nej till något gott och skulle kunna gå över glödande kol för att få en köttbulle.![]()
Avundsjuk!

Suvi med Sniff skrev:
Han blir inte tjock av damm och han är billig i drift

ligistenzelda skrev:Suvi med Sniff skrev:
Han blir inte tjock av damm och han är billig i drift![]()
Javisst! Plus att jag får hjälp med städningen! (I wish!)

Godis är gott!
Stora bitar av korv eller köttbullar är betydligt mer triggande än småbitar. När vi tränar får Harry alltid småbitar, men när vi tävlar så hetsar jag honom med de stora bitarna innan start, han far smaka på en bit också.
En fjompig matte som är tokigt glad är en mycket bra belöning i Harrys ögon.
Se det bästa som kan hända är stora bitar av godis samt en studsande matte!
Stora bitar av korv eller köttbullar är betydligt mer triggande än småbitar. När vi tränar får Harry alltid småbitar, men när vi tävlar så hetsar jag honom med de stora bitarna innan start, han far smaka på en bit också.
En fjompig matte som är tokigt glad är en mycket bra belöning i Harrys ögon.
Se det bästa som kan hända är stora bitar av godis samt en studsande matte!

Stina och Emma:
Så ni menar att era hundar väljer mat/godis framför tex harjakt eller hundlek osv?
Så ni menar att era hundar väljer mat/godis framför tex harjakt eller hundlek osv?

Suvi med Sniff skrev:ligistenzelda skrev:Suvi med Sniff skrev:
Han blir inte tjock av damm och han är billig i drift![]()
Javisst! Plus att jag får hjälp med städningen! (I wish!)
Hundar är perfekta dammmsugare och moppar! När jag spiller eller tappar nåt så slipper jag hämta städgrejorna, bara å låta hunden städa

ligistenzelda skrev:Stina och Emma:
Självklart skulle Harry gärna jaga en hare om han skulle få möjlighet, då hjälper inte ens en stor bit korv. Men där vi tränar finns som tur är inga harar. Sen tror jag att Harry faktiskt skulle strunta i haren ifall vi tränade, för träningen i sig är kul. Men ute i skogen på vanlig promenad är harar och rådjur superkul, mycket roligare än matte.
Är vi ute på promenad och han ser ett rådjur flyga förbi så kan han skrika och ställa sig på bakbenen, men inte mer än att jag kan säga till honom med skarp röst så slutar han. Hade han varit lös hade inte min starka röst hjälpt, därför går han i koppel..
Hundlek är han däremot inte så värst intresserad av. Han väljer hellre köttbulle framför hundlek, kanske för att han är osäker på andra hundar. Det är väldigt få hundar som Harry leker med, men när han leker med dem så är han lätt att bryta.
Min hund känner stor tillfredsställelse när han:
1. Får visa att han klarar av en uppgift el. löst ett problem.
2. När han märker att jag tycker om det han gör, alltså får bra respons ifrån mig.
3. Han är alltid motiverad till att utföra saker tillsammans med mig.
4. Känner tillfredställelse när han får springa fritt, vilket är en motivation i sig, genom att sköta sig så kommer belöningen.
Det där med godis å mat tror inte jag på, tror på beröm å närhet till hunden och att vara aktiv tillsammans med hunden! På så vis tror jag att man skapar möjlighet för hunden att känna motivation.
2. När han märker att jag tycker om det han gör, alltså får bra respons ifrån mig.
4. Känner tillfredställelse när han får springa fritt, vilket är en motivation i sig, genom att sköta sig så kommer belöningen.
Det där med godis å mat tror inte jag på, tror på beröm å närhet till hunden och att vara aktiv tillsammans med hunden! På så vis tror jag att man skapar möjlighet för hunden att känna motivation.
zavano- Antal inlägg : 4
Registration date : 10-12-06
ligistenzelda skrev:Stina och Emma:
Ja, jag kan nog säga att hon väljer mat framför jakt ja o framför allt hundlek.
Det är lite knepigt när man träna med henne. leksak hade ibland varit enklare.
Har tränat bort motivationen på att jaga hare å rådjur, då det fanns risk för distraktion i söket.
sen så är hon rätt tradig när det gäller att leka med. vill mest mysa i knät,
Min lista skulle se ut.
1 matbelöning i alla former o slag.
2 arbeta med mig eller förväntning på arbete snarare.
Visst kan det vara kul att bara arbeta och vara till lags, men ska man få hunden att lägga i 5e växeln krävs något som är verkligt eftraktat och fint som mat. Att den förknippar jobbet med mat räcker men det gör den ju naturligtvis endast om den ofta får det. Sedan finns det hundar som inte är intresseade av mat tex men det är en annan historia;)zavano skrev:Min hund känner stor tillfredsställelse när han:
Fotofreaket- Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|