PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kissfixerad?

5 posters

Gå ner

Kissfixerad? Empty Kissfixerad?

Inlägg  ligistenzelda tor mar 12, 2009 5:18 pm

Hur är era hundar? Nu när det är snö ute så ser jag ju vad Zelda sniffar på och herregud! vad hon är fixerad av kiss. ALLA kissfläckar måste sniffas och undersökas å det nogrannaste, varje fläck ska hon stanna vid och enda sättet att få henne att låta bli är att ha kort koppel annars flyger hon över gångstigen så fort hon upptäcker en fläck..
Börjar bli ganska irriterande då hon inte lyssnar när jag säger att vi ska vidare när hon ägnat för lång tid vid en fläck utan jag får dra henne vidare bara för att hon ska stanna vid nästa två meter bort...

Är det verkligen normalt för en tik å vara sån? Såklart hundar ska få lukta, det är naturligt, men till vilken grad?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Kissfixerad? Empty Sv: Kissfixerad?

Inlägg  Jenni tor mar 12, 2009 6:49 pm

Det är ju som glass, fast med kiss-smak (tycker Loke alltså).
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Inlägg  stina o canyo tor mar 12, 2009 7:20 pm

canyo gör detta med. sniffar o kissar överallt. hon e nog en han. skit jobbigt kan inte går mer än 2 meter tvär nit o sniffa kissa. dryg hund

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Inlägg  Fotofreaket tor mar 12, 2009 7:26 pm

Alla gör ju på sitt vis, men jag låter inte mina alltid få lukta så mycket de vill. Är de duktiga belönar jag med att de får lukta mer. Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 1:00 pm

Okej så det är ingenting konstigt alltså..När hon är i flexi/långlina blir det ju lite knepigt att inte låta henne sniffa hur hon vill fast å andra sidan spelar det mindre roll då jag kan gå vidare. I vanligt koppel däremot..ok jag får helt enkelt se till att lära mig att bryta sniffandet när det går för långt..

Vill inte dra henne därifrån som jag gör idag, så några tips hur man får hunden att släppa när man säger till? Vad för kommando och hur? Hon ignorera mig nämligen allt för ofta.

ligistenzelda

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 1:01 pm

Jenni skrev:Det är ju som glass, fast med kiss-smak (tycker Loke alltså).

Så sant! Laughing

ligistenzelda

Inlägg  Sanna&Kelly fre mar 13, 2009 2:02 pm

Det låter som att en del tikar är värre en min hanhund! Men Kelly är nog en ganska medel-sniffare: intresserad och sniffig utan att vara alltför överdriven och stanna och snosa länge eller på varje fläck. Det är ju till och med så att jag tycker att han kunde stanna och sniffa mer så att han inte hamnar så långt framför mig.
Men det är mer att sniffa på när det är snö ute helt klart!

Jag skulle nog hållit mig bredvid hunden och haft någon signal eller fras som jag alltid skulle använda när det var dags att gå vidare. Om hunden alltid har svårt att lyssna skulle jag nog säga typ "Nu går vi" och samtidigt klampa in i fläcken där hunden snosar och på så sätt driva den med mig med kroppen. Efter ett tag så lär den sig förhoppningsvis att "Nu går vi" verkligen betyder just det och att det är bäst att snabba på så att man inte blir nerklampad av matte... Sedan ökar man svårighetsgraden så att det till sist räcker med att bara säga att man ska gå vidare.
Så får man försöka ha tålamod och låta det ta den tid det tar och inte glömma bort att ge hunden tid att snosa också och inte kräva för ofta att den ska gå vidare direkt.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Inlägg  ligistenzelda fre mar 13, 2009 2:34 pm

Tack för tipsen Sanna.

Ja jag har nog en hane i tjejförpackning och du har en tik i killförpackning Wink

ligistenzelda

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet