PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Pinschern en hal jobbig ål? ;)

+3
Jenni
Suvi med Sniff
ligistenzelda
7 posters

Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda ons maj 06, 2009 6:05 pm

Jag hittade en tråd på vovve http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=4890976 och blev lite överaskad om hur flera tyckte rasen verkade hur jobbig som helst.

Nog för att dom kan vara en handfull, men är inte de flesta raser det innan man får ordning på hunden? sen var det dessutom en som hade sznauser som inte gillade pinschern, är inte dom raserna läskigt lika???

Sen brukar det ibland nämnas att pinschern kräver så mycket, men herregud om pinschern kräver mycket hur är det då att ha typ en labbe eller en brukshund? Suspect Eller har jag missförstått hur folk menar?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Suvi med Sniff ons maj 06, 2009 6:34 pm

Skojar du? Pinschern är den drygaste och jobbigaste ras jag vet! Iallafall av de hundar jag haft! Wink
Nej men ärligt. Ju mer jag lär mej desto mer komplicerad blir bilden. Brukshundar verkar ha en helt annan vilja att samarbeta med sina människor.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda ons maj 06, 2009 7:00 pm

Jo jag förstår vad du menar med sammarbetsvilja, men det låter som om pinschern är helt omöjlig på de flesta. Jag valde ju pinschern för att den inte skulle kräva lika mycket som en brukshund, men där gick jag kanske bet? Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Gäst ons maj 06, 2009 7:08 pm

Jag tror att pinschern är antingen en ras man älskar eller hatar.

Ser man charmen i sluga, beräknande hundar med integritet och egen vilja så passar pinschern perfekt Razz .

Något jag uppskattar oerhört med mina två pinschrar är att de är så extremt tydliga med sina åsikter. Är de sura så märks det, har man varit orättvis mot dem så får man reda på det, är de lyckliga så går det inte att missa etc.

Jag tror ett problem som vissa kan ha med pinschern är att det är en ras med åsikter om det mesta och de är dessutom skickliga på att framföra dessa åsikter på ett sätt som gör att matte eller husse måste lyssna och försöka förstå.

Även om man pinschern är en helt underbar livskamrat så är det inte någon undergiven följeslagare som till varje pris vill vara till lags.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda ons maj 06, 2009 8:56 pm

Eftersom jag inte haft nån annan hund måste jag utgå från att det är den perfekta rasen/individen fast med smärre felkopplingar Wink Laughing

Jag får för mig att rasen är missförstådd? så himla jobbigare än andra raser kan dom ju inte vara. Okej om man jämför med en schäfer som är gjord för sammarbete..men det finns ju hur många självständiga och egensinniga raser som helst..har rasen dåligt rykte? vet ju att vi pratat om att veterinärerna tex har dålig erfarenhet.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Jenni ons maj 06, 2009 9:16 pm

Jag håller inte alls med vovve-tråden. Loke är den lättaste hund jag någonsin haft, inräknat familjens hundar. Han är väldigt lättmotiverad, är med på allt, vaktar i stort sett ingenting, äter allt jag serverar, inga stora problem att klippa klorna, inga som helst problem att vara ensam, skäller aldrig. Han var i trotsåldern i 3,5 månad men har helt plötsligt blivit lydig igen (vågar dock inte tro att det inte kommer återfall än...). Han är lite lagom självständig, alltid glad och älskar alla människor och hundar. Visst var han en rätt stökig valp, studsade överallt och bet ganska hårt rätt länge och han är lite väl harig ibland och är bråkig hos veterinären (men det är av någon anledning alltid mina hundar...) och kan bli lite "överglad" ibland men på det stora hela är han en helt fantastisk liten hund och vi kunde inte vara mer nöjda över vårt val av ras! Det kan säkert bero lite på vad man förväntar sig av hunden också. Jag förväntade mig tre jobbiga år men han har inte varit i närheten av det monster jag var beredd på att få. Jag funderade i många månader på varför inte pinschern toppar några listor över pouläraste raser men börjar så smått inse att min pinscher kanske inte är en riktig pinscher...
Största nackdelen som jag ser det är att de är så djävulskt frusna! Och att man blir trampad i ögonen...

Men jag håller med om att de har integritet och är tydliga i sina åsikter pig . Loke tar en åthutning om han förtjänar den men inte när det bara är jag som är sur och grinig. Då mopsar han tillbaka. Fast det ser jag bara som positivt. Jag vill inte ha en hund som inte har någon egen vilja (eller "nackspärrshund" som en kompis kallade border collie Very Happy ).
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Fotofreaket ons maj 06, 2009 9:52 pm

"fakta" ifrån vovve.net forum bör tas med en stor nypa salt, många är tex väldigt unga där...
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda ons maj 06, 2009 11:03 pm

Fotofreaket skrev:"fakta" ifrån vovve.net forum bör tas med en stor nypa salt, många är tex väldigt unga där...

Ja det har du iof rätt i! Blev bara nyfiken

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  herrHarry ons maj 06, 2009 11:06 pm

Fast det är väl bara en som beskriver pinschern som jobbig? Och personer som upplever en speciell ras jobbig finns det nog i alla raser. Wink
Lustigt att Harrys hemsida nämns där, men jag tror att det är min kompis Åsa som skrivit länken.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda ons maj 06, 2009 11:12 pm

herrHarry skrev:Fast det är väl bara en som beskriver pinschern som jobbig? Och personer som upplever en speciell ras jobbig finns det nog i alla raser. Wink
Lustigt att Harrys hemsida nämns där, men jag tror att det är min kompis Åsa som skrivit länken.

Det var faktisk hela två stycken så det så Laughing
Jo det förstår jag ju, tyckte bara det var intressant hur olika folk uppfattar rasen.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Sanna&Kelly tor maj 07, 2009 1:04 am

Jag tror att en pinscher kan upplevas värre än en sällskapshund trots att de kanske har samma följsamhet och vilja att lyda. Pinschern har dock så mycket mera motor, fart och självförtroende, de springer vitt och brett och ställer till det, om ni förstår vad jag menar.

Hm, en pinscher är inte så menlös som många andra "lika svåruppfostrade" raser och därför blir det en större grej med dem.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda tor maj 07, 2009 11:11 am

Det lustiga är ju att en i tråden har schnauzer, är inte det lite samma sak? Dom var väl samma ras en gång i tiden?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Sanna&Kelly tor maj 07, 2009 11:48 am

ligistenzelda skrev:Det lustiga är ju att en i tråden har schnauzer, är inte det lite samma sak? Dom var väl samma ras en gång i tiden?

Jo, en schnauzer ska väl vara en långhårig pinscher. Vet dock inte om det verkligen stämmer att de är lika mentalt.
Hm, som en pinscher alltså fast fulare! Ha ha ha! (No offense till de som gillar schnauzerskägg). Kanske därför schnauzerägaren var så neggo, hon fick en mentalitet som hon inte gillar hos sin hund och dessutom en svårskött päls?
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda tor maj 07, 2009 12:36 pm

Vi har två, tre schnauzer i området och jag ser ingen skillnad spontant förutom att dom är skälligare och har ett fult skägg och hår så man inte ser ögonen Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Sanna&Kelly tor maj 07, 2009 1:46 pm

ligistenzelda skrev:Vi har två, tre schnauzer i området och jag ser ingen skillnad spontant förutom att dom är skälligare och har ett fult skägg och hår så man inte ser ögonen Laughing

Ha ha, och skälligare är ju en trevlig egenskap (inte) så jag kan inte förstå att hon sedan inte gillar pinschrar... Rolling Eyes
Men det finns ju olika individer och om hon inte träffat så många pinschrar så kan jag förstå om hon kanske fått en dålig bild av dem.
Annars kan jag inte förstå det, om de nu ska ha samma egenskaper och bara olika utseende så kan hon ju inte ogilla pinschern (mer än utseendemässigt, men det är ju inte det tråden handlar om) mer än sin egen ras.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Gäst tor maj 07, 2009 2:26 pm

Fast läser man beskrivningarna för pinscher vs schnauzer/dvärgschnauzer på rasens aktuella sida så framstår pinschern som en mycket känsligare ras.

Jag har visserligen inte träffat speciellt många schnauzrar men den bilden jag har fått är att schnauzern är som ett halvblod medan pinschern är som ett fullblod om någon förstår vad jag menar Laughing . Är man ute efter en trevlig sällskapshund med alla tassar på jorden som dessutom fungerar som vakthund så väljer man schnauzern. Är man ute efter en trevlig sällskapshund som har nära till den "inre divan" och som dessutom fungerar som vakthund så väljer man en pinscher.

Härmed inte sagt att ena rasen är bättre än den andra rent generellt. Pinschern är den perfekta rasen för mig medan jag nästan är övertygad om att schnauzern hade passat sambon bättre.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Fotofreaket tor maj 07, 2009 2:28 pm

Fast schnauzer och pinscher är väl nuförtiden inte alls lika i utstrålning och temprament?
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  stina o canyo fre maj 08, 2009 10:31 am

som sagt många på vovve.net är yngre o som sades här tidigare tas med en nypa salt.
men känns som man skaffar hund som är antingen bruksras eller gullig ullhund. pinscher är mittemellan kräver en del jobb o är en mysig sällskaps hund. tror att folk har svårt att placera den.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda tis maj 12, 2009 12:16 pm

Ja det är som ni säger folk har svårt att placera pinschern och det krävs nog att man känner en viss ras annars tar fördomarna vid. Sen beror det på vad för individ av rasen man träffat. Om man stött på en ilsken bitsk pinscher drar man lätt slutsatsen att rasen är svår och farlig medan om man stött på en lugn pussgurka till pinscher så vill man genast springa och köpa en själv Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Jenni tis maj 12, 2009 5:45 pm

Det kryllar ju inte direkt av pinschrar så det kan ju inte vara lätt för folk att ha en bra uppfattning om hur de är.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  ligistenzelda tis maj 12, 2009 9:04 pm

Jenni skrev:Det kryllar ju inte direkt av pinschrar så det kan ju inte vara lätt för folk att ha en bra uppfattning om hur de är.

Nej jag vet Wink menade att det är så med alla raser. Inte lätt att veta det vill säga.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern en hal jobbig ål? ;) Empty Sv: Pinschern en hal jobbig ål? ;)

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet