PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Premacks principer i antijakt sammanhang

+2
Jenni
ligistenzelda
6 posters

Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  ligistenzelda ons mar 25, 2009 2:00 pm

Satt och läste om antijakt och stötte på detta, Premacks principer. Någon som är mer insatt?

Som jag förstår det handlar det om att belöna med det hunden vill (kissa på en fläck, dra efter hare osv) för att på så sätt få en hund som frågar om lov och kanske tom får ett dämpat behov av dessa saker eftersom man då sysslar med berikning. Mycket av det här använder man ju faktiskt redan helt omedvetet i vardagen, som att hunden ska be om lov innan den får nosa på en fläck som inte kopplet räcker till osv.
MEN i antijakt sammanhang blir jag smått förvirrad, då några på ett forum kör denna princip att när hunden får vittring eller syn på vilt så får hunden spåra/söka efter viltet efter ett varsågod..är lite nyfiken på om detta skulle fungera, späder det inte på intresset?.. Enligt min erfarenghet har det bara gett mersmak vid dom rymingarna Zelda gjort men här handlar det kanske mera om att man först frågar sen spårar vi tillsammans?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Gäst ons mar 25, 2009 2:11 pm

Jo, jag förmodar att skillnaden är att hunden ska få ett varsågod innan den drar iväg och inte ett varsågod när han är halvvägs på väg bort. Wink

Låter intressant men jag föredrar att ha någon form av stoppkommando på hunden istället där hunden ska stanna när jag säger till. Att få det att fungera jämt och ständigt är en annan femma Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  ligistenzelda ons mar 25, 2009 2:20 pm

Jo stoppkommando vore ju en dröm om det gick Laughing men jag tänker på alla jaktidioter därute, dom låter inte ord stoppa dom, utan man måste hitta ett substitut till deras behov så dom väljer att stanna hos matte/husse.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Gäst ons mar 25, 2009 2:27 pm

Jo, en del hundar tiltar ju helt när det kommer till jakt.

Angående att få ett varsågod att jaga, hur fungerar inkallningen där? Man måste ju kunna bryta hundens jakt även när den fått tillstånd att jaga/spåra ifall behov uppstår? Tänkte att ifall det fungerar att kalla in hunden efter ett varsågod så borde det ju gå att kalla in hunden oavsett om den fått tillstånd att jaga?

Hrm, kan inte förklara bättre vad jag menar men ni kanske förtsår mitt snurriga resonemang Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  ligistenzelda ons mar 25, 2009 7:37 pm

Cuthalion skrev:Jo, en del hundar tiltar ju helt när det kommer till jakt.

Angående att få ett varsågod att jaga, hur fungerar inkallningen där? Man måste ju kunna bryta hundens jakt även när den fått tillstånd att jaga/spåra ifall behov uppstår? Tänkte att ifall det fungerar att kalla in hunden efter ett varsågod så borde det ju gå att kalla in hunden oavsett om den fått tillstånd att jaga?

Hrm, kan inte förklara bättre vad jag menar men ni kanske förtsår mitt snurriga resonemang Smile

Det var en tjej som tom med släppte sin hund på vilt och sa att hunden kom tillbaka på en gång när hon visslade, men det låter ju helt idiotiskt och olagligt dessutom. Däremot att man följer med hunden och spårar haren den såg i långlina kanske funkar, då kan man bryta när man vill utan att riskera något. Men jag tänker direkt att man vill väl inte uppmuntra att hunden tar upp spår/förföljer vilt? Eller kanske får man en hund som kommer och skvallrar och man spårar en bit och sen är hunden nöjd på det här viset? Jag är skeptiskt men idén intresserar mig.

Det där med inkallningen handlar väl om att när hunden inte får jaga/spåra så väljer den att inte komma på inkallning och fortsätter jakten, men om man ger tillåtelse så kanske hunden blir nöjd och ser en som en resurs ist för en surtant och kommer på inkallning Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Jenni ons mar 25, 2009 7:57 pm

Egentligen, om man ska vara laglydig, räknas även förföljning av vilt dvs spårning som jakt och det är ju inget man får ägna sig åt hur som helst, speciellt inte på annans mark (säger jag som host host så sent som igår spårade grävling).
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Kicki o Mika ons mar 25, 2009 8:10 pm

Jag använder den metoden rätt ofta och jag tycker nog att jag har fått en hund som lättare går att bryta innan hon far iväg. Jag hade ingen aning om att det hette något speciellt.
Sen går det inte att bara belöna med att få spåra då hade ju varenda promenad varat en evighet.
Ett stoppkommando som funkar är ju kanon om det funkar. Det gör det ofta på Mika men inte alltid. Skvallerträning är oslagbart när det gäller att få fler tillfällen att belöna hunden istället för att bli irriterad och arg vilket man blir på en hund som dra på minsta lilla doftpust.
Jag antar att det inte är så lagligt att spåra efter vilt men oftast är ju spåren gamla och det handlar ju inte om att spåra några längre sträckor. Nu på våren är jag försiktig så att vi inte skrämmer upp djur med ungar. Problemet kan vara att bryta och kliva av, jag brukar kalla in och låta henne göra en cirkuskonst eller ett godissök och sen går vi bestämt åt ett annat håll.

Kicki o Mika

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-03-03

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  ligistenzelda ons mar 25, 2009 9:01 pm

Kicki o Mika skrev:Jag använder den metoden rätt ofta och jag tycker nog att jag har fått en hund som lättare går att bryta innan hon far iväg. Jag hade ingen aning om att det hette något speciellt.
Sen går det inte att bara belöna med att få spåra då hade ju varenda promenad varat en evighet.
Ett stoppkommando som funkar är ju kanon om det funkar. Det gör det ofta på Mika men inte alltid. Skvallerträning är oslagbart när det gäller att få fler tillfällen att belöna hunden istället för att bli irriterad och arg vilket man blir på en hund som dra på minsta lilla doftpust.
Jag antar att det inte är så lagligt att spåra efter vilt men oftast är ju spåren gamla och det handlar ju inte om att spåra några längre sträckor. Nu på våren är jag försiktig så att vi inte skrämmer upp djur med ungar. Problemet kan vara att bryta och kliva av, jag brukar kalla in och låta henne göra en cirkuskonst eller ett godissök och sen går vi bestämt åt ett annat håll.

Hej på er! Mår ni bra?
Men hur gör du rent praktisk när du belönar med spår? Jag har börjat belöna med godis när Zelda vädrar (efter vad jag antar är vittring) sen går vi vidare. Spåra varje gång skulle ju aldrig gå, det håller jag med om, då skulle vi få vara ute 24/7 Laughing Gamla harspår är inte så intressant, utan hon går på vittring och sen försöker hon spåra till viltet..Problemet är ju att viltdoft känner man ju inte själv så man vet inte när man ska vara på sin vakt No Då hade det varit enklare med en hund som endast går på synintryck, där vet man ju när det är skarpt läge.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  ligistenzelda ons mar 25, 2009 9:05 pm

Jenni skrev:Egentligen, om man ska vara laglydig, räknas även förföljning av vilt dvs spårning som jakt och det är ju inget man får ägna sig åt hur som helst, speciellt inte på annans mark (säger jag som host host så sent som igår spårade grävling).

Äsch så länge man inte skrämmer djuren tycker jag man kan ta lagen med en nypa salt Laughing Det handlar ju inte om något långt förföljande, viltet lär knappast märka det.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Kicki o Mika ons mar 25, 2009 10:32 pm

Hallo igen vi mår bara bra. Smile

Jag varierar mellan att belöna skvaller med godis eller uppgift för henne och att belöna skvaller med rösten och sen säga varsegod sök spår. Detta får hon bara göra med långlinan på och hon får inte rusa iväg utan skall spåra i lagom tempo. Det kunde hon inte i början då stog hon på bakbenen och skrek. Allt eftersom blev hon lugnare och lyssnar bättre när hon insåg att hon inte kommer någonstans när hon sliter i linan. Hon får nog följa ett spår en gång om dan under allt från fem minuter till 30 minuter beroende på vart vi är.

Mika skvallar så bra att jag bedöma av hennes beteende hur gammalt spåret är.
Är det ett väldigt färskt spår får hon inte ta det, det är dömt att misslyckas med, hon hetsar upp sig för mycket då. Då kör vi fotgång förbi tills hon släpper det. Är det en liten markering hon gör är det ett äldre spår och ibland skvallar hon bara för att lura till sig en godis, de gångerna belönar jag bara med rösten.

Vad lätt det låter va, det är ett evigt traglande som sakta ger resultat. Det är helt underbart att kunna ha sin hund lös i skogen, fy för att alltid sitta fast i ett koppel jämt.

Kicki o Mika

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-03-03

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  herrHarry ons mar 25, 2009 10:57 pm

Kicki o Mika skrev:Hallo igen vi mår bara bra. Smile

Jag varierar mellan att belöna skvaller med godis eller uppgift för henne och att belöna skvaller med rösten och sen säga varsegod sök spår. Detta får hon bara göra med långlinan på och hon får inte rusa iväg utan skall spåra i lagom tempo. Det kunde hon inte i början då stog hon på bakbenen och skrek. Allt eftersom blev hon lugnare och lyssnar bättre när hon insåg att hon inte kommer någonstans när hon sliter i linan. Hon får nog följa ett spår en gång om dan under allt från fem minuter till 30 minuter beroende på vart vi är.

Mika skvallar så bra att jag bedöma av hennes beteende hur gammalt spåret är.
Är det ett väldigt färskt spår får hon inte ta det, det är dömt att misslyckas med, hon hetsar upp sig för mycket då. Då kör vi fotgång förbi tills hon släpper det. Är det en liten markering hon gör är det ett äldre spår och ibland skvallar hon bara för att lura till sig en godis, de gångerna belönar jag bara med rösten.

Vad lätt det låter va, det är ett evigt traglande som sakta ger resultat. Det är helt underbart att kunna ha sin hund lös i skogen, fy för att alltid sitta fast i ett koppel jämt.

Nä, det låter inte alls lätt! Jag är superimponerad över att du fixat detta! Stor eloge till dig!!! cheers
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  ligistenzelda tor mar 26, 2009 12:53 am

Underbart! Så du kan ha Mika utan långlina nu? Gud det är ju drömmen. Det finns hopp cheers
Jag ska prova, helt klart så blir jag väl förhoppningsvis klokare på Zeldas kroppspråk.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  stina o canyo tor mar 26, 2009 10:26 am

jag tränar med dofter istället. dvs släcker ner ett beteende, funkar som så min doft ska var så mkt mer intressant än ex hare el rådjur. detta görs hemma i köket. min doft vs rådjurs klöv/ doft. dutta bomulls tabs i dofterna o belöna bara din egen. när hon fattar detta. så ut i skogen, läs av hunden när den märker att den börjar bli lite mer intresserad av ett ställe, ex en lega. kalla in henne o se om det funkar gör det inte det s hem o träna.
Idag har jag en hund som skiter i rådjur. börjar strunta i hare. (har tillgång till miljoner harar o kaniner där jag bor, de bor granne med mig)
låter komplicerat men tanken är som sagt att du o din doft ska vara så myket mer intressant o rolig.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Kicki o Mika tor mar 26, 2009 11:03 am

Ja hon går istort sett alltid lös i skogen numera, det händer att hon drar men då kommer hon mycket snabbare tillbaka än vad hon gjort tidigare.
Bäst fokus har hon faktiskt när jag går tillsammans med andra, människor eller hundar spelar ingen roll, då håller hon sig nära hela tiden även om de andra hundarna drar iväg.
När jag är själv med henne lös får jag jobba mer med att hålla kontakten, hitta på bus, springa och gömma mig, godisgömmor, stenklättring eller att jag sätter på långlinan och hon får spåra ett tag. Jag tycker också att inkallningen har blivit bättre när jag använder visselpipa eller en stark vissling från mig, hon vänder på en femöring, det är skitkul att se.

Stina hur funkar det när hon väljer din doft framför viltdoft, om hon hittar en lega tex. kommer hon till dig då? Hur visar hon att hon väljer dig? Eller funkar det så att hon slutar reagera på viltdoft helt och hållet?

Däremot har vi ett annat problem som jag sliter mitt hår över. När vi går i bostadsområden är hon helt tokigt matfixerad. Varenda buske eller grästuva kan ju innehålla en korv, en macka, en bulle, choklad eller något annat smaskigt. Där vi bor gör det faktiskt det också, alla ungar slänger in rester i buskarna på väg till skolan och båda mina hundar går som dammsugare. Jag har fått rådet att köra med skvaller på detta också men här tar det emot måste jag säga jag hade hellre velat att ett nej ska räcka.

Kicki o Mika

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-03-03

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  stina o canyo tor mar 26, 2009 11:15 am

Kicki, hon är inte längre intresserad av doften helt enkelt, träffar vi på en lega så sniffar hon ev kissar lite struntar sen i den o går vidare. Samma sak med harar, hon kan se dem o stunta sen i dessa. Detta funkar nu bara på rådjur o hare. En annan sak är Älg. Svårt att få tag i älgklövar.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Kicki o Mika tor mar 26, 2009 11:34 am

Häftigt vad duktiga ni är, det måste ju vara det ulimata sättet att lösa det på. Då kan man ju slappna av på promenaderna och slippa alla dessa godisbelöningar.

Jag har älgklövar i frysen maila mig om du är i Göteborg så kan du få dem.
kickiw30@yahoo.se

Kicki o Mika

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-03-03

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  stina o canyo tor mar 26, 2009 11:36 am

[quote="Kicki o Mika"]Häftigt vad duktiga ni är, det måste ju vara det ulimata sättet att lösa det på. Då kan man ju slappna av på promenaderna och slippa alla dessa godisbelöningar.

Jag har älgklövar i frysen maila mig om du är i Göteborg så kan du få dem.
kickiw30@yahoo.se[/quote


Hlet underbart, tack så mkt, ja prova, kan kanske komma förbi o visa lite grann. beredd på många bomulls tussar

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Kicki o Mika tor mar 26, 2009 11:44 am

Du är så välkommen så Stina, Smile hör av dig lite innan bara.

Kicki o Mika

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-03-03

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 26, 2009 12:30 pm

Jag har kört den varianten, fast vid hundmöten som har varit vårat stora problem. Sticker han fram till hundarna så blir jag arg, skäller och tar honom därifrån. Lyder han så får han varsågod till de hundar som han får hälsa på för ägarna till de andra hundarna. Det har fungerat jättebra för oss och jag inbillar mig att det blir lättare för honom att lyda när allt inte bara är nej nej nej hela tiden. Den bästa belöningen för honom är ju också att få hälsa, bättre än leverpastej hälsar Kelly...

Men det är ju mycket svårare att belöna när det gäller vilt, det är ju inte bara att låta hunden löpa liksom. Men om det fungerar att göra som Kicka gör med Mika, att spåra en bit i lina, så varför inte.

Kicki & Lena, ni är så duktiga som tränar och kämpar på! Like a Star @ heaven
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  ligistenzelda tor mar 26, 2009 6:00 pm

stina o canyo skrev:jag tränar med dofter istället. dvs släcker ner ett beteende, funkar som så min doft ska var så mkt mer intressant än ex hare el rådjur. detta görs hemma i köket. min doft vs rådjurs klöv/ doft. dutta bomulls tabs i dofterna o belöna bara din egen. när hon fattar detta. så ut i skogen, läs av hunden när den märker att den börjar bli lite mer intresserad av ett ställe, ex en lega. kalla in henne o se om det funkar gör det inte det s hem o träna.
Idag har jag en hund som skiter i rådjur. börjar strunta i hare. (har tillgång till miljoner harar o kaniner där jag bor, de bor granne med mig)
låter komplicerat men tanken är som sagt att du o din doft ska vara så myket mer intressant o rolig.

Jag har ju totalt glömt bort att träna efter dina tips! Har både klöv och kanindoft hemma, ska köra ett pass ikväll Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  stina o canyo tor mar 26, 2009 8:56 pm

berätta gärna hur det går, hade vart intressant

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Premacks principer i antijakt sammanhang Empty Sv: Premacks principer i antijakt sammanhang

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet