PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

+6
Saila
Joanna
herrHarry
Anna
ligistenzelda
Sanna&Kelly
10 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Gäst tor mar 19, 2009 12:27 pm

Sanna&Kelly - Jo självklart håller jag med dig om det Very Happy . En hund som är skitsnygg men hugger vilt är inget jag heller eftersträvar och jag tycker inte illa om Totte för att han har ankfötter när han inte sträcker upp sig även om det kan irritera mig ibland Wink .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 19, 2009 12:33 pm

Cuthalion skrev: ...och jag tycker inte illa om Totte för att han har ankfötter när han inte sträcker upp sig även om det kan irritera mig ibland Wink .

Ha ha ha! Laughing
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Utseende kontra mentalitet.

Inlägg  Rivendells Cathrine tor mar 19, 2009 12:46 pm

Hej Smile

Mentalitet är nog för de allra flesta uppfödare i de allra flesta raser A & O. Klart jag vill ju att en Pinscher ska se ut som en Pinscher men det är jobbigt att ställa ut hundar med brister i mentaliteten. Om man sedan lägger till att man fyller i återköp av annan anledning när man säljer sina valpar så lär man väl vara extra försiktig för har man kullar den storleken jag och Kattis har (8,1 valpar i snitt per kull.... ) så vill man inte få tillbaka 3 - 4 stycken pga av mentala brister.


Men jag ser inga problem med att jag vill ha SNYGGA hundar, TREVLIGA HUNDAR och SJÄLVKLART FRISKA HUNDAR.... Sedan kan ju folk då säga att vi är lite småtråkiga ibland när vi väljer avelshundar-linjer. Men det beror mkt på att vi inte vill kompromissa med den enskilda kullens kvalité vilket i sig kanske är egocentriskt men jag vill alltid kunna se mina valpköpare i ögonen och säga att jag & Kattis har gjort vårat allra bästa för att valpköparen ska få en SNYGG, SNÄLL och FRISK hund.

Nu blir det dock tyvärr inte alltid som man velat men där ligger alltid vår förväntan och ambition med varje kull.

Så resonerar vi. Sedan kompromissar man självklart med detaljer i varje kombination eftersom det inte finns några perfekta hundar. Men vi försöker så långt det är möjligt att inte plussa på felen iallafall.

Just my humble opinion....
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 19, 2009 12:47 pm

Sedan tar jag förstås helst en hund som är både trevlig OCH jättesnygg förstås! Wink


Egentligen är inte öronen så viktiga, hello, det är ett par öron! Men det är ju just det att de påverkar hela ansiktet och uttrycket så lite viktiga är de allt ändå.
Jag tycker också att okorrekta öron är olika illa lite beroende på hur de ser ut, vissa okorrekta öron ser helt okej ut enligt min smak medans jag vet att andra varianter verkligen skulle störa mig om de satt på min hund. (Så ytlig är jag... Embarassed )
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Suvi med Sniff tor mar 19, 2009 12:49 pm

Jag har ju en lite lustig hund, både till utseendet och vad gäller den mentala biten. Att Sniffen har utstående öron och en massa halsskinn betyder i princip bara att vi "slipper" ställa upp i utställningar, för inte bryr jag mej om att han är för liten och inte passar in i mallen. Den verkliga utmaningen skulle vara att föra sig i ringen! Jag undrar om Sniffen nånsin skulle kunna "uppföra" sig rätt när han är så lättdistraherad och stressad. Det är samma sak med att gå på kurs med Sniffen. Allting handlar om min kamp att få kontakt med Sniffen.
Det är lite som att ha ett autistiskt barn, jag vill bara att han ska titta på mej och att han ska kunna vara lugn ute. Det känns orimligt att ha större krav än så. Jag kanske resonerar fel där, men slarviga öron är det minst intressanta i sammanhanget.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 19, 2009 12:58 pm

Suvi med Sniff skrev:Jag har ju en lite lustig hund, både till utseendet och vad gäller den mentala biten. Att Sniffen har utstående öron och en massa halsskinn betyder i princip bara att vi "slipper" ställa upp i utställningar, för inte bryr jag mej om att han är för liten och inte passar in i mallen. Den verkliga utmaningen skulle vara att föra sig i ringen! Jag undrar om Sniffen nånsin skulle kunna "uppföra" sig rätt när han är så lättdistraherad och stressad. Det är samma sak med att gå på kurs med Sniffen. Allting handlar om min kamp att få kontakt med Sniffen.
Det är lite som att ha ett autistiskt barn, jag vill bara att han ska titta på mej och att han ska kunna vara lugn ute. Det känns orimligt att ha större krav än så. Jag kanske resonerar fel där, men slarviga öron är det minst intressanta i sammanhanget.


Precis min point! Beteende i första hand och sedan utseende i andra hand!
Sedan är det ju lite olika vad man har för ideal också, Suvi, du gillar väl verkligen Sniffens utseende och öron och skulle inte byta delar även om fick?
Själv skulle jag gärna komplettera några av Kellys utseendebrister både för att jag tycker att det skulle se bättre ut och för att han skulle gå bättre i ringen.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Gäst tor mar 19, 2009 1:35 pm

Suvi med Sniff skrev:Jag har ju en lite lustig hund, både till utseendet och vad gäller den mentala biten. Att Sniffen har utstående öron och en massa halsskinn betyder i princip bara att vi "slipper" ställa upp i utställningar, för inte bryr jag mej om att han är för liten och inte passar in i mallen. Den verkliga utmaningen skulle vara att föra sig i ringen! Jag undrar om Sniffen nånsin skulle kunna "uppföra" sig rätt när han är så lättdistraherad och stressad. Det är samma sak med att gå på kurs med Sniffen. Allting handlar om min kamp att få kontakt med Sniffen.
Det är lite som att ha ett autistiskt barn, jag vill bara att han ska titta på mej och att han ska kunna vara lugn ute. Det känns orimligt att ha större krav än så. Jag kanske resonerar fel där, men slarviga öron är det minst intressanta i sammanhanget.

Jo kraven blir ju lite annorlunda beroende på vad man har för hund och det som för vissa är självklart är en kamp för andra. Totte är ju en mönsterhund på många sätt så jag har egentligen inget att klaga på även om han som sagt har ankfötter och lättare att uppföra sig borta under husses kommando (husse har inte en tanke på att något kan hända så han är totalt avslappnad medan jag spänner mig som en bågsträng och får Totte att undra vad sjutton som händer Suspect) Laughing .

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  herrHarry tor mar 19, 2009 1:42 pm

Nu kanske denna tråd har tappat sin ursprungsfråga, men jag tycker att diskussionerna är intressanta så mig gör det inget! Wink

Jag tycker att man som hanhundsägare har minst lika stort ansvar som uppfödarna. Jag vet att jag när Harry var ung tyckte att det skulle vara kul om han skulle få valpar. Sen var det dock så att jag tyckte att han inte hade alla kvalitéer på plats, då menar jag det mentala. För han är en fin hund exteriört, han har givetvis brister. Det "bästa" med det exteriöra är ju att alla kan se de bristerna, även om man kan dölja eller minska en del vid utställning.

Men när det kommer till brister i det mentala måste man vara ärlig mot sig själv och alla andra. Trots att man avgudar sin egen hund så kanske han inte är lämpad att gå i avel.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Gäst tor mar 19, 2009 1:53 pm

herrHarry skrev:
Jag tycker att man som hanhundsägare har minst lika stort ansvar som uppfödarna ...

...Men när det kommer till brister i det mentala måste man vara ärlig mot sig själv och alla andra. Trots att man avgudar sin egen hund så kanske han inte är lämpad att gå i avel.

Håller helt med! På samma sätt som jag anser att det är viktigt att inte tacka ja till vilken tik som helst bara för att man får en förfrågan.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Suvi med Sniff tor mar 19, 2009 2:06 pm

Sanna&Kelly skrev:
Suvi med Sniff skrev:Jag har ju en lite lustig hund, både till utseendet och vad gäller den mentala biten. Att Sniffen har utstående öron och en massa halsskinn betyder i princip bara att vi "slipper" ställa upp i utställningar, för inte bryr jag mej om att han är för liten och inte passar in i mallen. Den verkliga utmaningen skulle vara att föra sig i ringen! Jag undrar om Sniffen nånsin skulle kunna "uppföra" sig rätt när han är så lättdistraherad och stressad. Det är samma sak med att gå på kurs med Sniffen. Allting handlar om min kamp att få kontakt med Sniffen.
Det är lite som att ha ett autistiskt barn, jag vill bara att han ska titta på mej och att han ska kunna vara lugn ute. Det känns orimligt att ha större krav än så. Jag kanske resonerar fel där, men slarviga öron är det minst intressanta i sammanhanget.


Precis min point! Beteende i första hand och sedan utseende i andra hand!
Sedan är det ju lite olika vad man har för ideal också, Suvi, du gillar väl verkligen Sniffens utseende och öron och skulle inte byta delar även om fick?
Själv skulle jag gärna komplettera några av Kellys utseendebrister både för att jag tycker att det skulle se bättre ut och för att han skulle gå bättre i ringen.

Alltså, han uppfyller alla mina krav vad gäller utseende! Jag ville ha en korthårig hund med riktig nos och som inte var för stor. Det bekymrar mej inte det minsta att han inte är korrekt eller att han inte går att avla på. Jag ville ha en frisk hund och fysiskt sett är han ju det! Hela kullen har problem med nerverna eller vad man ska kalla det och hade jag vetat det innan hade jag kanske inte valt Sniffen.

Jag tycker Sniffen är bedårande söt! Och hur nervig han än är så är han aldrig sur och otrevlig, det är rädsla som är hans problem. Hans charm och personlighet är långt viktigare än att folk är imponerade av hans utseende. Han duger alldeles utmärkt för mej! Och då gör det mej inget att han mer och mer liknar en pitbull i kroppen. Wink
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  ligistenzelda tor mar 19, 2009 9:00 pm

Jag måste erkänna att jag vissa dagar tycker det är liiite trist att Zelda inte kan ställas ut, fast jag hade inga som helst planer på utställningsringen vid hundköp och vet inte om jag skulle tycka det var direkt kul heller, men hade varit kul å testa.
Jag tycker min hund är ursöt, snygg proportionelig kropp, sött ansikte enligt mig, men snyggare öron hade varit pricken över i:et Laughing Petiteser javisst. Bra mentalitet och hälsa, sen utseende.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Tacos tor mar 19, 2009 9:16 pm

ligistenzelda skrev:Jag måste erkänna att jag vissa dagar tycker det är liiite trist att Zelda inte kan ställas ut, fast jag hade inga som helst planer på utställningsringen vid hundköp och vet inte om jag skulle tycka det var direkt kul heller, men hade varit kul å testa.
Jag tycker min hund är ursöt, snygg proportionelig kropp, sött ansikte enligt mig, men snyggare öron hade varit pricken över i:et Laughing Petiteser javisst. Bra mentalitet och hälsa, sen utseende.

Kom till oss och ställ ut du kan ju alltid testa ju.
Det är många hundar som ställs ut allt från ras grupp 1-10 valpar till veteraner...en trevlig dag alltså.
Alla är välkommna stora som små med brister eller utan brister.
Det ska vara kul att ha hund!

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  ligistenzelda tor mar 19, 2009 9:36 pm

Tacos skrev:
ligistenzelda skrev:Jag måste erkänna att jag vissa dagar tycker det är liiite trist att Zelda inte kan ställas ut, fast jag hade inga som helst planer på utställningsringen vid hundköp och vet inte om jag skulle tycka det var direkt kul heller, men hade varit kul å testa.
Jag tycker min hund är ursöt, snygg proportionelig kropp, sött ansikte enligt mig, men snyggare öron hade varit pricken över i:et Laughing Petiteser javisst. Bra mentalitet och hälsa, sen utseende.

Kom till oss och ställ ut du kan ju alltid testa ju.
Det är många hundar som ställs ut allt från ras grupp 1-10 valpar till veteraner...en trevlig dag alltså.
Alla är välkommna stora som små med brister eller utan brister.
Det ska vara kul att ha hund!

Mvh Linda

Jamen då åker man ju bara ut med en gång Wink Fast javisst vore skoj endå

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Tacos fre mar 20, 2009 5:47 am

ligistenzelda skrev:
Tacos skrev:
ligistenzelda skrev:Jag måste erkänna att jag vissa dagar tycker det är liiite trist att Zelda inte kan ställas ut, fast jag hade inga som helst planer på utställningsringen vid hundköp och vet inte om jag skulle tycka det var direkt kul heller, men hade varit kul å testa.
Jag tycker min hund är ursöt, snygg proportionelig kropp, sött ansikte enligt mig, men snyggare öron hade varit pricken över i:et Laughing Petiteser javisst. Bra mentalitet och hälsa, sen utseende.

Kom till oss och ställ ut du kan ju alltid testa ju.
Det är många hundar som ställs ut allt från ras grupp 1-10 valpar till veteraner...en trevlig dag alltså.
Alla är välkommna stora som små med brister eller utan brister.
Det ska vara kul att ha hund!

Mvh Linda

Jamen då åker man ju bara ut med en gång Wink Fast javisst vore skoj endå

Ja det tycker jag att ni ska komma!
Ta det som en trevlig dag bara och prova på att ställa ut.

Mvh Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Hur mycket påverkar tejpning etc aveln? - Sida 2 Empty Sv: Hur mycket påverkar tejpning etc aveln?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet