PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

+2
Anna
ligistenzelda
6 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 6:08 pm

Brukar få kommentarer om att Zelda ser lustig ut hehe, med sin kringelsvans och ståndöron och blev nyfiken på hur vanligt det är? Hur kommer det sig att svansen och öronen blir så?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Anna mån mar 16, 2009 6:21 pm

ligistenzelda skrev:Brukar få kommentarer om att Zelda ser lustig ut hehe, med sin kringelsvans och ståndöron och blev nyfiken på hur vanligt det är? Hur kommer det sig att svansen och öronen blir så?

Jag uppfattar det som att det är mer vanligt med kringelsvans än ståndöron. Ståndöron var ju tidigare i rasstandarden ett disk fel. Allt beror på ARV...arvet det vill säga generna för detta.

Min första pinscher hade som valp lite tedens till ståndöron men fixades efter lite tips och hade sedan väldigt fint burna öron. Bakåt i hennes stamtavla fanns en individ med naturliga ståndöron så man visste ju att det skulle kunna framträda även om det är ganska ovanligt idag.

Hör med din hunds uppfödare om det förekommer ståndöron eller kroksvans i de linjer som din hund innehar.


Senast ändrad av Anna den mån mar 16, 2009 6:38 pm, ändrad totalt 1 gång

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 6:29 pm

Anna skrev:
ligistenzelda skrev:Brukar få kommentarer om att Zelda ser lustig ut hehe, med sin kringelsvans och ståndöron och blev nyfiken på hur vanligt det är? Hur kommer det sig att svansen och öronen blir så?

Jag uppfattar det som att det är mer vanligt med kringelsvans än ståndöron. Ståndöron var ju tidigare i rasstandarden ett disk fel. Allt beror på ARV...arvet det vill säga generna för detta.

Min första pinscher hade som valp lite tedens till ståndöron men fixades efter lite tips och hade sedan väldigt fint burna öron. Bakåt i hennes stamtavla fanns en individ med naturliga ståndöron så man visste ju att det skulle kunna framträda även om det är ganska ovanligt idag.

Så det är ok med ståndöron nu enligt rasstandarden? och kringelsvans också? Jag trodde det var a big no no. Hon har inga vackra ståndöron direkt, men charmiga på sitt vis Laughing
Zelda har för små öronlappar så dom gick inte att få liggande med varken tejp eller massage när hon var valp.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 6:31 pm

Har inte sett många andra med kringelsvans och ingen alls med ståndöron Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  herrHarry mån mar 16, 2009 6:34 pm

ligistenzelda skrev:Har inte sett många andra pinschrar kringelsvans och ingen alls med ståndöron Laughing
Asketvetens E-kull har några med ståöron, jag tycker det är rätt sött. Zelda är väldigt söt tycker jag! Very Happy

Asketvetens
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 6:48 pm

herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:Har inte sett många andra pinschrar kringelsvans och ingen alls med ståndöron Laughing
Asketvetens E-kull har några med ståöron, jag tycker det är rätt sött. Zelda är väldigt söt tycker jag! Very Happy

Asketvetens

Haha va coolt! ingen jag träffat IRL har haft det, roligt å se. Jodå Zelda är söt, fast jag ångrar att jag försökte tejpa ner öronen, dom blev så fladdriga av det Razz Jag brukar kalla henne dumbo pga av öronen I love you

Ja just det mamman till E-kullen det var väl tiken med kuperade öron? Väldigt snyggt måste jag erkänna.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Sanna&Kelly mån mar 16, 2009 6:58 pm

Hi hi, Zelda ser ut som en liten ko med öronen så där. En extra söt ko! I love you


Det är ju inte helt ovanligt att man ser olika varianter på stånd eller halvståndöron eller lite olika varianter. Men det flesta pinschrar har nog korrekt liggande öron ändå så det kan väl inte direkt vara ngt problem i rasen..?
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Sanna&Kelly mån mar 16, 2009 6:59 pm

ligistenzelda skrev:
herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:Har inte sett många andra pinschrar kringelsvans och ingen alls med ståndöron Laughing
Asketvetens E-kull har några med ståöron, jag tycker det är rätt sött. Zelda är väldigt söt tycker jag! Very Happy

Asketvetens

Haha va coolt! ingen jag träffat IRL har haft det, roligt å se. Jodå Zelda är söt, fast jag ångrar att jag försökte tejpa ner öronen, dom blev så fladdriga av det Razz Jag brukar kalla henne dumbo pga av öronen I love you

Ja just det mamman till E-kullen det var väl tiken med kuperade öron? Väldigt snyggt måste jag erkänna.

Zelda har budgetvarianten av kupering! Wink Razz
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Anna mån mar 16, 2009 7:15 pm

Gällande krullsvans så finns ju en hane som är känd som har detta och det är ju Lilla Enebys Qing Mickey Mouse.
Jag har två hundar ifrån mig med krullsvans och de är R Valentino Rossi och R Artemis.

Det finns en hel drös till men just nu är det stiltje med andra hundar med krullsvans.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 9:49 pm

Sanna&Kelly skrev:
ligistenzelda skrev:
herrHarry skrev:
ligistenzelda skrev:Har inte sett många andra pinschrar kringelsvans och ingen alls med ståndöron Laughing
Asketvetens E-kull har några med ståöron, jag tycker det är rätt sött. Zelda är väldigt söt tycker jag! Very Happy

Asketvetens

Haha va coolt! ingen jag träffat IRL har haft det, roligt å se. Jodå Zelda är söt, fast jag ångrar att jag försökte tejpa ner öronen, dom blev så fladdriga av det Razz Jag brukar kalla henne dumbo pga av öronen I love you

Ja just det mamman till E-kullen det var väl tiken med kuperade öron? Väldigt snyggt måste jag erkänna.

Zelda har budgetvarianten av kupering! Wink Razz

Haha ja precis

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda mån mar 16, 2009 10:02 pm

Sanna&Kelly skrev:Hi hi, Zelda ser ut som en liten ko med öronen så där. En extra söt ko! I love you


Det är ju inte helt ovanligt att man ser olika varianter på stånd eller halvståndöron eller lite olika varianter. Men det flesta pinschrar har nog korrekt liggande öron ändå så det kan väl inte direkt vara ngt problem i rasen..?

Haha en kossa säger du Laughing det var det värsta jag höööört. Nä med flygplansöron verkar ganska vanligt lr allmänt fladdriga öron. iaf dom jag träffat. Tycker det är så fint när dom ligger som dom "ska".

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Gäst mån mar 16, 2009 10:46 pm

ligistenzelda skrev: Tycker det är så fint när dom ligger som dom "ska".

Frågan är hur man gör för att de inte ska ligga slätt tillbakastrukna eller lojt bakåt av uttråkning när domaren ska döma . . . Senaste utställningen vägrade Totte visa hur fint han kan ha öronen så länge domaren tittade på honom. När han däremot inte hade ögonen på sig sträckte han upp sig och öronen låg perfekt Evil or Very Mad

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 17, 2009 12:54 am

Cuthalion skrev:
ligistenzelda skrev: Tycker det är så fint när dom ligger som dom "ska".

Frågan är hur man gör för att de inte ska ligga slätt tillbakastrukna eller lojt bakåt av uttråkning när domaren ska döma . . . Senaste utställningen vägrade Totte visa hur fint han kan ha öronen så länge domaren tittade på honom. När han däremot inte hade ögonen på sig sträckte han upp sig och öronen låg perfekt Evil or Very Mad

Känner igen det där och framförallt när man ska ta kort! Suspect
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Jezzi & Desti tis mar 17, 2009 2:42 pm

Desti har alltid haft väldigt lätta öron men aldrig tendens till ståndöron. Öronen har alltid legat högt men ändå framåtvikta som de ska... Dock har öronen börjat förändras nu på äldre dar, är det vanligt??

Nu ser öronen allt som oftast ut så här (Här snackar vi vingmutter deluxe Wink )

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Svamp7
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 17, 2009 2:52 pm

Hi hi hi, Desti, var ska du flyga någonstans..? Wink Razz


Tänk vad mycket olika varianter på öron det finns! En standard, 1000 öron! Som vi pratade om tidigare så måste det ju bero på kuperingarna, man vet inte riktigt vilka öron man avlar på ibland.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Anna tis mar 17, 2009 3:36 pm

Men det finns EN bra grej med kuperade öron: de får aldrig såriga öronkanter!!!!!!! Very Happy Very Happy Very Happy

En negativ grej....det kan regna in i öronen Wink

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Sanna&Kelly tis mar 17, 2009 4:33 pm

Anna skrev:Men det finns EN bra grej med kuperade öron: de får aldrig såriga öronkanter!!!!!!! Very Happy Very Happy Very Happy

En negativ grej....det kan regna in i öronen Wink

Vaddå, kan de inte vinkla ner öronen som en tex en schäfer? Det har jag aldrig tänkt på!
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Gäst tis mar 17, 2009 4:59 pm

Sanna&Kelly skrev:
Anna skrev:Men det finns EN bra grej med kuperade öron: de får aldrig såriga öronkanter!!!!!!! Very Happy Very Happy Very Happy

En negativ grej....det kan regna in i öronen Wink

Vaddå, kan de inte vinkla ner öronen som en tex en schäfer? Det har jag aldrig tänkt på!

Jodå, majoriteten (det finns säkert någon som inte kan det) kan stryka öronen bakåt Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Anna tis mar 17, 2009 7:18 pm

Sanna&Kelly skrev:
Anna skrev:Men det finns EN bra grej med kuperade öron: de får aldrig såriga öronkanter!!!!!!! Very Happy Very Happy Very Happy

En negativ grej....det kan regna in i öronen Wink

Vaddå, kan de inte vinkla ner öronen som en tex en schäfer? Det har jag aldrig tänkt på!

Nej de kan liksom inte "hänga" med öronen...däremot kan de liksom sloka med öronen så de blir lite som rosenöron men eftersom ett kuperat öra inte är lika brett som ett normalt så täcker det inte alltid öroningången och det kan på så sätt liksom regna in....

Har de en lång kupering ex Paris eller se på Lindas Tempest som ex så kan de vinkla dem i rosenöronstil men tänk er en hund med kort kupering (se Rinette de la Capelliere på min hemsida) så hon kunde sloka med öronen men eftersom örat var ännu kortare så blir det en ganska bra glipa som gör att regnet åker rakt in i örkanalen så att säga.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  stina o canyo tis mar 17, 2009 10:09 pm

jobbigt med vatten i öronen. måste plaska på bra där inne efter en lång prommis

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda ons mar 18, 2009 12:51 pm

Jag tycker det är kul det här med öronen, tänk vad det varierar Very Happy

Hur är det med svansarna då? det har vi glömt, vad har era hundar för svansvariant?

så här ser Zeldas ut, nästan ringlad över ryggen:

http://ligistenzelda.zoomin.se/P1816906

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Gäst ons mar 18, 2009 1:04 pm

ligistenzelda skrev:Jag tycker det är kul det här med öronen, tänk vad det varierar Very Happy

Hur är det med svansarna då? det har vi glömt, vad har era hundar för svansvariant?

så här ser Zeldas ut, nästan ringlad över ryggen:

http://ligistenzelda.zoomin.se/P1816906

Totte har en relativt rak svans. Lite lagom böjd och ofta glatt buren samt överallt där den inte borde vara (som i mattes öga, på soffbordet, i maten etc). Ingen domare har sagt något negativt om den än så länge Cool

Den lilla fjanten har en . . . hrm, en stump. Helt perfekt längd tycker jag. Snygg, är inte ivägen och kan vifta som bara tusan Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda ons mar 18, 2009 1:06 pm

En stump? Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Gäst ons mar 18, 2009 1:18 pm

ligistenzelda skrev:En stump? Laughing

Hon har kuperad svans Laughing . Men med tanke på hur klantig hon är med sin bakdel så är det nog tur att det inte sitter en längre svans där. Hon hade varit livsfarlig Twisted Evil

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  ligistenzelda ons mar 18, 2009 1:30 pm

Cuthalion skrev:
ligistenzelda skrev:En stump? Laughing

Hon har kuperad svans Laughing . Men med tanke på hur klantig hon är med sin bakdel så är det nog tur att det inte sitter en längre svans där. Hon hade varit livsfarlig Twisted Evil

Vad praktiskt, då slipper du få allt på soffbordet nedviftat Laughing Zelda är ju så låg i mankhöjd så hon missar precis så jag slipper det jag med Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen? Empty Sv: Hur vanligt med kringelsvans och ståndöron i rasen?

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet