PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hundbur/Bilbur

+2
herrHarry
Elly
6 posters

Gå ner

Hundbur/Bilbur Empty Hundbur/Bilbur

Inlägg  Elly sön feb 01, 2009 6:29 pm

Hej,

Letar efter en bra bilbur eller transportmöjlighet till en pinscher.
Har läst 2004:10 men blir som vanligt lite tveksam till formuleringar.
Om jag har en hund och ska transportera den i min bil till en kompis vad gäller då?
Är det detta: 2004:10 1 kap., 5§
3. transport av enstaka sällskapsdjur i utrymme avsett för personbefordran (=personbil även om det är i bagageutrymme?) när djuren ledsagas av fysisk person som ansvarar för djuren under transporten.

Vi har en sedan. De möjligheter vi har är:
a. Bältessele.
b. Att fälla ett säte och ha buren i bakluckan.
c. Att fälla ett säte och ha galler.

Vi vill helst undvika bältessele då hunden kan förstöra och skita ner. Vi vill även helst ha möjlighet att lämna hunden i bilen en kortare stund om det skulle behövas. Om vi har sele kan hunden ej ha mat- och vattenskål utan får detta vid rastning.
Bur skulle vara bäst då hunden kan ha mat och vatten i denna. Om vi använder galler måste vi på något sätt kunna förankra lasten, annars kan den åka runt och i värsta fall klämma hunden.

Om jag uppfattat 2004:10 rätt finns inga lagkrävda minimimått. MEN om punkt 3 (ovan) ej gäller mig är ett krav att hunden måste kunna stå obehindrat.

Vilka mått ska man ha på en hundbur/bilbur?
Vad tycker ni är lämpligt/minsta mått för en pinscher?
Har ni några andra förslag på bra transportmöjligheter?
Hur gör ni andra som har sedan?
Elly
Elly

Antal inlägg : 44
Registration date : 08-12-29

http://pinscherndixie.se

Till överst på sidan Gå ner

Hundbur/Bilbur Empty Sv: Hundbur/Bilbur

Inlägg  herrHarry sön feb 01, 2009 9:46 pm

Oj, du kollar lagar och paragrafer du! Wink

Jag har för tillfället en MiMbur till Harry, är mycket nöjd med den. När Harry var liten hade vi en plastbur som vi sedan bytte till en hemmabuggd bur, husse är händig. Han har även åkt i sele, men det skitar ner som sagt.

Vi hade en sedan när vi köpte Harry. Rätt fort bytte vi bil till en kombi, vilket gör hundlivet mycket smidigare. Harry har aldrig matskål i bilen och vatten bara enstaka gånger. De gånger vi lämnar honom i bilen klarar han sig utan mat och vatten. Han är aldrig där längre stunder. Så jag tror inte ni behöver bekymra er för mat och vattenskål.

Skulle vi ha en sedan så tror jag att vi skulle fälla ett säte och ha bur. Bur är säkrast och bekvämast för alla parter.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Inlägg  herrHarry sön feb 01, 2009 9:48 pm

Glömde en sak. När vi nu får en till hund får de faktiskt trängas i den bur vi har när vi ska åka allihopa. Med barnvagn, bilbarnstol och packning finns det ingen möjlighet att ha en dubbelbur. Wink
Så där bryter jag nog mot lagen och paragrafen...

Men när jag åker på tävling, och pappa är hemma med Agust, kommer jag att sätta i en stålbur (ihopfällbar).
herrHarry
herrHarry

Inlägg  BeeBronx sön feb 01, 2009 9:58 pm

herrHarry skrev:
Så där bryter jag nog mot lagen och paragrafen...

Tror det gäller många, många...

Personligen vill ja ha grindar - eftersom om det är en hel, svetsad gallerbur... om nått händer... bilen hamnar konstigt ... då vill jag att man kan slå ut rutan och få ut hundarna - eller genom baksätet... plocka dem den vägen.

Så vi köpte Jeppe-grindar med mellanvägg - rekommenderas starkt
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634

http://www.beebronx.com

Inlägg  Elly mån feb 09, 2009 1:32 pm

Men jag har inte ens fattat hur man ska tolka 2004:10... Ni som vet att ni bryter mot den kan väl förklara vad som gäller och vilka problem det ger hos er.

Vad är det egentligen som gäller?
Elly
Elly

Inlägg  herrHarry mån feb 09, 2009 2:06 pm

Jag vet inte hur man ska tolka den paragrafen. Men jag tror inte att min hund på något sätt mår dåligt av att någon gång trängas i bilen. Sunt förnuft kommer man långt med.

Jag tror inte att du behöver vara så orolig. Jag är inte det iaf! Wink
herrHarry
herrHarry

Inlägg  Anna mån feb 09, 2009 2:21 pm

Jag har den uppfattningen att om buren är för stor finns det ju en risk att hunden slängs runt i buren om olyckan skulle vara framme. Om Ztella vistas i en stor bur använder hon väldigt sällan hela eller så mkt hon kan utav ytan utan hon krullar ihop sig som en liten bulle. De är väldigt få gånger hon sitter i buren under själva bilfärden. Uppfattar att hon ligger ner det mesta.

Anna

Antal inlägg : 169
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Inlägg  Sanna och Leo mån feb 09, 2009 8:58 pm

Elly skrev:Hej,

Letar efter en bra bilbur eller transportmöjlighet till en pinscher.
Har läst 2004:10 men blir som vanligt lite tveksam till formuleringar.
Om jag har en hund och ska transportera den i min bil till en kompis vad gäller då?
Är det detta: 2004:10 1 kap., 5§
3. transport av enstaka sällskapsdjur i utrymme avsett för personbefordran (=personbil även om det är i bagageutrymme?) när djuren ledsagas av fysisk person som ansvarar för djuren under transporten.

Det här var det bästa jag kunde hitta http://www.ntf.se/skane/pdf/Hund%20i%20bil.pdf
Det här dokumentet är från NTF förra året och där står det att polisens åsikt i frågan är att det "finns ingen lag som säger att hunden måste sitta i bur eller ha sele i bilen....Om man blir stoppad kan man emellertid förvänta sig sig en tillsägelse att det inte är lämpligt för vare sig hundens eller passagernarnas bästa att hunden är lös i bilen." Eventullet kanske man kan få det till brott mot djurskydslagen om man anser att det är att inte sköta om sin hund bra, men vad jag vet så har det aldrig prövats och därmed ganska tveksamt att det kommer ske.

Men som sagt, det är ju så klart bäst att skydda sig och sin hund så mycket som möjligt. Det går att läsa mer matnyttigt i broshyren jag länkade till.
Ha det så bra!
Sanna och Leo
Sanna och Leo

Antal inlägg : 8
Registration date : 08-10-11

Inlägg  Elly tis feb 10, 2009 11:44 pm

Jo, sunt förnuft till viss del, dock kan detta tyvärr vara en bristvara Smile.
Jag tror inte att någon av er plågar sina djur, inte heller är jag rädd för farbror polis, det är inte därför jag kollar upp detta. Jag håller med om att buren inte ska vara för stor eller för liten. Men vad är för stor och för liten? Ni erfarna kanske kan bidra med att buren bör vara minst/max x cm hög y cm bred och z cm lång? Nu handlar detta ju om att klämma in en så liten bur som möjligt, men vad är för litet?

Jag är av uppfattningen att man alltid ska kolla upp vilka lagar och regler som gäller innan man skaffar ett djur. Det kan bli mycket olyckligt annars. Sen om man väljer att följa dem eller ej är en annan femma... med det får man göra som man vill. Men ignorans är aldrig ett skäl till att strunta i en regel.
Elly
Elly

Inlägg  herrHarry ons feb 11, 2009 12:24 am

Jag tror att väldigt få kollar upp alla lagar och regler för att ha hund...
Sen är många av dessa främst till för sådana som jobbar med djur, ex hunddagis.

Jag har en MiM bur till Harry, han kan sitta, stå och ligga utan problem. Men han är en liten hane, det finns hanar som väger nästan tio kilo mer än Harry och är med andra ord betydligt större överlag än vad han är. För den hunden kanske min bur skulle vara i minsta laget.

Jag tycker fortfarande att sunt förnuft räcker gott och väl för att avgöra vad för storlek på buren en hund ska ha. Den ska kunna röra sig och ligga ner, det är det viktigaste.

Ska man hårddra det hela är sådana där gallerburar som man fäller ihop som många har som bilbur rent livsfarliga vid en krock. Men det finns ingen lag på hur säker buren ska vara, bara hur stor den ska vara?
herrHarry
herrHarry

Inlägg  Suvi med Sniff ons feb 11, 2009 12:46 am

På vissa burar står det ju maxvikt på hunden. På den mindre storleken stod det 12 kg och då var det givet att ta en större som tog upp till 20 kg... men då anade jag ju inte att Sniffen skulle stanna i växten så snabbt! Wink (han vägde 13,6 sist jag kollade)
Jag hade läst att hunden ska kunna stå upprätt i buren och om maxhöjd på en pinscher är 50 cm vid bogen bör man lägga till en bit så han kan lyfta på huvet. Min bur är således 57 cm hög... fast Sniffen blev bara ca 41-42 cm hög. (enligt avancerat hemmätningssystem) (så ni förstår att han har plats att stegra sig, hehe)
Han får gott och väl plats att fläka ut sig, men kurar helst ihop sig i kortändan. Ska man åka långt är det viktigt att de kan sträcka på sig och byta ställning, så jag är glad att morsan har gott om plats i sin bil för hundbur! Annars åker vi buss eller får skjuts av nån kompis och då är det tyvärr inte alltid trafiksäkert som gäller.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Inlägg  Gäst ons feb 11, 2009 4:56 am

Elly skrev:Jo, sunt förnuft till viss del, dock kan detta tyvärr vara en bristvara Smile.
Jag tror inte att någon av er plågar sina djur, inte heller är jag rädd för farbror polis, det är inte därför jag kollar upp detta. Jag håller med om att buren inte ska vara för stor eller för liten. Men vad är för stor och för liten? Ni erfarna kanske kan bidra med att buren bör vara minst/max x cm hög y cm bred och z cm lång? Nu handlar detta ju om att klämma in en så liten bur som möjligt, men vad är för litet?

Jag är av uppfattningen att man alltid ska kolla upp vilka lagar och regler som gäller innan man skaffar ett djur. Det kan bli mycket olyckligt annars. Sen om man väljer att följa dem eller ej är en annan femma... med det får man göra som man vill. Men ignorans är aldrig ett skäl till att strunta i en regel.

Jag skulle på hur mina hundar brukar ligga. Rebel får plats i en ICA-kasse ( affraid )om så skulle vara eftersom hon alltid sover kanelbulle i bilen under färd. Totte däremot ligger gärna utsträckt med benen rakt ut vilket gör att en bur som är så liten att han inte kan sträcka ut sig skulle bli obekväm för honom.

Sedan beror det ju på hur ni använder bilen. Vi kör ofta 20-30 mil på en dag samt låter hundarna vara i bilen medan vi uträttar saker vilket gör att bekvämlighetsnivån måste vara lite högre än ifall man bara kör någon mil och aldrig lämnar hunden i bilen.

Håller helt med Anna att det gäller att försöka få en så liten bur som möjligt för att hunden inte skall kastas omkring i onödan men som nämnt ovan är "Tillräckligt liten" beroende av hund och ändamål.

Gäst
Gäst

Inlägg  Elly ons feb 11, 2009 10:04 pm

Ok, tack, nu har jag lite mer kött på benen!

Alltså jag har ju ingen hund att mäta på, vi ska köpa en tik som förhoppningsvis föds i helgen Very Happy. Visst, det är ett tag kvar men det är en del att pyssla med och vi vill helst ha det här med bilen klart innan den kommer.

Vi har en VW Passat Sedan och tänkte ha hunden i bakluckan, med fällda säten så den ser ut. Maxhöjden på en bur är då ca 50 cm eftersom det är nån balk i vägen, och jag tycker att det är i minsta laget. Får se om jag kan bygga runt balken... Men om vi ska åka långt kan vi så klart ha bilbälte. Men det vore så skönt med bur om hunden är lerig efter en tur i någon skog etc att bara knöla in den i buren så kan man duscha när man kommer hem. Om jag inte hittar en bur som passar bilen tänkte jag svetsa/bygga ihop en egen, men det är ju ändå det där med måtten. Bilsäkerhet/hållfasthet grejar jag nog själv att räkna ihop om jag bygger från "scratch". Kan ta en gammal bur och modifiera.

Vi funderar även på att köpa en ny bil, och vi vill ha en så liten som möjligt då vi kör så korta sträckor, vill bli lite mer miljövänliga, men vi ska i så fall ha en kombi/halvkombi för hundens skull. Då är ju frågan hur stor "bakluckan" måste vara. Jag har snokat runt på lite parkeringsplatser (snacka om suspekt) och kollat in i bagageutrymmen om vilka modeller som kan passa. Jag pluggar så vi har inte massor av pengar över, och vi vill inte köpa en bil bara för hundens skull, så det blir ingen för dyr eller för ful. Så innan jag köper en bil vore det superbra om någon skulle kunna säga ungefär vad som är lagom, dels för korta turer men även för lite längre. Vi åker sällan mer än 2-3 mil. Vi hade helst tänkt oss en storlek typ lilla golfen.

Ska åka och kolla på bilar så snart vi hinner och då kan det vara bra att ha med tumstocken och se om utrymmet räcker. Är utrymmet stort blir det bur, är det litet blir det galler.

Tänk bara rimligt vad ni tycker fungerar på era hundar, hur lång och bred bör buren vara? Hur lång är en pinscher? Om ni inte vill/vågar skriva kanske ni kan PMa?
Elly
Elly

Inlägg  herrHarry ons feb 11, 2009 10:45 pm

Vi hade en Golf när Harry var liten. Husse specialbyggde en bur, den tog upp hela bagagen. Den var för stor, hälften hade räckt. En Golf är alldeles utmärkt för en hund i storlek pinscher. En pinscher är kvadratisk, dvs ca 50 cm på höjden och längden.

Jag tycker att en bur som är 50 cm hög passar bra för en pisncher. Kanske man skulle kunna önska lite högre, men det är inte fel med 50 cm. Min bur är 66 cm hög, 53 cm bred och längden kan man variera 82-103 cm, detta är måtten för en Mim variocage Large, enkel.

Har man en mindre bil kan ju galler vara en bra lösning. Då maximerar man ju utrymmet. På en Golf passar det ju utmärkt med galler.
herrHarry
herrHarry

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum: