PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Splittringen i hundvärlden, hundmöten

4 posters

Gå ner

Splittringen i hundvärlden, hundmöten Empty Splittringen i hundvärlden, hundmöten

Inlägg  ligistenzelda fre nov 07, 2008 3:25 pm

En sak som försvårar hundägandet är brist på kommunikation och förståelse när man är ute och går med sin hund och det blir hundmöte.
Som min senaste promenad: En hundägare frågar och accepterar ett nej till om hundarna får hälsa medans en hundägare sekunderna efter inte rör ett finger för att stoppa sin framspringande hund och ber inte ens om ursäkt när jag uppenbarligen blir sur, han går bara vidare och min hund är tokstressad efteråt... den tredje hundägaren hånflinar när jag tränar min hund som har svårt för hundmöten, denne ägare och hund seglar förbi utan problem.

Vad tycker ni, har det alltid varit såhär och hur bemöter ni andra hundägare?

Anledningen till att jag inte tar ton när någon hund springer fram är för att jag inte själv vill bli utskälld den dagen det händer mig, men folk ber inte ens om ursäkt ju!

Jag funderar på att bli områdets bitterkärring och gorma åt allt och alla att hålla sig undan så ingen vågar släppa fram sin hund pirat

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Splittringen i hundvärlden, hundmöten Empty Sv: Splittringen i hundvärlden, hundmöten

Inlägg  Tacos fre nov 07, 2008 6:08 pm

Nej bli ingen Bitterkärring dom är ju så tråkiga det finns tillräcklig med kärringar i hundvärlden.

Nää det är svårt det där med att vissa inte accepterar att min hund ska inte hälsa på din hund
Kanske kan vara så att vissa har svårt för ett nej...vissa måste man var extra tydlig mot(finns sådan personer överallt i samhället inte bara i hundvärlden gränslösa personer) Dra gränser man måste vara tydlig och fyrkantig varje gång man träffar en sådan person

Det finns många puckoluckon jag vet men säg till dom att din hund har en extrem smittbara sjukdom hehe då kanske det blir fart på dom och kopplar/kallar in sin hund.

Men ingen bitterkärring va tuff och gränsa om du gormar och skriker kanske din hund känner det och blir ännu mera taggad och uppåt.

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Splittringen i hundvärlden, hundmöten Empty Sv: Splittringen i hundvärlden, hundmöten

Inlägg  Suvi med Sniff lör nov 08, 2008 1:12 pm

Där jag bor verkar det vara kutym att låta hundarna hälsa och jag har anpassat mej till det. Sniffen är väldigt glad i andra hundar och vill gärna hälsa på alla. Det finns vissa hundar som inte brukar vilja hälsa och det ser man snart på kroppsspråk på både ägare och hund.

Ibland är det jag som inte vill att Sniffen ska hälsa, det är bra träning. Då försöker jag vara lika tydlig jag, genom att stanna, ta in kopplet och pocka på Sniffens uppmärksamhet. När ett ekipage ser detta brukar ingen sabotera för oss, men märker jag att den andra hunden drar mot oss eller att hundägaren inte har full koll så går jag undan. (Visserligen går Sniffen baklänges på två ben då...)

Ju större omak man gör sig, desto tydligare signal för den egna hunden och omgivningen.
Men jag vet inte om du menade att det var lösa hundar som sprang fram? Det har jag själv aldrig varit med om så det kan jag inte säga nåt om. Om de inte gör nåt försök att kalla in sin lösa hund har de förmodligen lika dålig inkallning som jag själv, fast jag låter inte Sniffen gå lös.
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Inlägg  Sanna&Kelly lör nov 08, 2008 2:09 pm

Jag har nog aldrig varit med om att ngn bara låtit sin hund komma fram utan att fråga och utan att bry sig. Ngn enstaka hund har väl smitit fram men det är också sällsynt.

Jag brukar fråga de flesta mötande om det är okej om Kelly kommer och hälsar. Där är det alltid olika, för många är det okej och relativt många har hundar som inte tål andra hanhundar eller löptikar och några få vill bara inte att de ska hälsa.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Inlägg  ligistenzelda lör nov 08, 2008 4:08 pm

Det verkar vara en allmän uppfattning hos de flesta att man får släppa sin hund vind för våg här där jag bor. Och jag har inte anpassat mig. Min hund klarar inte av den sortens stress, att möta främmande hundar titt som tätt. sen finns det såklart ansvarsfulla och vettiga hundägare, men dom slipper man ju reta sig på Wink Jag tycker man gott kan ha långlina om hunden inte lyssnar, men men.

Ok Linda jag ska behärska mig. Så sant att Zelda bara skulle bli mera spänd om jag började gorma.

Verkar som vi får leva med problemet eftersom personerna inte kan stoppa sin hund när man säger nej..

Suvi, ja det är dom lösa hundarna som är det största problemet, alla småhundar som inte lyssnar på ägaren. Plus rymmarhundarna i området, suck. Brukar alltid signalera att vi inte vill hälsa men dom är blinda. Om jag ropar att nej dom ska inte hälsa, koppla din hund osv så hinner dom inte göra detta eller så lyssnar inte hunden. Till råga på allt blir dom sura på mig för attt jag berövar min hund ett socialt liv, skrattretande.
Dom som släpper fram sina hundar i koppel har jag lyckats bli av med genom att öka avståndet och säga nej som ska inte hälsa i förebyggande syfte Razz

sanna ja du bor i ett vettigare område hör jag Smile

Tack för att ni lyssnade på mitt gnäll Wink

Senast ändrad av ligistenzelda den sön feb 05, 2012 6:00 pm, ändrad totalt 1 gång

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Registration date : 08-10-13

Inlägg  Tacos sön nov 09, 2008 2:57 pm

Bra att du inte ska gorma så mycke!!

Nä men jag förstår dig i massor jag vet att det är jobbigt med dessa hundägare.

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet