PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hoppande, stuttsande ...

+6
Appealing Grace
Sanna&Kelly
Suvi med Sniff
Poppis
herrHarry
BeeBronx
10 posters

Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  BeeBronx sön nov 30, 2008 7:57 pm

Idag när vi var ute på en av våra turer så blir jag stannad av två äldre och deras son och de frågar vad jag har för hundar - alltid lika roligt att få berätta lite om rasen och se att människor anser dem vackra...

Jag håller alltid tillbaka BeeJay vid sådan här tillfällen - för han är en hoppjärka som är överlycklig över uppmärksamhet och vill verkligen visa det - svnasen går i hundra nitti och han snackar mycket. Vi står alltså där, på trottoaren BeeJay är inkortad bakom mig och de får hälsa på Bronx och Vegas - ingen av dem hoppar utan kan till o med vända sig om i ointresse samtidigt som de blir klappade av nyfikna okända.

Samtidigt kommer en person gående bakom mig, som jag verken ser eller hör ... BeeJay tror säkert det är ytterligare en person som vi skall snacka med och blir glad och hoppar upp .... då knäar mannen BeeJay i bröstet.... Shocked

Jag visste fan inte vad jag skulle säga ... men nog borde man gå en liten omväg när det står en folksamling med massa hundar ... eller göra sig hörd när man kommer så man har en chans att få hundarna ur vägen...

Mannen sa bara "Det där lär honom att inte hoppa" ... Shocked och gick ...

Jag blev arg!!!

Detta är andra gången som en av mina hundar blivit knäade - och det är inget som jag gör eller vill göra som metod -

Bronx blev knäad en gång när vi var hemma hos en person - hennes man kom hem och Bronx hoppade upp - fick knät i bröstet ... Jag hade inte accepterat det idag ... men då såg jag nog ut som ett frågetecken..

Ingen av mina hundar är fostrade att inte hoppa på mig och husse - Bronx har jag till o med trixat in att han hoppar och tar godis i munnen - men han är inte hoppig ... Vegas är inte en hoppade heller. BeeJay därimot är en spillevint på tvåben - som snackar och syns Wink
Sedan gör jag ju det mesta för de inte skall hoppa på gäster eller kända och okända när vi är ute ....

Hur hade ni resonerat?

Kan ni tänka er knäa för att få bort hoppande?
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Gäst sön nov 30, 2008 8:04 pm

Jag gör det per automatik för att skydda mig. På grund av mina ryggskador gör det så djävulskt ont ifall hunden träffar fel och vid vissa situationer där en hund kommer farande så åker knäet upp. Det är inte i uppfostringssyfte för min del utan som sagt, för att skydda mig.

Skulle någon göra så mot Totte när vi var ute skulle jag mest bli förbannad på mig själv över att jag inte hann läsa av vad Totte hade i tankarna. Tyvärr kan man inte räkna med att andra människor tar omvägar utan man får se om sitt eget hus.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  herrHarry sön nov 30, 2008 8:50 pm

Hoppjerka här med...
Jag har aldrig råkat ut för att någon har knäat Harry, men hade någon gjort det hade jag blivit vansinnig! Evil or Very Mad Man skadar inte min hund ostraffat.
Ett annat knep för att "skydda sig" mot hoppande hundar är att sätta ner händerna tillsammans och spreta med dem. Svårt att förklara... Men det fungerar på Harry iaf. Jag skulle aldrig knäa, det gör ju jätteont, samtidigt som det kan skada hunden.
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Poppis sön nov 30, 2008 8:57 pm

Skulle nån knäa mina vovvar skulle jag bli as förbannad o vore det en okänd människa som gjorde det skulle jag troligen suga tag i människan klappa till den. Nu har jag aldrig råkat ut för det o hoppas jag slipper eftersom mina inte e så hoppiga av sig mot utomstående.
Poppis
Poppis
Admin

Antal inlägg : 98
Age : 53
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://www.poppis.be

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Suvi med Sniff sön nov 30, 2008 8:58 pm

Jag har också knäat. Det var i början på vår relation och Sniffen var helvild med sitt hoppande och nafsande så fort jag kom innanför dörren. Det var mest en markering och gjorde inte ont på nåt sätt, jag insåg ju att han inte förstod vad orden "inte hoppa" betydde. Jag gjorde det vid tre, fyra tillfällen kanske, sedan dess hoppar han inte på samma sätt. (Jag har också ryggproblem, men framför allt tycker jag det är obehagligt, särskilt att bli slagen i ansiktet med tassarna.)

Jag skulle nog kunna tänka mej att knäa en främmande hund om den hoppade på mej. Men jag håller med om att det är fruktansvärt störande när folk inte håller avståndet utan går mot en hund de inte känner! Har folk ingen självbevarelsedrift? Det kan nog vara både obetänksamhet som medveten provokation ibland.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Sanna&Kelly mån dec 01, 2008 12:00 am

Svår situation. Å ena sidan så kunde ju mannen gått lite åt sidan och det är inte hans grej att lära din hund att inte hoppas. Men å andra sidan så hoppade ju hunden faktiskt upp på mannen som bara skulle passera och det ska han ju inte göra (även om jag förstår BeeJays resonerande).


Visst kan jag hålla upp ett knä för att skydda mig mot stora vilda hundar (syrrans schäfrar tex) men det är stor skillnad på att lyfta benet mot hunden och att medvetet knäa. Hoppar hunden så vårdslöst mot mitt knä i sådana lägen så att den skulle skada sig så hade det gjort ont på mig om jag inte hållit upp knäet så då får de skylla sig själva.

Jag har inte lärt Kelly att inte hoppa. Han hoppar bara på sådana som han känner väl och den glädjen vill jag inte ta ifrån honom. Om någon inte vill, som min syster, så har hon själv markerat med knäet så han hoppar inte på henne och det är helt okej med mig. Det är också skillnad på att lyfta knäet och knäa som sagt.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Appealing Grace mån dec 01, 2008 12:39 am

Man har trots allt ett strikt ägaransvar och det är INTE ok att ens hund hoppar upp på människor, särskilt inte främmande människor. Sedan må det vara så att det är ok att den egna hunden hoppar upp på en själv. Men jag skulle personligen tycka det var bra om någon av mina hundar var burdusa och respektlösa på det viset och personen vi mötte på detta vis "knuffade bort" min hund. Håller dock med om att man inte ska "knäa" hunden. Men att sätta upp knät mot den hund som hoppar är ett bra sätt att värja sig.
Appealing Grace
Appealing Grace

Antal inlägg : 75
Age : 46
Ort : Surahammar
Registration date : 08-10-11

http://www.moudi.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  BeeBronx mån dec 01, 2008 9:41 am

Appealing Grace skrev:Man har trots allt ett strikt ägaransvar och det är INTE ok att ens hund hoppar upp på människor, särskilt inte främmande människor. Sedan må det vara så att det är ok att den egna hunden hoppar upp på en själv. Men jag skulle personligen tycka det var bra om någon av mina hundar var burdusa och respektlösa på det viset och personen vi mötte på detta vis "knuffade bort" min hund. Håller dock med om att man inte ska "knäa" hunden. Men att sätta upp knät mot den hund som hoppar är ett bra sätt att värja sig.

Självklart har man strikt ägaransvar - men att gå så pass nära så man riskerar att en inkortad hund - han hade inkortat koppel, jag stod med ryggen till och han satt bakom mig ... för att han inte skulle hoppa på dem jag samtalade med ....

Då tycker jag att jag har gjort vad jag kan (utan att ha ögon i nacken) - egentligen och att man som passerande inte behöver gå så nära att man riskerar få aggresiv hund att hugga - vilket BeeJay aldrig skulle göra men det kan man som passerande inte veta!

För tänk om jag hade ne hund som jag satt bakom mig för att han var aggresiv och de går så nära? Visst hade jag haft ansvar men det hade ju inte varit jag som blivit biten...

Man har ett ansvar att inte utstätta sig eller "reta" och skapa situationer med tycker jag!

Personligen skulle jag aldrig knäa - använda händer, som Emma skriver helt ok ... ett knä kan bryta en hunds revben och det gör inte händer.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  ZetaNova mån dec 01, 2008 11:07 am

Jag skulle heller aldrig knäa en hund, skulle heller inte gå så nära en främmande hund för att provicera. Ser jag att en hund dessutom sitter bakom ryggen på sin ägare så kan man ju anta att ägaren inte har ögon i nacken och kan ha full koll om man går innanför koppellängden. Wink Laughing

Jag vet en gång när jag kom ut från en affär så satt en person med sin amstaff utanför affären, hunden stod utsträckt med kopplet och för att passera fick jag gå ner från trottoaren och gå runt. Ägaren sa direkt, du behöve rinte vara rädd han är inte farlig. Jag svarade nej nej jag är inte rädd, men hade jag inte gått ner så hade jag ju fått knuffa hunden för att komma förbi så det var ju för hundens skull jag tog lilla omvägen inte för jag var rädd...

Så att man tar en väg om handlar ju inte om rädsla utan mer en självklar respekt mot hunden tycker jag.

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  ZetaNova mån dec 01, 2008 11:08 am

hade förresten med blivit vansinnig om någon knäat mina hundar, och jag hoppas jag morrat till mot dem, men förmodligen hade jag nog blivit mest chockad och stått där helt stum... Wink

ZetaNova
Admin

Antal inlägg : 184
Age : 45
Ort : Växjö
Registration date : 08-10-09

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Suvi med Sniff mån dec 01, 2008 12:07 pm

Att använda händerna känns inte rätt för mej. Händerna hamnar i ansiktshöjd på hunden och dels tycker jag att en hund aldrig får bli rädd för händer, dels inbjuder det till ännu mera nafs. Ja, jag utgår från min hund. Med ett lyft knä får man en fysisk barriär mellan sig och hunden. Alternativt får man försöka vända ryggen till så snabbt man kan.

När det gäller okända hundar kan de vara svåra att läsa av och man vet inte om den har för avsikt att plocka loss näsan på en eller ej. Neutral Korrigerar inte ägaren får man freda sig, tycker jag. Om man nu skulle hamna i den situationen.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  ligistenzelda mån dec 01, 2008 8:59 pm

Nej jag skulle aldrig knäa medvetet, men har hänt av ren reflex när jag fått en stoooor hund på mig, men jag drog bara upp knät, gjorde knapast ont.

Jag har också en hopphund och jag har inte lärt bort det, så om nån knäar min hund skulle jag bli jäkligt förbannad (fast antagligen chockad och tyst tills personen var borta) Förstår inte hur det ska hjälpa..hmm...Hellre att man vänder sig bort å ignorerar.

Mannen måste blitt rädd? gjorde han hårt??

Zelda gör det berömda punghoppet när hon blir för glad hehe Rolling Eyes Laughing Tur att man är tjej.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  ligistenzelda mån dec 01, 2008 9:12 pm

Nej jag blir förvånad varje gång en person stryker förbi Zelda framför nosen och alltid glad de gånger hon håller sig lugn och inte hoppar, vilket var vardag för henne förut. Hon hade/har en reflex att sätta upp framfötterna på folks lår när hon blir överaskad och dom går för nära.

Vi har strikt ägarnasvar javisst, men vad hände med självbevarelsedriften? Tänk om hon vore agressiv? Visst då skulle jag få betala skadorna osv, men varför kan folk inte respektera hundens "zon" precis som vi gör med människor, vi håller oss automatiskt avstånd..och undvika "trubbel".

Det kanske handlar om okunskap/nonchalans?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Saila mån dec 01, 2008 10:23 pm

Jag ser det på två lite olika sätt. Min första tanke är nog att man har ju alltid rätt att skydda sig själv samt så är det ju så att man lätt reagerar rätt snabbt i en sådan situation om en hund kommer uppflygande mot en. Så att skydda sig mot en hund som hoppar mot en ute måste ju få vara ok.

Sen beror det ju på hela situationen. Så som du Pia beskriver situationen så låter det iofs inte riktigt som ett ok beteende från hans sida i och med att han behövde inte gå så nära och sen la han på den kommentaren också vilket nästan indikerar att han varit beredd på att hunden skulle hoppa och visste vad han skulle göra.

Jag vet inte hur jag själv skulle reagera, mina hundar hoppar ytterst sällan ute mot någon främling, däremot när någon kommer hem är de helt omöjliga på det där och jag har full förståelse för att folk skyddar sig med knän och armar och stöter bort hunden. Det är dock så som någon skrev EN STOR skillnad på att skydda sig med att lyfta upp knät och att aktivt knäa hunden.

/Saila
Saila
Saila

Antal inlägg : 110
Age : 43
Ort : Kungsängen
Registration date : 08-10-09

http://www.zepzax.com

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Tacos mån dec 01, 2008 10:57 pm

Ja det finns ju människor till allt och säkert tog denna personen vägen så nära som möjligt för att få chansen att köra upp ett knä för han visste precis va han skulle göra och tydligen vilket svar du skulle få oxå.En person som kommer för nära och en hund hoppar upp hinner knappast att värja sig att sätta upp ett knä och inte speciellt om den personen är hundrädd tar knappast den konfliken och går så nära en person med ett gäng hundar...nää den personen som knäade din hund vill bara sätta dit dig och din hund...tråkigt med sådan person jag hade sprungit efter och sparkat person på knäskålarna näää det hade jag inte men säkert haft en god lust.

Och tänk om din hund hade svarat upp va hade hänt då...jo du åker dit på det fast det inte alls var erat fel.

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Hoppande, stuttsande ... Empty Sv: Hoppande, stuttsande ...

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet