PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lösspringade

+9
Tapper
Maiken
Elenya's
Saila
Suvi med Sniff
stina o canyo
Fotofreaket
AzaBouleau
BeeBronx
13 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Tapper ons jan 21, 2009 12:58 pm

herrHarry skrev:
herrharry skrev:Det måste man förstå, att har man en hund med många svåra "problem": stress, ensamhetsproblem, jakt, osäkerhet, rädslor med mera är det inte så enkelt som många ger skenet av. "Det är bara att träna" är ett hån mot dem som dagligen kämpar med sin hund och dess problem. Man orkar inte ta tag i alla bekymmer, en sak räcker gott och väl.

Tapper skrev:På vilket sätt är det ett hån med att säga det är bara att träna? det är ju enda sättet att lösa det, oavsett vad det är!

Och självklart har vi alla mer eller mindre problem med något.

Jag har haft stora problem med henne som liten att hon stack när hon va lös, eller rättare sagt hon stack när hon såg harar, fåglar, rådjur och sånt:( men jag har märkt på min hund iaf att ju mer man tränar med henne ju lättare är det att ha henne lös.

Jag menade att om du redan lägger ner massor av tid på "viktigare" problem (ensamhetsträning, rädslor, stress osv) så är det inte så enkelt som att bara träna på ytterligare en grej. Sen är det lite enklare att bryta en hund som reagerar på synintryck än en som bara springer och letar spår. Jag är iaf dålig på att se när min hund bara luktar eller när han får upp ett spår (och då är det oftast redan för sent).

Jag tror att jag skulle kunna lära mig själv att lita på min hund så jag vågar ha honom lös. Men tyvärr brister jag i förtroende... Jag "försvarar" inte bara mig själv, utan alla andra som också har problem. Däremot är min hund grym på att träna lös bland andra hundar och även på tävling. Det finns säkert de hundar som kan vara lösa i skog och mark men absolut inte kan vara det på träning eller tävling.

Ne det är klart, hunden behöver ju inte springa lös i skog och mark. Är ju betydligt viktigare att den funkar i ens vardagliga liv!

Sen är det en grej jag aldrig fattat i hundvärlden, varför måste man försvara sig eller hitta ursäkter för om hunden har problem??
Jag tycker det är bra gjort av de som säger att de har problem. För de försöker oftast lösa problemen de har. Istället för att t,ex skylla på att det är en viss sorts hund och de är sådana, och aldrig ta tag i det...
Tapper
Tapper

Antal inlägg : 24
Age : 39
Ort : Skövde
Registration date : 09-01-06

http://my.opera.com/Super_Wendy/blog/

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  herrHarry ons jan 21, 2009 1:17 pm

Tapper skrev:Sen är det en grej jag aldrig fattat i hundvärlden, varför måste man försvara sig eller hitta ursäkter för om hunden har problem??
Jag tycker det är bra gjort av de som säger att de har problem. För de försöker oftast lösa problemen de har. Istället för att t,ex skylla på att det är en viss sorts hund och de är sådana, och aldrig ta tag i det...

Jag känner iaf att man är misslyckad som hundägare ifall hunden ínte kan vara lös, det är ett rätt tydligt ställningstagande många har i hundvärlden...
Andra problem är mer legitimt att ha, men att inte kunna ha sin hund lös - det är skitdåligt!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Tacos ons jan 21, 2009 1:40 pm

Min lösning är att hålla dom kopplade om man inte kan ha dom lösa...nää skojade bara.

Men jag har skrivit det förut att min Trix va inte mogen att gå lös när han var 1 år När han fyllde 2-3 år då hade jag lärt mej att läsa av min hund och Trix krona trillade oxå ner och fattade lite mera då.

Idag skulle kunna ha honom lös mitt inne i stan men då kommer problem 2 han gillar inte hanhundar så där skulle det bli jobbigt att ha koll på han men han skulle aldrig gå fram till någon på gatan.

Men i skogen kan han vara lös för jag ser när han är på G att börja spåra dom få gångerna han gör det såklart han orkar inte längre spåra han blir ju snart 7 år börjar bli gubben ju men upp i skogen får han oftast vara lös och där finns mycke vilt rådjur Vildsvin harar mm och han funkar bra.

Tacos mm ja du han får oxå bara vara lös uppe i skogen men har då lite svårare att hålla sig till matte och husse men visst han får oxå gå lös.

Hur jag har tänkt det är att jag har lärt mej att läsa mina hundar speciellt Trix och jag bryter så fort jag ser att han är på g att börja jaga så han inte är helt blockerad...sen har jag inga speciella kommandon som jag säger mer än HIT för att han ska vakna upp och veta att jag har full koll på han och det är ingen ide att tänka tanken.

Så har jag i alla fall tränat eller kanske fel att säga tränat utan jag har lärt mej att läsa min hund och väntat ut honom tills han var mogen att få det ansvaret att gå lös i skogen
Detta kanske inte funkar på alla hundar så klart men funkat för mej i alla fall!

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Maiken ons jan 21, 2009 2:37 pm

herrHarry skrev:
Maiken skrev:Jeg mener at uansett hva slags "type" pinscher man har - jaktlyst eller ikke, kan den da fint trenes til å gå løs Very Happy Trayan har ganske så mye jakt-lyst, men han stikker ikke fordi det ikke er lov og får kosekvenser, derfor velger han heller å komme til meg hvor han får masse skryt og godbiter Wink Det er selvfølgelig mye vanskeligere å trene en hund man ikke har hatt siden valpestadiet for da vet man jo ikke dens tidligre erfaringer, den kan jo ha stukket av hjemmefra mange ganger og belønnet seg selv og da blir jo avlæringen av dette super vanskelig..

Jeg vil si det er hovedsakelig hvor mye trening man legger i "det" og da gjerne i et tidlig stadie, som avgjør om man kan ha hunden sin løs eller ikke.. Wink

Visst har du rätt i att alla hundar kan vara lösa, men vissa är då betydligt svårare än andra. Jag menar inte att min Harry tillhör de svåraste, men jag vet om flera som kämpat som djur med att ha sin pinscher lös. Jag har inte kämpat som ett djur med detta - eftersom jag har lagt mitt krut på andra problem.

Det måste man förstå, att har man en hund med många svåra "problem": stress, ensamhetsproblem, jakt, osäkerhet, rädslor med mera är det inte så enkelt som många ger skenet av. "Det är bara att träna" är ett hån mot dem som dagligen kämpar med sin hund och dess problem. Man orkar inte ta tag i alla bekymmer, en sak räcker gott och väl.

Maiken - vad är det för konsekvenser som drabbar din hund när den inte lyder när den är lös?

Oi, var da virkelig ikke ment som noe hån mot noen, beklager hvis noen følte det sånn Shocked

Men det jeg prøver å formidle at selv om man har pinscher kan den fint trenes til å gå løs, men ja det krever en del arbeid.. Du sier jo selv at du har lagt vekt på og prioritert andre problemer så da sier det seg jo selv..
Men jeg mener at uansett hvilken hund jeg hadde fått fra det samme kullet eller et annet skulle jeg fått til akkurat det samme med den..

Har jo også en riesen-gutt her hjemme som ikke kan gå noe særlig løs, men det er helt og holdent min skyld som trente for lite på dette da han var yngre.. Har heller ikke lagt noe særlig tid ned i å trene på det nå heller og da får jeg jo heller ingen respons fra hunden på dette område..

Men med Trayan var jeg fast bestemt på at det skulle bli anderledes, hadde jo allerde hørt at pinschere kunne være vanskelige å ha løse så da la jeg ekstra mye trening ned i dette. Trayan har da både jakt og "tispe-lyst" ( Laughing ), men han får ikke utagere på det, og her er det akkurat som Linda sier utrolig viktig å lese sin hund og ta tak i problemet før hunden rekker å blokkere hodet sitt.. Konsekvensen for Trayan da han var yngre og stakk ifra meg var at jeg gav han en sjangse til å komme når jeg ropte og gjorde han ikke det så gikk jeg etter han til han gav opp, ofte gikk hele lp-treningen med til å bare gå etter han, for jeg gav meg aldri! Når jeg fikk tak i han fortalte jeg han at dette var tull også gikk vi tilbake til trening med masse morro, lek og godbiter, og han fant fort ut at det var mye morsommre og være med meg og trene framfor at jeg gikk etter han med et sint utstråling.. Det hendt jo også ofte at han ombestemte etter han hadde stukkt og kom løpende tilbake til meg, ja da var det selvfølgelig ros og få! Uansett hvor lenge hunden har vært borte eller hvor teit den har vært så aldri kjeft på den når den velger å komme til deg!

Trayan er jo fortsatt ung og det er masse trening igjen før han er slik jeg vil ha han og alle kommandoene sitter i han, men det skal sies at vi trener hver dag og jeg legger utrolig mye arbeid ned i det vi gjør og da mener jeg at man kan få til det man vil!


Senast ändrad av Maiken den ons jan 21, 2009 3:06 pm, ändrad totalt 2 gånger
Maiken
Maiken

Antal inlägg : 70
Age : 36
Registration date : 08-10-23

http://www.trayan.no

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Maiken ons jan 21, 2009 2:43 pm

herrHarry skrev:
Tapper skrev:Sen är det en grej jag aldrig fattat i hundvärlden, varför måste man försvara sig eller hitta ursäkter för om hunden har problem??
Jag tycker det är bra gjort av de som säger att de har problem. För de försöker oftast lösa problemen de har. Istället för att t,ex skylla på att det är en viss sorts hund och de är sådana, och aldrig ta tag i det...

Jag känner iaf att man är misslyckad som hundägare ifall hunden ínte kan vara lös, det är ett rätt tydligt ställningstagande många har i hundvärlden...
Andra problem är mer legitimt att ha, men att inte kunna ha sin hund lös - det är skitdåligt!

Man er jo ingen misslykket hundeeier om man ikke kan ha hunden sin løs!?
Hero kan jo ikke gå løs, men føler meg jo ikke muslykket forde, han har da mange andre gode kvaliteter som kan legges vekt på Smile
Maiken
Maiken

Antal inlägg : 70
Age : 36
Registration date : 08-10-23

http://www.trayan.no

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Suvi med Sniff ons jan 21, 2009 3:07 pm

Maiken - Det är intressant att du tränat med att gå efter hunden när den inte kommer, för jag har flera gånger fått höra att man ALDRIG ska gå efter en hund som sticker ifrån en! Det är inte så enkelt som att "bara" träna, man måste hitta den metod som fungerar för en själv och ens hund också och när man avverkat några metoder kan man ju börja undra om man ställt till med mer skada genom att ha tränat fel...

För egen del tänker jag på koppelträningen som jag inte fick till hur jag än kämpade och när vi fick ett genombrott kunde jag inte tro det för att det gick så lätt. Och då handlade det ändå bara om nyanser för vår del! Men tänk om jag gjort som vissa hundägare föreslagit, som det stått i böcker, att jag skulle vispa till med kopplet över nosen eller daska till med en keps i huvudet... hur mycket hade det inte förstört?
Nu vet han att jag vill att han går med slakt koppel och de gånger han ändå drar så är det för att han är stressad/exalterad.

Jag vill inte träna för tränandets skull, jag vill känna att det kommer ge det resultat jag vill ha och det kan man aldrig veta i förväg. Men jag vill ha förtroende för metoden (och den som lär ut den) annars är jag inte heller övertygande som ledare för min hund. Det är inte det lättaste att sålla bland motstridiga råd alla gånger!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  AzaBouleau ons jan 21, 2009 4:15 pm

När vi ändå är inne på koppelträning så måste jag skriva av mig lite Wink Vi har kämpat sååå mycket med att få texie att gå med slakt koppel och inte dra ända sen hon var valp. Vi har testat många metoder, så som stanna, gå åt andra hållet, korrigera med kopplet m m och inget har gett resultat Rolling Eyes

I höstas så gick vi en kurs i allmänlydnad där vi fick rådet att strax innan kopplet sträcks så ska vi ge kommandot sakta , saktar hon inte då så ska vi stanna och vänta tills hon vänder om till mig och söker kontakt. De gånger hon saktar ner farten med en gång så berömmer vi henne, både med röst, klicker och godis. Vi kom inte så långt under de första promenaderna. Men sen började hon förstå vad sakta betydde och hon vände snabbt om när vi sa det. Problemet är bara att hon inte fattat att hon ska gå med slakt koppel hela tiden, utan så fort hon har fått belöning så sticker hon fram igen och drar. Nu när vi är ute och går så kan vi få säga sakta 100 gånger och kanske stanna 20 av dom. Så det blir ett evigt upprepande. Är det fler som har problem med era pinschrar att gå i koppel utan att dra? Och om ni lyckats få dom att sluta, hur gjorde ni?

Sen har jag också funderat på den metoden som Cecar (Mannen som talar med hundar) kör, att hunden aldrig få gå framför en, eftersom de då tar på sig ledarrollen. Hur ser ni andra på hans metod? Är det meningen att hunden inte ska få någon frihet under promenaden?

Har också hört att en klövjeväska kan göra hunden med lugn under promernaden, vilket också kan bidra med att den slutar dra. Någon som har varit med om det? Så vårt nästa projekt är att skaffa en sådan och testa.

Ursäkta att jag avvek från ämnet lösspringande Embarassed
AzaBouleau
AzaBouleau

Antal inlägg : 38
Age : 40
Ort : Alingsås
Registration date : 08-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Maiken ons jan 21, 2009 4:57 pm

Suvi med Sniff skrev:Maiken - Det är intressant att du tränat med att gå efter hunden när den inte kommer, för jag har flera gånger fått höra att man ALDRIG ska gå efter en hund som sticker ifrån en! Det är inte så enkelt som att "bara" träna, man måste hitta den metod som fungerar för en själv och ens hund också och när man avverkat några metoder kan man ju börja undra om man ställt till med mer skada genom att ha tränat fel...

För egen del tänker jag på koppelträningen som jag inte fick till hur jag än kämpade och när vi fick ett genombrott kunde jag inte tro det för att det gick så lätt. Och då handlade det ändå bara om nyanser för vår del! Men tänk om jag gjort som vissa hundägare föreslagit, som det stått i böcker, att jag skulle vispa till med kopplet över nosen eller daska till med en keps i huvudet... hur mycket hade det inte förstört?
Nu vet han att jag vill att han går med slakt koppel och de gånger han ändå drar så är det för att han är stressad/exalterad.

Jag vill inte träna för tränandets skull, jag vill känna att det kommer ge det resultat jag vill ha och det kan man aldrig veta i förväg. Men jag vill ha förtroende för metoden (och den som lär ut den) annars är jag inte heller övertygande som ledare för min hund. Det är inte det lättaste att sålla bland motstridiga råd alla gånger!

Jeg er veldig enig med deg, man må absolutt finne den metoden som passer for seg, og heldigvis er det et tonn av metoder og velge av! Jeg også hadde jo også tidligre hørt at jeg aldri skulle gå etter hunden, men treneren min som jeg stoler fullt og helt på sa at med han så ville det funke, og jupp det gjorde det!
Det viktige er at jeg aldri måtte gi opp og gå etter, jeg måtte alltid få tak i han.. For hvis jeg bare hadde ventet på han hver gang ville han jo ikke lært at det var galt i utgangspunktet, men en gylden regel for meg er ihvertfall og aldri korrigere eller kjefte på hunden når den velger å komme til deg og at hunden forbinder det å være med deg med lek og morro! Very Happy Jeg prøver å ALDRI kjefte på lp-trening og hvertfall ikke under innlæring, "nei" blir veldig sjeldent brukt i trening..
For meg er det viktigste at Trayan har det supermorro når han trener og gjør øvelsene av glede og fordi han syntest det er gøy!!

Også må jeg bare si at jeg blir kvalm av noen av metodene Cesar bruker på å lære hundene å gå i bånd, rykking i pigghalsbånd syntes ikke jeg hører noen steds hjemme. Hunden gjør jo da hvertfall ikke det eieren ønsker av glede men av rein frykt, dette er jo faktisk vondt for hunden!
Maiken
Maiken

Antal inlägg : 70
Age : 36
Registration date : 08-10-23

http://www.trayan.no

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Emma & Zeke ons jan 21, 2009 6:36 pm

När jag fick Zeke för ca:18 månader sen så kunde han inte vara lös alls, jag släppte honom en gång i en stor fårhage, men han stack och kom ut iaf, efter TRE timmar va jag lagom panikslagen och ringde polisen, då hade nåra hittat honom springande på ett bostadsområde en bra bit bort, med stor väg vid sig...

Efter det så brukar jag släppa honom vid ett dagis i närheten, och i ett års tid nu så har vi inte övat inkallning, utan det ända jag gjort är ge godis och översvallande beröm när han kommer av sig själv, gå runt och byta håll hela tiden, och nu för nån månad sen så börja jag ropa på honom, och han kom som en oljad blixt!

Jag har honom inte lös ännu, men har börjat med långlina och han sträcker sällan ut den, och har stenkoll på mig!
Så tålamod och lååång tid har lönat sig. nu vet han att hos matte får man alltid godis Very Happy

till sommaren kan jag tänka mig att han ska få springa lös*om jag har tur*

Emma & Zeke

Antal inlägg : 7
Registration date : 09-01-06

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Tacos tor jan 22, 2009 12:31 am

Jag måste tillägg att jag har inte tränat med belöning Min Trix gillar inte godis eller leksaker han gillar matte tror jag hehe!Man måste ligga steget föra tror jag!Ibland

Jag tror att det är A och O att kunna läsa sin hund
Min vän som har en annan hundras hon låter inte andra hundar hälsa på hennes hundar om men inte kan läsa sin egen hund eller inte är för vek om man släpper hundarna om det låter i massor morr eller hur tacklar du ett bråk..går man in och styr upp i ett bråk hur mycke litar man på sin hund?Fixar dom det?

Jag är mycke vek !!! med mina hundar!
Tror jag!

//Linda och resten!
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Tacos tor jan 22, 2009 12:54 am

Hehe ja det kanske det jag skrev ska ligga i ett annat forum eller tråd!

Sorry!

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  ligistenzelda lör jan 24, 2009 1:31 am

Ah detta är ett hett ämne för mig, blir lite smått upprörd när detta kommer på tal Wink

Angående lösspring så har jag kämpat med näbbar och klor för att kunna ha Zelda lös sen hon fick upp intresset för vilt vid 5 månaders ålder. Innan dess var hon en riktig mammagris som tyvärr var alldeles för rädd för världen för sitt eget bästa. Men vi hade henne lös på en viss plats och där drog hon aldrig ifrån mig, vi gömde oss så fort hon inte hade koll och det funkade kanonbra. Men med åldern växte intresset trots alla träning och besök hos tränare och hundpsykolog samt spår i massor. Men det gick iaf framåt och jag hade hopp om att få bukt på problemet inom överskådlig framtid.

MEN

För nån vecka sen drog hon som en avlöning efter vilt och var borta 2,5 timmar. (Hon fick upp ett färskt spår och jag hörde jaktskallen) Snacka om panik! Då tänkte jag att hon kunde bli skjuten av en jägare, överkörd, sparkad av älg osv. Jag trodde inte att hon skulle vara borta så länge, men tji fick jag.

Så nej hon får inte vara lös och kommer inte få vara det förrän jag kan lita på att hon inte drar på vilt. Vi tränar i princip varje dag, med nej-träning, inkallning, stanna, skvallra osv osv. Det är flexi, långlina och inhägnat som gäller här.

Att få sin hund viltren är bland dom svårare sakerna inom hundträning tror jag. Och att inte kunna ha hunden lös tror jag är ett ganska vanligt problem, oavsett okm den drar på vilt, till hundar, bara vill springa...Det är absolut inte bara att träna inkallning så funkar det, som vissa tycks tro (inte ni kanske, men folk som kan ha sina hundar lösa kan ha svårt att förstå ens problem ibland Rolling Eyes ...) Vissa hundar har en extrem jaktinstink (som Zelda) eller är alldeles för självständiga (sniff kanske?) osv och då är det självklart att man tränar, men jag tycker det är viktigt att poängtera att det är en stor uppgift som kan ta lång tid och i vissa fall kanske inte just den ägaren kan lösa problemet.

Sen det Emma med Harry sa om att ibland måste man prioritera om man har en hund med flera problem, det finns viktigare saker än att kunna ha sin hund lös, den måste kunna vara hemma själv, inte stressa ihjäl sig osv. Så sant! Jag (Zelda) hade x antal stora problem, som jag försökte beta av, lösträning låg dock alltid högt upp på listan, för mig var det ensamhetsträningen som blev lidande.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Fotofreaket lör jan 24, 2009 1:36 am

Tror också det är oerhört svårt att få en jagande hund viltren, nästan omöjligt. Däremot tror jag många hundar som springer fram till andra hundar när de inte får det inte behövt görá det med rätt träning från start.
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  ligistenzelda lör jan 24, 2009 2:23 am

Fotofreaket skrev:Tror också det är oerhört svårt att få en jagande hund viltren, nästan omöjligt. Däremot tror jag många hundar som springer fram till andra hundar när de inte får det inte behövt görá det med rätt träning från start.

Japp håller med, om hunden väl fått in en ovana är det svårt att få bort det. Dom lär sig alldeles för snabbt dumheter. Klart det är lättare att träna en hund som vill fram till andra hundar, fast om det är könsdrift är det nog i samma liga som jakt, tror du inte? Kanske inte..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Fotofreaket lör jan 24, 2009 2:25 am

ligistenzelda skrev:
Fotofreaket skrev:Tror också det är oerhört svårt att få en jagande hund viltren, nästan omöjligt. Däremot tror jag många hundar som springer fram till andra hundar när de inte får det inte behövt görá det med rätt träning från start.

Japp håller med, om hunden väl fått in en ovana är det svårt att få bort det. Dom lär sig alldeles för snabbt dumheter. Klart det är lättare att träna en hund som vill fram till andra hundar, fast om det är könsdrift är det nog i samma liga som jakt, tror du inte? Kanske inte..
Med tikar är det ju no problem - när de löper har man ju dem kopplade;)Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Tapper lör jan 24, 2009 12:15 pm

Att kunna ha sin hund lös överallt det ser jag som det optimala hundägandet. Och att det kräver massor av sina ägare för att lyckas, oavsett om vissa har kortare väg dit än andra...

Vi har ju tre hundar och alla har olika egenheter. Huskyn kan vi gå lös med överallt i stan, men ute i naturen är det svårare. Hon älskar jagandet och hon är jättesnabb så hon hänger ju med:( Om hon väldigt nära går det bryta, men det är ju nästan aldrig de är nära när de börjar jaga...
Våran Dober vågar jag inte ha lös. Trots att jag aldrig sett någon hund som är mer mammig(Räcker att typ ge kopplet till någon annan så vill han till mamma). han har en väldigt stor könsprägel och extrem nyfikenhet samtidigt som han är väldigt dominant. inte bästa kombinationen tyvärr:(
Sen sitst har vi ebba, Hon har väldigt mycket vakt i sig, skäller bara dock. Men ändå inte så kul för andra direkt...

Jag tror att vissa saker blir man aldrig av med tyvärr. Hur får man ex en hund att bli mindre dominant? eller minska könsdriften? Och som ni nämnde älskar jakten?

När Ebba va liten så älskade hon att jaga, men jag körde några viltspår så sluta hon med det sen. Hon kanske trodde det att det bara skulle ligga en klöv isluten sen;) Någon mer som varit med om det??
Tapper
Tapper

Antal inlägg : 24
Age : 39
Ort : Skövde
Registration date : 09-01-06

http://my.opera.com/Super_Wendy/blog/

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Tacos sön jan 25, 2009 3:03 am

Mmm ja jag hade tur att bryta min Trix att jaga vilt men jag ska berätta att det var med tårar och svett!

Jag minns när jag satt i snön och grät och va arg såå säger min så nice kompis brevid sa.... ta det lugnt och så häller upp kaffen...Tack vännen!ja då herrgudTrix har ju varit borta 5 min och så säger min vän ta det lungt vän!!!Lugnt....haha är du dum..... nää
Tänke om han är Död och uppäten mm.
Jag vara nevrotisk!!I denna stund

Jag har lärt mej att vara lugn som min vän faktiskt...som hällde upp lite kaffe och mumsa på en bulle...hehe såå lugn va hon..Tack vännen!

Så Ta det med ro i början det kommer och man behöver inte vara såå tydlig ledare hela tiden det va i alla fall inte jag.... jag satt och grät många gånger! men idag kan Trix och jag gå mitt i skogen med massor av spår Vilt Rådjur Hare Viltsvin mm han viker inte en cm från mej och jag vet inte varför det blev så inte för att jag var tydlig ledare i alla fall

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  ligistenzelda sön jan 25, 2009 9:37 pm

Linda:

Gjorde du något speciellt eller kom det med åldern? Låter ju som det finns hopp iaf Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Lösspringade - Sida 2 Empty Sv: Lösspringade

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet