PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Stanna!

4 posters

Gå ner

Stanna! Empty Stanna!

Inlägg  helena&ingo tis feb 03, 2009 10:19 pm

Nu har jag lite funderingar här.

1. Ingo kan "stanna" bra. Han vet att det betyder att han ska stanna och stå still. Vi övar det oftast när han är framför oss, han får stanna och vi/jag brukar passera honom och sedan säga varsegod. MEN! När jag försöker öva detta hemma i korridoren när han är påväg emot mig så springer han ju nästan hela vägen fram innan han stannar! Och gärna så sätter eller lägger han sig ner dessutom... vad göra?? Jag vill ju kunna stanna honom på avstånd. Ska man öka avståndet så att han får längre tid på sig att reagera?

2. Samma sak gäller fjärrdirigering på "ligg". Står han upp en bit ifrån mig men vänd mot mig så tar han säkert 3-5 steg framåt innan han lägger sig ner.

tips??

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

Stanna! Empty Sv: Stanna!

Inlägg  ZetaNova tis feb 03, 2009 10:52 pm

När jag tränar in stanna "framifrån" så i början säger jag stannar och kastar en godis så den landar bakom hunden. När hunden kan stanna så ska den stanna innan jag kastar godisen. Det gör att hunden hör stanna och förväntar sig belöning bakom och därför inte strävar framåt mot dig. Kör du med extern belöning kan du ha en skål med godis/leksak bakom hunden kalla på honom och sen säga stanna och varsegod så han får gå tillbaka och hämta sin belöning. Men hela tiden få belöningen bakom sig. Jag gör likadant vid platsläggning då jag inte vill ha en hund som ligger och när man är på väg tillbaka tar ett steg framåt eller sätter sig upp för den tror den ska få godis eller vid fjärrdirigering ligger på helspänn för att den förväntar sig godis av mig framifrån.

Så mitt tips är att belöna bakom hunden om du inte redan gör det. Smile


Senast ändrad av ZetaNova den ons feb 04, 2009 11:43 am, ändrad totalt 1 gång

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Stanna! Empty Sv: Stanna!

Inlägg  Fotofreaket tis feb 03, 2009 11:01 pm

När det gäller fjärrdirrigering vet jag inte om jag tränade fel med Kilo men jag fick nöta det momentet som f*n. Men så fick jag tior på det på flera elittävlingar skytskryt he-he!!!! Det kommer inte gratis så att säga Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Stanna! Empty mhm

Inlägg  helena&ingo ons feb 04, 2009 10:49 am

ok, jo, man får ju en hund som inte förknippar allt med att komma till mig för belöningen. Ska prova idag! Smile

helena&ingo

Antal inlägg : 33
Registration date : 08-11-09

Till överst på sidan Gå ner

Stanna! Empty Sv: Stanna!

Inlägg  Sanna&Kelly ons feb 04, 2009 11:36 am

ZetaNova gav bra tips: godisskål (eller burk om han är en liten fuskis) bakom och att kasta godis. Jag skulle nog också skynda långsamt och låta honom vara så nära som han klarar av och sedan långsamt öka avståndet.


Korridorträning, senaste flugan! Laughing
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Stanna! Empty Sv: Stanna!

Inlägg  ZetaNova ons feb 04, 2009 11:49 am

Var på en föreläsning av Eva Bodfält och tipsade om vikten att belöna sinnesstämmningen man vill ha hos hunden inte bara momentet som tex vid platsläggningen om du möjligtvis tränar med klicker, så klicka in sinnesstämmningen, eller belöna sinnesstämmningen. Alltså vid platsläggning vill man ha en avslappnad lugn hund som inte ligger på spänn så belöna inte förrens han är avslappnad. Medans i andra situationer så vill man ha en alert hund och då belönar man det. Så belöna inte bara momentet utan även sinnesstämmningen på hunden. Hoppas du förstår vad jag menar, blev lite rörigt Smile

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Stanna! Empty Sv: Stanna!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet