PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Omhändertagande hund

+9
Nina
herrHarry
Rivendells Kattis
ligistenzelda
Aquiro
Suvi med Sniff
Jezzi & Desti
Sanna&Kelly
stina o canyo
13 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Omhändertagande hund Empty Omhändertagande hund

Inlägg  Gäst tor mar 26, 2009 11:56 am

Ju sämre jag är (har ett par skador som gör sig påminda regelbundet), desto mer tar Totte hand om mig. Han ska vara tätt inpå, han blir extra uppmärksam när vi är ute och hör han konstiga ljud på natten är han mer på g än vanligt. Han var likadan mot mamma när cancern var som värst och ifall pappa inte är helt kry (nej, vi är ingen frisk familj Laughing ) så är Totte extra vaksam då han har besök. Förmodar att han skulle göra samma sak för husse men eftersom han inte bär på våra struliga gener så har det ännu inte behövts Laughing .

Någon mer som har en hund som är omhändertagande?

Gäst
Gäst

Till överst på sidan Gå ner

Omhändertagande hund Empty Sv: Omhändertagande hund

Inlägg  stina o canyo tor mar 26, 2009 12:04 pm

Cuthalion skrev:Ju sämre jag är (har ett par skador som gör sig påminda regelbundet), desto mer tar Totte hand om mig. Han ska vara tätt inpå, han blir extra uppmärksam när vi är ute och hör han konstiga ljud på natten är han mer på g än vanligt. Han var likadan mot mamma när cancern var som värst och ifall pappa inte är helt kry (nej, vi är ingen frisk familj Laughing ) så är Totte extra vaksam då han har besök. Förmodar att han skulle göra samma sak för husse men eftersom han inte bär på våra struliga gener så har det ännu inte behövts Laughing .

Någon mer som har en hund som är omhändertagande?

va gullig han är

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 26, 2009 12:15 pm

Nej, inte direkt. Jag är i och för sig aldrig sjuk heller. (Sedan jag fick hem Kelly för 3,5 år sedan så har jag bara haft en jättelätt släng av kräksjuka en gång när han var valp).
Men om jag halkar omkull på promenaden så brukar han oftast bara titta på mig och sedan fortsätta med sitt... trevlig hund det där... Ibland kan han i och för sig bli lite knasglad och komma och skutta lite och knasa sig hos mig där jag ramlat.

Om jag gråter så kan han dock vara rar och nästan lite tröstande, kollar läget och så. I love you
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Inlägg  Jezzi & Desti tor mar 26, 2009 12:27 pm

Desti är också väldigt mån om att ta hand om flocken, speciellt om man är dålig. Vi brukar säga att hon är sympatisjuk Laughing
Vid förkylningar och feber är hon som ett plåster på mig eller sin husse. Hon ska ligga nära, nära och följer efter en var man än går för att liksom hålla koll. Hon vaktar mer också, speciellt om man själv ligger ner, då är hon på helspänn.

Hon är särskilt mån om husse faktiskt, när han var förkyld i julas och låg i sängen vaktade hon honom med sitt liv. Jag kom in i sovrummet och böjde mig över husse och skulle säga hejdå på morgonen och då kastade hon sig emellan oss, jag fick inte röra honom! Inte aggresivt på något vis, men hon gick hela tiden mellan så att jag inte skulle komma åt. När han slog upp ögonen och sa hej till mig, då släppte hon fram mig! I love you
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Inlägg  Suvi med Sniff tor mar 26, 2009 12:31 pm

Sniffen visar inga sympatier! På det år jag haft honom har jag inte varit så förfärligt sjuk, men han verkar inte märka någon skillnad. Den enda omvårdnad han visar är att han tvättar mina småsår, annars tycker han mest att jag är tråkig om jag inte håller farten på promenaderna.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537

http://suvi.se

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 26, 2009 12:34 pm

Suvi med Sniff skrev:Sniffen visar inga sympatier! På det år jag haft honom har jag inte varit så förfärligt sjuk, men han verkar inte märka någon skillnad. Den enda omvårdnad han visar är att han tvättar mina småsår, annars tycker han mest att jag är tråkig om jag inte håller farten på promenaderna.

Hi hi hi, här får man inget synd! Laughing
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Inlägg  Suvi med Sniff tor mar 26, 2009 12:39 pm

Sanna&Kelly skrev:
Suvi med Sniff skrev:Sniffen visar inga sympatier! På det år jag haft honom har jag inte varit så förfärligt sjuk, men han verkar inte märka någon skillnad. Den enda omvårdnad han visar är att han tvättar mina småsår, annars tycker han mest att jag är tråkig om jag inte håller farten på promenaderna.

Hi hi hi, här får man inget synd! Laughing
Nej inte ett dugg! Vet inte om det beror på att han inte förstår eller om han bara inte bryr sig. Men han är ju lite speciell! Wink
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537

http://suvi.se

Inlägg  Gäst tor mar 26, 2009 12:57 pm

Jezzi & Desti skrev:
Hon är särskilt mån om husse faktiskt, när han var förkyld i julas och låg i sängen vaktade hon honom med sitt liv. Jag kom in i sovrummet och böjde mig över husse och skulle säga hejdå på morgonen och då kastade hon sig emellan oss, jag fick inte röra honom! Inte aggresivt på något vis, men hon gick hela tiden mellan så att jag inte skulle komma åt. När han slog upp ögonen och sa hej till mig, då släppte hon fram mig! I love you

Hon hade väl hört reklamen: "Tjejer snackar om att föda barn, de skulle bara veta hur det känns när en kille är förkyld!" Laughing .

Gäst
Gäst

Inlägg  Jezzi & Desti tor mar 26, 2009 1:28 pm

Cuthalion skrev:Hon hade väl hört reklamen: "Tjejer snackar om att föda barn, de skulle bara veta hur det känns när en kille är förkyld!" Laughing .

Haha! Laughing
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Inlägg  Aquiro tor mar 26, 2009 2:05 pm

Känner igen det där omhändertagandet från Kiro, jag är dålig till & från (är nog tyvärr såna där dåliga gener här med Razz ) & han märker det, håller sig nära mig, vaktar mer & är mer uppmärksam på om jag behöver hjälp med något. Ska husse gå ut med honom så får han det inte lätt, låta väldigt pipig eller hämta Kiro i halsband, han som nästan aldrig är sen på att hänga med ut annars.

Tyvärr så gäller det mest inne, men det beror nog på att jag inte kan aktivera honom som jag brukar när jag är dålig & går mycket långsammare på promenaderna. Energin måste ju komma ut någonstans.. Men det har blivit något bättre när han blivit äldre. Han vill gärna gå i vanligt tempo när vi går, men om jag stannar eller något så är han med på det.

Samma om någon är ledsen, då ska han krypa/klättra på dom & "trösta".

Just nu är jag sjuk & ligger nerbäddad, hundarna ligger mestadels vid min sida, pluttarna, men för tillfället har de nå hyss för sig på golvet.. Tror de hittat någon tross & en bit sol att vara i Smile
De är väldigt duktiga när jag är sjuk, men med en galen 6månaders dp-valp & bara koppelpromenader sen kastreringen blir det inte som lättast för Kiro att hålla sig lugn Wink
Aquiro
Aquiro

Antal inlägg : 90
Registration date : 08-10-13

http://aquiro.blogg.se

Inlägg  ligistenzelda tor mar 26, 2009 5:57 pm

Jag är ju sjuk stup i kvarten, taskigt imunförsvar. Zelda ligger gärna med mig under filten och tycker synd om mig Wink Men på promenadern har hon inte direkt nån förståelse för varför jag ska gå så nedrans långsamt. Hon anpassar sig, men tittar lite anklagande när vi går en kort kissrunda för 3 gången den dagen..så nej hon är nog inte så omhändertagande Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Registration date : 08-10-13

Inlägg  Rivendells Kattis tor mar 26, 2009 7:08 pm

Hmmm... pappas pojke! Ghibli är väldigt mån om mig... han har stenkoll på om jag mår dåligt eller om jag är ledsen. Däremot gör han inte så mycket åt det kan man väl säga. Han ligger nääära i soffan och kommer och duttar med nosen om jag sover (typ om man har hög feber eller nåt). Som om han ska kolla att man lever. Då klappar man lite och säger "tack, vännen... det går bra." sen går han och lägger sig igen. Han har koll, men inte mer vaktig eller så.

Blessin däremot... min lilla skorpa... hon fattar inte mycket hon... Alltså, det är ju en smart hund i att lura till sig godis i tid och otid... men det där med att känna av människans sinnelag... det är inte hennes grej! Laughing Hon lixom har inte den där känslan!
Det enda är att hon när jag är sjuk ALLTID ligger i min säng... inte nödvändigtvis när jag är där.. nej då! Det är för att hon vet att jag inte orkar bråka på henne, ingen av hundarna får vara i sängen. Men hon lyckades en gång när jag var dyngsjuk... jag låg i hög feber ett par dagar och hon kröp upp i sängen... så nu när jag är sjuk så smyyyger hon! Lilla loppan!
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293

http://www.rivendells.se

Inlägg  stina o canyo tor mar 26, 2009 8:49 pm

HA Kattis då vet jag varifrån min något okännsliga hund har fått det ifrån. Har migrän ibland, och ligger död i sängen. Alla som har haft det et om hur man mår. Men det vet inte Canyo hon flyger upp i sägen kryper ner under täcket böka o stökar runt som alltid, ingen kännsla för att matte mår kass.

stina o canyo

Antal inlägg : 145

http://cennan.blogg.se/

Inlägg  herrHarry tor mar 26, 2009 8:52 pm

Rivendells Kattis skrev:Hmmm... pappas pojke!

Pappas? Har du bytt kön? Shocked Laughing
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Inlägg  Gäst tor mar 26, 2009 8:58 pm

herrHarry skrev:

Ghibli=Tottes pappa Laughing

Gäst
Gäst

Inlägg  herrHarry tor mar 26, 2009 9:17 pm

Cuthalion skrev:
herrHarry skrev:

Ghibli=Tottes pappa Laughing

Hahahaha, ok då fattar jag!!! Laughing
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Inlägg  Nina tor mar 26, 2009 9:39 pm

Ja, jeg har skrevet om det samme på det norske forumet, og blir stadig rørt over å se hvor flinke hundene er til å ta hensyn til meg! Jeg har bl.a. hoftedysplassi, prolapser i ryggen, betennelser rundt i kroppen og leddene, mye migrene, og i perrioder hvor ryggen er veldig dårlig har jeg mye problemer med svimmelhet, kvalme og at jeg besvimer...så i perrioder er det litt dårlig stelt her, haha! Laughing Rolling Eyes Jeg bare kopierer det jeg skrev på det norske forumet for en stund tilbake jeg... Very Happy

Menneskets beste venn!

Jeg tenkte bare at jeg skulle skrive om noe litt hyggelig og søtt, som viser hvor trofaste våre hunder er, og hvor ubetinget de elsker oss...ofte blir det jo til at man skriver på et forum når man har noe å klage over eller et problem man trenger hjelp med, og personlig syns jeg kanskje ikke at dette yter våre hunder helt rettferdighet... Selv om det kansje ikke virker sånn de gangene man har et problem, så er det jo tross alt alt det fine som utgjør den største delen av det å ha hund... Very Happy

Jeg kunne kommet med uendelig med eksempler på hvor trofaste hundene hele tiden er, men nevner nå det som er av de seneste opplevelsene jeg har hatt...

Jeg har en litt dum kropp, med bl.a. dårlige hofter og rygg... I perrioder er det værre enn i andre perrioder, og ofte blir ryggen værre når det er kaldt... De siste månedene har jeg vært veldig dårlig, med ben og armer som dovner bort (altså sovner, så jeg mister følelse og bevegelighet) og da jeg før jul også begynte å besvime, selv sittende, tvang legen meg til sengehvile en stund... Når jeg er sånn som jeg har vært i det siste har jeg hatt problemer med å stå og gå, og hundene har ikke fått stort med mosjon, bare ut for å gå på do noen ganger om dagen... Vanligvis pleier familien min å ta med seg hundene på tur og i stallen hvis det er behov, men nå har det blitt lite mosjon med dem også, siden de har vært bortreist, syke osv... Pinscheren skal jo liksom være en rase som trenger litt aktivisering, og uansett rase er det jo vanlig å få problemer med masete hunder når de ikke får sin aktivisering...men hundene har merket at jeg er dårlig, og ligger inntil meg og varmer meg dag etter dag, uten å lage så mye som en lyd... Når samboeren min har kommet inn for å ta dem med ut må han ta på dem halsbånd og dra dem ut, for de har ikke lyst til å gå vekk fra meg, og når han er hjemme og holder på med forskjellige ting velger de allikevel å ligge hos meg framfor å ha det gøy med min samboer... I love you

Det samme skjedde i fjor sommer, da jeg ble veldig syk og måtte hentes med ambulanse... Jeg hadde vært sengeliggende én ukes tid, og selv om familien min tok med Jonas på turer og moro hver dag, ville han helst bare ligge hos meg... Så ble jeg til slutt så dårlig, at jeg ble helt borte, og hadde feberhalusinasjoner...min samboer var ikke hjemme, og da min mamma kom til oss etter jobb, kl 15, for å ta med seg Jonas og se hvordan jeg hadde det, hadde ikke Jonas vært ute på do siden kvelden før, siden ingen visste at jeg var helt borte...men han lå fortsatt like avslappet i sengen, klistret inntil meg og med hodet oppå brystet mitt... Da mamman min kom inn døren sa hun at han ikke en gang løftet hodet, han bare så opp på henne med et veldig bekymret blikk (vanligvis hopper han opp og slår omtrent salto når vi får besøk...), siden mamma ikke fikk kontakt med meg ringte hun ambulansen, men da de kom ville Jonas fortsatt ikke gå vekk fra min side, og mamma måtte bære han ut av sengen min for at ambulansepersonellet skulle klare å komme ordentlig til...

Vet dere om noen andre som ville vært så trofast mot dere som deres hund, og aldri forlate deg når du trenger dem...?! Det gjør hvert fall ikke jeg...det er ingen andre som med en gang klarer å forstå når noe er galt, og som blir hos deg uavhengig av om de får noe tilbake for det eller ikke...dette er det man kaller ubetinget kjærlighet, og dette er grunnen til at jeg elsker hundene mine over alt på denne jord!!! I love you

Nå er jeg heldigvis bedre igjen, og nå skal de få igjen for at de har vært så snille mot meg den siste tiden, og ikke mast et sekund, selv om de sikkert har vært superfulle av energi...så nå skal det bli masse turer, trening og lek igjen! Very Happy

Takk for de to gode guttene mine Irene og Ulrika, jeg ville aldri vært dem foruten!!! cheers

Omhändertagande hund Bilde584
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Inlägg  Gäst tor mar 26, 2009 9:46 pm

Nina skrev:Ja, jeg har skrevet om det samme på det norske forumet, og blir stadig rørt over å se hvor flinke hundene er til å ta hensyn til meg! Jeg har bl.a. hoftedysplassi, prolapser i ryggen, betennelser rundt i kroppen og leddene, mye migrene, og i perrioder hvor ryggen er veldig dårlig har jeg mye problemer med svimmelhet, kvalme og at jeg besvimer...så i perrioder er det litt dårlig stelt her, haha! Laughing Rolling Eyes Jeg bare kopierer det jeg skrev på det norske forumet for en stund tilbake jeg... Very Happy

Vad underbart att läsa! Det finns verkligen inga bättre vänner I love you

Gäst
Gäst

Inlägg  Nina tor mar 26, 2009 9:49 pm

Cuthalion skrev:
Nina skrev:Ja, jeg har skrevet om det samme på det norske forumet, og blir stadig rørt over å se hvor flinke hundene er til å ta hensyn til meg! Jeg har bl.a. hoftedysplassi, prolapser i ryggen, betennelser rundt i kroppen og leddene, mye migrene, og i perrioder hvor ryggen er veldig dårlig har jeg mye problemer med svimmelhet, kvalme og at jeg besvimer...så i perrioder er det litt dårlig stelt her, haha! Laughing Rolling Eyes Jeg bare kopierer det jeg skrev på det norske forumet for en stund tilbake jeg... Very Happy

Vad underbart att läsa! Det finns verkligen inga bättre vänner I love you

Nei, ingen ting kan slå den kjærligheten man får fra hundene sin...og folk lurer på hvorfor vi går så langt for å gjøre hva som helst for våre hunder?! Shocked tongue Laughing I love you
Nina
Nina

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 26, 2009 9:50 pm

herrHarry skrev:

HA HA HA, EMMA!!! Laughing Laughing lol!
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Inlägg  Jenni tor mar 26, 2009 10:47 pm

Cuthalion skrev:Någon mer som har en hund som är omhändertagande?

Nä, inte direkt. Jag får sällan något värre än förkylningar men här visas ingen pardon. Ligger man ner och känner sig lite hurven kommer Loke och dänger till en i huvudet några gånger med sin latexgris och halkar man på någon isfläck tycker Loke att matte är jätterolig som skojar till det och hoppar på mig.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191

http://loketoke.blogg.se

Inlägg  Nina tor mar 26, 2009 10:52 pm

Jenni skrev:

Nä, inte direkt. Jag får sällan något värre än förkylningar men här visas ingen pardon. Ligger man ner och känner sig lite hurven kommer Loke och dänger till en i huvudet några gånger med sin latexgris och halkar man på någon isfläck tycker Loke att matte är jätterolig som skojar till det och hoppar på mig.

Laughing
Nina
Nina

Inlägg  Rivendells Kattis fre mar 27, 2009 2:09 am

herrHarry skrev:

Alltså! Hallå!

Pia skriver om min text i en annan tråd... du tror att jag bytt kön... och Sanna hänger på som ungarna på en glassförsäljare på stranden! HYGGLO! Shocked
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293

http://www.rivendells.se

Inlägg  frida & elis fre mar 27, 2009 9:36 am

Jenni skrev:

Haha! Det låter som Elis ungefär. Smile Han är duktig på att ta det lugnt men har man legat för länge kommer han och dänger tassen i ansiktet.
frida & elis
frida & elis

Registration date : 08-10-11

http://www.fjii.se

Inlägg  Sanna&Kelly fre mar 27, 2009 10:15 am

Rivendells Kattis skrev:
herrHarry skrev:

Alltså! Hallå!

Pia skriver om min text i en annan tråd... du tror att jag bytt kön... och Sanna hänger på som ungarna på en glassförsäljare på stranden! HYGGLO! Shocked

Jaaaa, men det är ju så ROLIGT det de skriver! Det skulle du också tyckt om du inte var så känslomässigt påverkad av allt testosteron.... Laughing
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan