PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hemma hos andra?

5 posters

Gå ner

Hemma hos andra? Empty Hemma hos andra?

Inlägg  Elly ons jun 03, 2009 7:18 pm

Hej,

Har en tikvalp på 15 veckor. Hon är väldigt vild när vi är borta hos bekanta, springer runt och är stressad. När vi äter "måste" vi binda fast henne för att vi ska få matro och då lugnar hon snabbt ner sig och somnar ganska så omgående.

Men så fort alla börjar röra sig och hon bli fri så är cirkusen igång igen.

Vi vill att hon ska vara lugn när vi är borta och gå runt istället för att springa som en tok. Detta för att kunna ta med henne till alla våra vänner och främst de som har småbarn (som hon nu välter och/eller slickar ihjäl). Växer det bort? Hur gör ni?
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Hemma hos andra? Empty Sv: Hemma hos andra?

Inlägg  BeeBronx ons jun 03, 2009 8:01 pm

Snabbt svar -

Jag hade kanske inte tagit med mig en sådan ung hund, valp - den behöver först lära sig att komma till ro och vara trygg hemma och i erat sällskap. Det är en träningssak att koppla av i olika miljöer - inget man kan begära från början. Ofta när valpen lägger sig ned handlar det om att den är trött - kanske inte att den kopplar av och är trygg, kommer till ro.

Den är trots allt bara dryga 4mån.

Det är svårt för en liten individ som inte har fått en grundtrygghet att komma till ro i nya miljöer.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Inlägg  Gäst ons jun 03, 2009 9:45 pm

Jag håller med Pia om att valpen förmodligen stressas upp en hel del av att vara i nya miljöer.

Jag hade tagit med en bur med hundens vanliga filt och en filt att lägga över så att valpen kunde få komma undan barn och vuxna när det blir för mycket, alternativt låta valpen vara där under tiden ni är borta.

Fördmodligen tänker du redan på detta men säger det ändå: Tänk på att olyckor barn/hund lätt händer och speciellt om valpen/hunden redan är uppstressad. Smile

Gäst
Gäst

Inlägg  herrHarry ons jun 03, 2009 10:39 pm

Jag hade tagit med valpen! Det är superviktigt att valpen får vänja sig vid många miljöer när den är ung. Vet inte om det stämmer med antal veckor, men jag tror mig minnas att de 16 första veckorna är viktigast för valpen att få träffa nya miljöer, andra hundar, snälla människor osv.

Jag har tagit med mig min valp överallt!

Det jag däremot hade gjort om jag var du är att ha valpen kopplad, då får hon inte samma chans att stressa upp sig och leva rövare. När hon är lugn i kopplet hade jag släppt det, rest på mig och sett hur hon beter sig. Hade hon börjat leva rövare ja då hade jag satt mig ner med henne igen. Du behöver inte sitta på golvet, utan kan sitta i soffan eller en stol. Ignorera alla hennes försök att få uppmärksamhet.

Att ta med hennes filt som Cuthalion skrev är ett bra tips.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548

http://herrharry.se

Inlägg  Elly ons jun 03, 2009 11:36 pm

BeeBronx: Jag tror att det är viktigt att hon får sin miljöträning. Vi har börjat försiktigt, inget besök första veckan, sedan bara besök utomhus, sedan hemma och till sist åka till andra och diverse ställen.

Cuthalion: Problemet med henne är att hon ÄLSKAR människor, framförallt barn. Så om hon får välja går hon aldrig undan utan är mitt i smeten hela tiden. Vi har ingen bur (förutom bilbur, men den är såklart fastspänd) så jag får väl inhandla en sådan. Tygbur kanske? Hon är inte ensamtränad så att jag kan vara borta i flera timmar, än så länge har vi bara kommit till 10 min Smile.

herrharry: Tack, det kan nog fungera. Ska prova nästa gång. Jag ska alltså "tvinga" henne att hålla sig lugn om jag förstått rätt? Och sen lär hon sig att när vi är borta tar vi det lugnt? Ska jag koppla loss kortare stunder så hon får leka eller är det bara lugn som gäller tills hon lärt sig?
Elly
Elly

Inlägg  herrHarry tor jun 04, 2009 12:00 am

Elly skrev: Vi har ingen bur (förutom bilbur, men den är såklart fastspänd) så jag får väl inhandla en sådan. Tygbur kanske? Hon är inte ensamtränad så att jag kan vara borta i flera timmar, än så länge har vi bara kommit till 10 min Smile.

herrharry: Tack, det kan nog fungera. Ska prova nästa gång. Jag ska alltså "tvinga" henne att hålla sig lugn om jag förstått rätt? Och sen lär hon sig att när vi är borta tar vi det lugnt? Ska jag koppla loss kortare stunder så hon får leka eller är det bara lugn som gäller tills hon lärt sig?

En tygbur är jättebra att ha! Jag har tre stycken... Embarassed En på ovanvåningen och en på nedrevåningen samt en till tävlingar. Harry sover i sin bur på natten (öppen förstås) samt att han mer än gärna ligger i sin bur på dagarna. Den är en enorm trygghet för honom!

Blir han rädd för något så är det buren han springer till. Som härmonatten när det flög in en stor fluga i buren när han sov (3-tiden mitt i natten). Harry är jätterädd för flygfän och det blev superotäckt när en fluga flög in i buren när han sov. Han susade ut ur buren och ner för trappan för att söka skydd i buren på nedrevåningen... Han är lite rolig den här Harry... Laughing ) När det åskar söker han skydd i buren, där kan han slappna av. Kort sagt - buren är en väldigt viktig plats!

Sen angående tvingandet av att vara lugn. Ja, du ska "tvinga" henne, men inte på något sätt prata eller ge henne uppmärksamhet. Utan bara sitta still och ha henne i koppel, låt henne gaffla och skrika bäst hon vill. Till slut ger hon sig! Var dock beredd på att det kan ta länge! Träna gärna ofta, då blir det enklare för henne att förstå.

När hon är lugn så kan du utan att göra någon affär av det koppla loss eller bara släppa kopplet. Beter hon sig bra - dvs du sätter upp kriterier för hur att bete sig bra är, så kan hon hållas, när hon blir för vild så tar du tillbaka henne. Det bästa är dock om hon aldrig hinner bli för vild utan att du förekommer henne och tar fast henne efter en stund när hon varit duktig.

Då slipper hon misslyckas. För tänk på att det tar tid att lugna ner en upptriggad valp jämfört med en som redan är lugn.

Sen ska du ställa dig frågan - är det ok att leka inomhus hos andra? Eller är det lek utomhus och lugn inne som gäller? Tillåter du vild lek inomhus så måste du vara beredd på att hon inte förstår varför du mitt i allt kopplar upp henne och tvingar henne att vara still.

Jag gjorde stora missar med Harry, han var vild och galen hos andra och jag låt honom hållas. Det innebar att jag inte ville ta med honom till folk eftersom han bara stressar upp sig. Han fick aldrig lära sig att koppla av borta. Det är bättre idag, men han kan fortfarande inte slappna av hemma hos andra. Han är hela tiden på helspänn ifall vi kanske ska åka hem. Det är jobbigt och jag föredrar att lämna Harry hemma när vi åker bort, både för hans och min skull.

Jag vill ha totalt lugn hemma hos andra och kommer att vara stenhård med det i fortsättningen med mina hundar. Leka utomhus eller hemma hos sig själv. Hos andra är det lugn som gäller. Om det förstås inte är en cool hund som inte har problem med att slappna av, då kan jag tillåta lek.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548

http://herrharry.se

Inlägg  Gäst tor jun 04, 2009 12:01 am

Jag menade att hunden skulle vara med er men vara instängd i buren så hon tvingas vara ifred. Very Happy

Sedan så får man försöka läsa sin hund angående hur mycket man kan ha henne/honom ute för att leka.

För att ta mina egna hundar så tycker Rebel det är helt underbart att få vara med utan att stressa upp sig. Hon njuter i fulla drag av att bara få vara i mitten och i centrum. Totte däremot är gärna med men bara till en viss gräns. Tröttnar han går han iväg eller håller sig undan och då är det ifred som gäller. Skulle någon ändå störa honom så flyttar han antingen på sig eller gömmer sig bakom mig eller i mitt knä.

Springer någon av mina hundar omkring och stressar upp sig så är det koppel eller bur som gäller för att de ska lugna sig. Blir de uppstressade eller oroliga, oavsett anledning, så är det viktigaste för mig att de får det lugnt. Omgivningen får de umgås med när det är mer avslappnade eller det är lekdags (inte alltid populärt att be folk hålla sig undan men de flesta förstår).

Gäst
Gäst

Inlägg  ligistenzelda tor jun 04, 2009 2:57 pm

Tygbur skulle jag prova med om jag var du, men om du har en liten gnagare köp ingen dyr. Zelda gnagde sönder sin på nolltid Laughing Jag funderar på å köpa en ny..

Jag brukar bryta om zelda stressar upp sig med att ha henne bredvid mig, men om hon inte kan koppla av iaf så kopplar jag upp henne.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Registration date : 08-10-13

Inlägg  Jezzi & Desti tor jun 04, 2009 3:37 pm

När Desti var valp ville hon gärna också rusa omkring och härja när vi var hemma hos andra människor, just för att hon var glad i allt och alla och tyckte att det var sååå kul att hälsa på hos folk. Men detta är ju inget som uppskattas av alla, en vild och galen pinscher som flyger runt går ju konstigt nog inte hem hos alla människor...

Jag gjorde så att så fort hon blev för vild tog jag upp henne i knät och "tvingade" henne att vara lugn. Visst, det var mycket sprattel och väsen till en början, men tillslut brukar de inse att det inte är lönt att fortsätta kämpa och lugnar snabbt ner sig.

Denna metod har för oss varit väldigt effektiv. Efter några gånger med fasthållning och passivitet i knät så fort hon blev för vild så började hon fatta poängen. När hon blev äldre tillämpade jag samma sak, fast inte i knät utan på en filt bredvid mig istället.

Nu är hon 6 år gammal och är med i princip överallt, hos vänner och bekanta, på fest eller bara när vi umgås och hon slappnar alltid av direkt! Hon tar ett varv och hälsar på alla, sedan lägger hon sig tillrätta någonstans och vilar.

Kan säga att det är väldgit skönt att ha en hund som man kan ta med och som uppför sig, det blir så mycket enklare dels för en själv och dels för den man hälsar på.

Så lägg grunden redan nu för en bra passivitetsträning, det är jätteviktigt inför framtiden!

Så fort valpen blir för vild, håll fast i knät eller på en filt nära dig så att den känner din närhet och trygghet. Ju äldre den blir desto lättare blir det sedan om du börjar redan nu.

Smile
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Inlägg  Elly tor jun 04, 2009 5:48 pm

Jättetack för alla bra tips! Ska köpa en bur imorgon och se vilken av era tekniker som fungerar bäst på min lilla!
Elly
Elly

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet