PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Pinschern måste vara....

+2
Rivendells Kattis
Saila
6 posters

Gå ner

Pinschern måste vara.... Empty Pinschern måste vara....

Inlägg  Saila lör okt 18, 2008 9:32 pm

....en av de lättaste raserna att passa in i sitt liv.
Samtidigt som våra små älsklingar har en massa egenheter med ensamhetsproblem, kloklippning, reservation mot främlingar, starka integriteter osv. (för att nämna en del saker som det sägs att pinscher är/har problem med) så måste de väl samtidig också vara en av de mest anpassningsbara raserna jag stött på.

Det låter lite som en klyscha att säga att hunden blir det man gör den till men jag tycker verkligen detta passar utmärkt på pinschern. Valpköpare/intresserade av rasen brukar ofta fråga liknande som "vi har båt, kan hunden åka med?", "jag tycker om fjällvandring orkar en pinscher det?" "jag vill inte träna och tävla eller hålla på med en massa aktiviteter, passar en pinscher mig?", "jag har en stor passion att träna/tävla XXXXXXX, kan en pinscher passa till det?" osv osv.....jag har nog aldrig känt att jag behövt svara att en pinscher inte passar.

Ser vi på pinschrarna runt om i sverige så används de till en massa...agility, lydnad, freestyle, viltspår eller som ren och skär soffpotatis och de verkar passa till allt. De är uthålliga, smidiga, muskulösa, snabba, lojala sin husse/matte & tycker om att lära sig nytt (oftast). Men de kan också vara helt nöjda med att ligga i soffan och mysa så länge de får några promenader/dag. Trots att pinschern brukar ha ett rykte om att inte gilla dåligt väder, vilket nog många håller med om så har vi ändå pinschrar ute och spårar, tävlar agility och lydnad i dessa väder.

En sak brukar jag säga till dem som frågar, det är att så länge de ibland får använda sin hjärna så brukar det mesta passa. Om detta sen sker i form av träning eller leta godis hemma spelar inte så stor roll.

De är också väldigt anpassningsbara när livssituationer ändras. Jag har upplevt att de klarar flyttar väldigt bra, ändringar i hur mycket man är hemma och har tid för dem, utökning med nya hundar/djur/barn i familjen osv.

Detta är i alla fall vad jag tycker är en väldigt bra egenskap hos pinschern som jag gärna lyfter fram

/Saila
Saila
Saila

Antal inlägg : 110
Age : 43
Ort : Kungsängen
Registration date : 08-10-09

http://www.zepzax.com

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern måste vara.... Empty Sv: Pinschern måste vara....

Inlägg  Rivendells Kattis lör okt 18, 2008 9:51 pm

Håller med!

Dom är väldigt anpassningsbara, bara dom får vara med och ha lite kul så är dom glada.
Rivendells Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Age : 48
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern måste vara.... Empty Sv: Pinschern måste vara....

Inlägg  Aquiro sön okt 19, 2008 11:37 am

En bra beskrivning tycker jag, finns ju endel "problem" & ett helt gäng egenheter hos pinschern, men jag har aldrig känt mig begränsad i vad man kan ta med mina hundar på & göra med dom. Även om vägen till olika mål kan ta olika lång tid, de är ju så envisa, men det väljer jag att tolka som intelligens Very Happy
Aquiro
Aquiro

Antal inlägg : 90
Age : 39
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-13

http://aquiro.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern måste vara.... Empty Sv: Pinschern måste vara....

Inlägg  Meile sön okt 19, 2008 1:18 pm

Saila skrev:....en av de lättaste raserna att passa in i sitt liv.
Samtidigt som våra små älsklingar har en massa egenheter med ensamhetsproblem, kloklippning, reservation mot främlingar, starka integriteter osv. (för att nämna en del saker som det sägs att pinscher är/har problem med) så måste de väl samtidig också vara en av de mest anpassningsbara raserna jag stött på.

Bra skrivet Saila, jag håller med fullständigt! Very Happy
Meile
Meile

Antal inlägg : 60
Ort : Limhamn
Registration date : 08-10-12

http://www.asynjans.se

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern måste vara.... Empty Sv: Pinschern måste vara....

Inlägg  BeeBronx sön okt 19, 2008 1:39 pm

Att gå från sängen på morgonen ... kliva ut i kylan, morgondimma och rakt in i arbete för att driva älg ... inga problem, sa Diva Wink

Jo - jag håller helt med!

En ras helt i min smak Wink
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern måste vara.... Empty Sv: Pinschern måste vara....

Inlägg  ligistenzelda sön okt 19, 2008 7:58 pm

Håller med, men jag tror det gäller att välja "rätt" individ också. Som i vårt fall har jag svårt att se att Zelda skulle nöja sig med ett liv i tv-soffan Laughing Men annars är dom otroligt anpassbara Smile

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Pinschern måste vara.... Empty Sv: Pinschern måste vara....

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet