PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Spårpinnar

+3
Aquiro
Maiken
ligistenzelda
7 posters

Gå ner

Spårpinnar Empty Spårpinnar

Inlägg  ligistenzelda mån nov 10, 2008 9:21 pm

Var hittar jag pinnar/stavar till personspår?? Antingen internetshop eller affär i sthlm. Har sökt men inte funnit Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Maiken mån nov 10, 2008 9:25 pm

Jeg bruker bare naturpinner, eller lange neseprøve-pinner Very Happy
Maiken
Maiken

Antal inlägg : 70
Age : 36
Registration date : 08-10-23

http://www.trayan.no

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Aquiro mån nov 10, 2008 9:55 pm

Jag har mest fått från en komipis Rolling Eyes
Men man kan nog köpa längre "plankor" (eller vad tusan det kan heta?) som är ca 2x2cm tjocka & så såga dom i 10cm & 20cm(slutapport).. på någon byggaffär..
& så har för mig att jag sett att man kan köpa apporter på nån webshop med hundsaker... men kommer inte ihåg vilken, kolla runt bland de vanligaste Very Happy
Jag använder både pinnar med rätt mått men även andra mått & naturpinnar.

Kolla i hundsport/brukshunden där brukar det finnas länkar till olika hundshoppar på nätet Idea


Senast ändrad av Aquiro den mån nov 10, 2008 10:05 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : fick en idé :))
Aquiro
Aquiro

Antal inlägg : 90
Age : 39
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-13

http://aquiro.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  BeeBronx mån nov 10, 2008 10:02 pm

ligistenzelda skrev:Var hittar jag pinnar/stavar till personspår?? Antingen internetshop eller affär i sthlm. Har sökt men inte funnit Razz

På utställningar säljer de ofta dem - de kostar då 2kr st ...
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Elenya's mån nov 10, 2008 11:45 pm

Jag brukar använda pinnarna från mitt Jenga-spel...
Elenya's
Elenya's

Antal inlägg : 103
Age : 39
Ort : Älvsbyn
Registration date : 08-10-12

http://www.elenyas.se/

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Gonzo tis nov 11, 2008 1:55 am

Häromi säljer spårpinnar, om det var det du var ute efter. 3 kr för dom korta & 7 för dom långa. Själv hade jag tur & fick uppe på brukshundklubben, var någon snäll själ som hade sågat till.
Gonzo
Gonzo

Antal inlägg : 57
Age : 46
Ort : Surahammar
Registration date : 08-10-10

http://azgo.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  ligistenzelda tis nov 11, 2008 12:49 pm

Tack för hjälpen! Hittade på häromi. Får bli en 10 pinnar så har man ifall man tappar bort dom Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Sanna&Kelly tis nov 11, 2008 2:51 pm

Jag skulle nog beställa fler än 10 för man tappar bort dem! Skönt att ha och inte behövs fixa nya för ofta.

Jag har fått pinnar av min träningskompis Marie och så har jag hittat tomtmarkeringspinnar här ovanför oss (de bygger en massa) som ligger och skräpar så då har jag tagit dem och så har husse sågat upp dem på jobbet.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  ligistenzelda tis nov 11, 2008 4:15 pm

Hm jag kanske får ta mig till en brädgård endå. Dom har minimum beställning på 300 kr hos häromi och jag komme rint eupp i dne summan ens om jag köper lite smått och gott. Sökan går vidare.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Sanna&Kelly tis nov 11, 2008 4:51 pm

Jag kan kika på sidan, det finns säkert ngt jag kan beställa... Very Happy För din skull, liksom... Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  ligistenzelda tor nov 13, 2008 1:22 am

Sanna det är lugnt, jag begav mig till brädgårn och fixade Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Sanna&Kelly tor nov 13, 2008 11:21 am

Hm, jag som ville hjälpa... Wink

Men var bra, vad duktig du är som redan fått det gjort.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  ligistenzelda tor nov 13, 2008 1:58 pm

Haha du är snäll du Sanna. Du kan få hjälpa mig med å lära in markering ist Razz

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Sanna&Kelly tor nov 13, 2008 6:51 pm

ligistenzelda skrev:Haha du är snäll du Sanna. Du kan få hjälpa mig med å lära in markering ist Razz


Jag kommer inte ihåg, använder ni klicker?

Jag har ju jobbat en massa med spårapporterna hemma: först att han bara ska markera själva pinnen när vi sitter i köket och sedan har jag gått vidare med att lägga ut dem i vardagsrummet, på lätta ställen och så får han söka rätt på dem och när han hittar dem så klickar jag och belönar.

Efterhand så ökar man svårighetsgraden: gömmer pinnarna och kanske börjar kräva så smått att hunden plockar upp den i munnen (eller vad man annars vill ha för markeringsbeteende, kanske att den sätter sig när den hittar en pinne och så klick).

Nästa steg är att flytta utomhus och lägga massa apporter i en lång rad på någon gräsmatta (eller asfalt för den delen).

Sedan är väl hunden redo för att få apporter i spåret. Jag har lagt ganska många och klickat och belönat för dem han hittar och springer han över någon så struntar jag i det, det viktigaste är att belöna de han hittar så att han tycker att det är värt och skoj att hitta dem.

Sist vi spårade så hittade han nästan alla apporter och jag ser på honom att han vet att han ska hitta dem. Det är så fantastiskt att se att träningen verkligen gett resultat! Very Happy


Apropå att träningen gett resultat, jag måste berätta för er som inte läser min blogg:
I förrgår så gick vi uppför en slutning i skogen "off-road" där jag råkade tappa min mobil... Mad
Svårt att hitta såklart, man minns ju inte exakt var man gått och en liten mobil i gräset är inte lätt att hitta. Så jag gick ner och upp igen och letade och sa "Spår" till Kelly och visade på marken och han märkte ju att vi letade efter något.
Så på vägen upp igen så spårade han lite före mig, hittar mobilen och markerar den med nosen! cheers Jag bara skrek beröm rakt ut och bara proppade i honom leverpastej, duktiga duktiga hund! Very Happy
Jag är inte bara stolt som bara den utan jag är ju också glad att vi hittade min mobil. Vem vet hur länge jag hade fått leta om inte Kelly hjälpt mig, om jag hade hittat den alls. Bättre än ett 1:a pris i viltspår... Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  ligistenzelda fre nov 14, 2008 3:34 pm

oj vad duktig han är! cheers Du ska vara stolt över killen Smile Skönt å ha en hund som kan hitta saker åt en, jag tappar saker hela tiden, kanske man borde träna på, en dag har man nytta av det.

Okej det här med markering är sååå svårt. Jag använder klicker. Har fått henne att förstå att man ska nosa på pinnen för att få godis, men sen har jag gjort en miss med det här när hon var liten. Jag råkade belöna när hon tog upp nåt och sen kom klicket på när hon släppte så hon kör att hon tar upp den och slänger iväg den Laughing alternativt tuggar på den.

Ska prova att lägga ut pinnar i ett rum. MEN saken är den att hon struntar ju ganska hårt i pinnarna, så där gäller det kanske å vara supersnabb att klicka så fort hon sniffar på pinnen?

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  ligistenzelda fre nov 14, 2008 4:11 pm

Gud det gick hur lätt som helst! Hon hajade på en gång att det var pinnarna som var intressanta. Ska fortsätta gömma dom, det tyckte hon var kul. Förut har vi bara kört samma sak men med godis. Sen är frågan hur man stegrar svårigheten å får in den korrekta markeringen. Ska man bara vänta ut henne? En av gångerna tog och släppte hon pinnen.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Sanna&Kelly fre nov 14, 2008 6:09 pm

Jag skulle arbeta separat med markeringen med bara en pinne och inte gömma den. Samma upplägg som med apporteringen: nosa på den, greppa den kort, greppa den längre, plocka upp den från golvet, plocka upp den längre bort, gömma den och hunden ska hitta den och markera...
Sakta sakta ökar man svårighetsgraden och ibland kan man ju såklart även ta ett steg tillbaka. Ja, du vet ju hur det går till med klickerträning. Wink
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  ligistenzelda fre nov 14, 2008 6:30 pm

Sanna&Kelly skrev:Jag skulle arbeta separat med markeringen med bara en pinne och inte gömma den. Samma upplägg som med apporteringen: nosa på den, greppa den kort, greppa den längre, plocka upp den från golvet, plocka upp den längre bort, gömma den och hunden ska hitta den och markera...
Sakta sakta ökar man svårighetsgraden och ibland kan man ju såklart även ta ett steg tillbaka. Ja, du vet ju hur det går till med klickerträning. Wink

Okej, men det är just när jag bara kör med en pinne som hon lessnar och inte förstår. Kan inte få henne att ta och hålla den utan att tugga..?
Får ha tålamod då, suck Wink

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Spårpinnar Empty Sv: Spårpinnar

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet