hur har ni råd

Gå ner

hur har ni råd

Inlägg  stina o canyo i ons okt 15, 2008 8:12 pm

Sitter här o planerar osv, kommer fram till att detta med avel kostar lite grann. hur har ni råd? jobbar ni som små tomtar under året o tjänar plenty eller hur lyckas ni? scratch
va ca kostar kalaset?
Wink

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Registration date : 08-10-14

Användarens profil http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Sv: hur har ni råd

Inlägg  BeeBronx i ons okt 15, 2008 9:57 pm

stina o canyo skrev:Sitter här o planerar osv, kommer fram till att detta med avel kostar lite grann. hur har ni råd? jobbar ni som små tomtar under året o tjänar plenty eller hur lyckas ni? scratch
va ca kostar kalaset?
Wink

Har råd? har dagar att vara ledig?

Tjaaaaa - det är dyrt och det är slitigt - det är en delav min semster som försvinner sin kos och, ja det är UNDERBART!

Jag hade sparat ungefär 30000 till detta - och de gick åt och lite till. Jag köpte ju det mesta i denna kull - som är min första. Jag tror jag slutade räkna vid 32 000 ...

Vegas fick ju lite extra komplikationer - som man måste vara ekonomiskt förbereed på.
Men jag tycker man kan säga - ett kull kostar ungefär 3500/valp för uppfödaren.

OCH DET BARA UNDER VALPTID!!! För nu vill jag inte höra - men vad bra ... massa pengar kvar! Det har ju varit en tid innan kullen kom med - inköp av tik, meritering, undersökningar och annat... och efter kullen bör du ha lagt undan pengar för att kunna köpa tillbaka ev hund som har det behovet.
Jag har ju get mig den på att investera i genbanken med - dvs extra kostnad per kull i inköp av nytt blod .....

SÅ - Stina... det är dyrt men attans underbart och ljuvligt!

Ps - lite roligt i mailen fick jag idag - en artikell, insändare kommer snart om ...livet som uppfödare.. Tidning hemligt ännu Wink
"Hej Pia,

vi tar gärna in din insändare,"
"Tack för att du skrev den!" DS
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Registration date : 08-10-09

Användarens profil http://www.beebronx.com

Inlägg  Saila i ons okt 15, 2008 10:36 pm

stina o canyo skrev:Sitter här o planerar osv, kommer fram till att detta med avel kostar lite grann. hur har ni råd? jobbar ni som små tomtar under året o tjänar plenty eller hur lyckas ni? scratch
va ca kostar kalaset?
Wink

Som Pia sa så är det dyrt...hunduppfödning är inget man tjänar storkovan på. Kanske skulle man kunna göra det om man hade valpfrabrik med bara produktion i sikte utan allt det andra runt omkring med inköp av avelsdjur, meritering, omvårdnad, hälsoundersökningar osv. Men med den form som pinscheruppfödningen oftast sker på i Sverige, med få antal kullar/år så kan man med tur kanske gå +/- 0 på en kull. Det tar nog iofs några kullar att nå dit för jag upplever att det är dyrast att starta upp. Man ska ha 1-2 avelstikar och kanske någon hane, de ska genomgå allt som ovan nämnts och det tar ju ca 2 år innan de kan komma igång med aveln, under denna tiden kostar de bara.

Hur man har råd? Man måste helt enkelt ha pengarna om jag uttrycker mig som så. Man får lov att ha sparat ihop ett startkapital som nog bör ligga på de summor Pia talade om, 30-50.000:-

Tid är också en stor investering som krävs. Själv har jag ju turen att vi är 2 olika familjer vilket förståss underlättar med all tidplanering. Vi har väl lite av en "deal" hur det delas upp...en del saker tar syrran mer ansvar för och andra saker jag....även om jag erkänner att hon gör mer än jag Very Happy
En valpkull kräver ju efter födsel minst 8v, innan det krävs i alla fall 2v av att "vakta tiken". Själva parningen kräver sin tid, ev. resetider till hane. Veterinärbesök kan uppkomma eller önskas för undersökningar....ja det är mycket att tänka på

MEN....som Pia sa så är det också UNDERBART och värt allt jobb. Det är fantastiskt att se dem växa upp och utveckla sina personligheter. Folk brukar iofs fråga mig om det inte är jobbigt när valparna flyttar...och det är klart, man saknar dem ju men jag tycker det är ganska skönt ändå för 8v med en valpkull är tufft trots att vi delat upp det när jag haft dem....

/Saila
Saila

Antal inlägg : 110
Registration date : 08-10-09

Användarens profil http://www.zepzax.com

Inlägg  Ulrika(Gangland) i ons okt 15, 2008 10:41 pm

Jag föder inte upp för pengarna. Det är en väldig kostbar hobby men riktigt rolig. flower

Precis som Pia skrev ska man vara ekonomiskt förberedd och ha rätt försäkring.

I min första kull fick jag åka till djursjukhuset för att göra ett akut kejsarsnitt, jag kan tillägga att min kusin som också fick göra ett kejsarsnitt på hennes hund och hennes försäkring täcker inte det. Så viktigt att kolla upp detta med din bolag! Min kusin fick lägga ut flera tusentals kr för hon "glömde" att teckna en rätt försäkring, hon ville vara snål då hon skulle ha den där kullen...

I min andra kull fick jag 5 valpar, när en valp blev utstött körde jag med alla valparna och tiken till djursjukhuset. Vi fick en akut tid och det var på en kvälltid. Valpen avlivades på plats och ca 2 dagar senare gick en annan valp bort. Av dessa tre valpar fick jag totalt 6.000 kr i min hand. Jag hade valt att göra ett annat köpesavtal med samtliga valpar men alltså utifrån 6.000 kr var det mycket andra utgifter som jag lade ut på och jag gick på flera tusen kr back. Men det var värt detta!!!

Så gäller det också att ha en riktigt förståeligt chef som går med på att låta mig få semester från och med den dag valparna föddes. På många andra arbetsplats vill de ju ha en semesteransöka tidigt och skaffa en vikarie. Min chef är själv en hästuppfödare så han förstår att det är svårt att förutsäga exakt från vilken dag tiken ska börja valpa. När valparna blev lite äldre fick jag flexa mycket med min arbetstid. Thomas tog också semester och vi anpassade våra arbetsschema så att det skulle fungera hemma.

Jag tror det är svårt när man är helt själv?
Ulrika(Gangland)

Antal inlägg : 68
Registration date : 08-10-11

Användarens profil http://www.gangland.biz

Inlägg  stina o canyo i ons okt 15, 2008 11:55 pm

underbart med era svar. nu vet jag lite mer om vilka "riktlinjer" jag har att gå efter. ser verkligen fram emot detta. oja ja förstår att man tjänar inga pengar på hundavel. men jag hoppas att jag på nåt sätt kan ge pinscher världen något. så spara nu Laughing

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Registration date : 08-10-14

Användarens profil http://cennan.blogg.se/

Inlägg  Rivendells Kattis i tor okt 16, 2008 10:07 am

Hej Stina!

Ja, som du redan fått svar om så är det en startsträcka innan man är igång. Men det positiva är att man får sååååååå mycket tillbaka! Lite slantar kan man ibland spara undan efter en kull, men sen kostar ju vå hobby en del oxå.

Det jag tänker mest på i vinst... det är faktiskt alla de underbara människor man lär känna på vägen! Valparna är ju urgoa och rara... men alla valpköparna är ju dom man ser som störst vinst! NI är det som gör det värt att föda upp.

Visst är det roligt att planera, prata hund och sen se dem växa... men den glädje jag känner när man får det där första samtalet är oslagbar: "Hej! Nu har vi kommit hem! Det går såååå bra... h*n är så underbar!" För att sen två veckor senare få detta samtal, vilket ger ännu mer glädje och insikt i hur det är att göra andra så innerligt glada: "Hej! Vet du!? Nu är h*n rumsren!!! Sååååå duktig!" Very Happy Jag ler alltid lite inombords och tänker "Yeah right!" men säger alltid: "Åhhh vad bra! Vad duktiga ni är!"

Men just allt dte roliga man har med valpköparna är det jag tycker är största vinsten! Det är en underbar hobby!

Kram Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293
Registration date : 08-10-10

Användarens profil http://www.rivendells.se

Inlägg  Anna i tor okt 16, 2008 12:05 pm

ca 3500 kronor per valp kostar det om INGET går fel.... Den här siffran kan skilja sig väldigt beroende på vad man köper. Köper man ett valphalsband på den lokala affären kanske du får betala 30-50 kr styck medan vissa internetaffärer säljer valphalsband för en tia.
Sedan beror det också på vilket foder man köper, vissa är dyrare och vissa är billigare men när det gäller maten så gör jag ALDRIG avkall på kvaliten. Däremot kan jag köpa ett billigare halsband eftersom de har dessa så kort tid och det händer att de till och med blir söndertuggade av sina syskon. Sedan beror det ju på hur mkt du vill köpa till valpen för att ge bort det till den nya ägaren.
Vissa uppfödare ger inte med någonting har jag hört (bortsett ifrån foder då) andra ger stora paket fulla med massa olika saker. Populära saker att stoppa ner i en "valplåda" är bajspåsar, leksaker, "snutte" med mera.
Men den största pengaförslusten får du i form av att vara borta från jobb. Även om man har semester att ta ut så kostar det ju att leva därimellan. Vissa uppfödare har hjälp hemma vissa tider på dygnet för att själva kunna jobba. Vissa säger att de lägger upp jobbet så att det alltid finns en hemma, jobbar alltså skift men jag har aldrig riktigt förstått det där...för om den ena jobbar natt och den andra dag måste väl den som jobbar natten ändå sova på dagen....man kan inte hur länge som helst vara uppe under dygnets alla timmar.

Jag har själv haft pass hjälp av grannar och vänner men huvudansvaret är mitt. Men även om man vill så är det ibland stört omöjligt att bo i valplådan i 8-9 veckor....

Anna

Antal inlägg : 169

Användarens profil http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Inlägg  Meile i tor okt 16, 2008 12:33 pm

Rivendells Kattis skrev:... men den glädje jag känner när man får det där första samtalet är oslagbar: "Hej! Nu har vi kommit hem! Det går såååå bra... h*n är så underbar!" För att sen två veckor senare få detta samtal, vilket ger ännu mer glädje och insikt i hur det är att göra andra så innerligt glada: "Hej! Vet du!? Nu är h*n rumsren!!! Sååååå duktig!" Very Happy Jag ler alltid lite inombords och tänker "Yeah right!" men säger alltid: "Åhhh vad bra! Vad duktiga ni är!"

Men glöm inte att beredskap måste finns även för de mindre trevliga samtalen/mailen:

"Han morrar åt oss i soffan, vad ska vi göra?"

"Hon är rädd för min pojkvän, vad ska vi göra?"

"Han skäller och nafsar efter barn, vad ska vi göra?"

"Hon vill inte gå på promenad, utan vill bara springa hem hela tiden, vad ska vi göra?"

"Han ylar i flera timmar om vi lämnar honom själv, så grannarna blir tokiga, vad ska vi göra?"

"Hon gnager/krafsar sönder våra möbler, vad ska vi göra?"

"Han försvarar sina saker mot oss, vad ska vi göra?"

"Hon har nu varit dålig i magen i två veckor, vad ska vi göra?"

"Han bits när vi klipper klorna, vad ska vi göra?"

Detta är bara några exempel på vad som kan dyka upp, och då måste tid & kunskap finnas för att hjälpa till - alternativt åtminstone kunna lotsa den förtvivlade valpköparen till någon som kan hjälpa till.

Och i allra värsta fall så kommer inte ens frågorna, utan allt är en dans på rosor ända tills plötsligt samtalet kommer:

"Nu orkar vi inte längre, vi lämnar tillbaka henne på lördag! Eller också avlivas hon!"

Och då gäller det att snabbt kunna ordna med pengar för återköp, samt ordna plats hemma för en stökig tonåring/unghund med diverse olater varav du kanske inte ens känner till alla. Och då kommer nästa problem - går omplaceringen ihop med de hundar du redan har hemma? Vilka olater har den hunnit skaffa sig under tiden den varit borta - och är det någonting som du kan reda ut? Och slutligen - hur är omplaceringen mentalt - beror problemen på att den har rädslor, osäkerhet, för mycket skärpa, eller vad? Eller är den helt enkelt bara ouppfostrad?

Så det är mer till uppfödningen än bara valptiden. Svårigheterna kommer sen...
Meile

Antal inlägg : 60
Registration date : 08-10-12

Användarens profil http://www.asynjans.se

Inlägg  Rivendells Kattis i tor okt 16, 2008 6:25 pm

Meile skrev:
Rivendells Kattis skrev:... men den glädje jag känner när man får det där första samtalet är oslagbar: "Hej! Nu har vi kommit hem! Det går såååå bra... h*n är så underbar!" För att sen två veckor senare få detta samtal, vilket ger ännu mer glädje och insikt i hur det är att göra andra så innerligt glada: "Hej! Vet du!? Nu är h*n rumsren!!! Sååååå duktig!" Very Happy Jag ler alltid lite inombords och tänker "Yeah right!" men säger alltid: "Åhhh vad bra! Vad duktiga ni är!"

Men glöm inte att beredskap måste finns även för de mindre trevliga samtalen/mailen:

"Han morrar åt oss i soffan, vad ska vi göra?"

"Hon är rädd för min pojkvän, vad ska vi göra?"

"Han skäller och nafsar efter barn, vad ska vi göra?"

"Hon vill inte gå på promenad, utan vill bara springa hem hela tiden, vad ska vi göra?"

"Han ylar i flera timmar om vi lämnar honom själv, så grannarna blir tokiga, vad ska vi göra?"

"Hon gnager/krafsar sönder våra möbler, vad ska vi göra?"

"Han försvarar sina saker mot oss, vad ska vi göra?"

"Hon har nu varit dålig i magen i två veckor, vad ska vi göra?"

"Han bits när vi klipper klorna, vad ska vi göra?"

Detta är bara några exempel på vad som kan dyka upp, och då måste tid & kunskap finnas för att hjälpa till - alternativt åtminstone kunna lotsa den förtvivlade valpköparen till någon som kan hjälpa till.

Och i allra värsta fall så kommer inte ens frågorna, utan allt är en dans på rosor ända tills plötsligt samtalet kommer:

"Nu orkar vi inte längre, vi lämnar tillbaka henne på lördag! Eller också avlivas hon!"

Och då gäller det att snabbt kunna ordna med pengar för återköp, samt ordna plats hemma för en stökig tonåring/unghund med diverse olater varav du kanske inte ens känner till alla. Och då kommer nästa problem - går omplaceringen ihop med de hundar du redan har hemma? Vilka olater har den hunnit skaffa sig under tiden den varit borta - och är det någonting som du kan reda ut? Och slutligen - hur är omplaceringen mentalt - beror problemen på att den har rädslor, osäkerhet, för mycket skärpa, eller vad? Eller är den helt enkelt bara ouppfostrad?

Så det är mer till uppfödningen än bara valptiden. Svårigheterna kommer sen...

Jo Tezzan, det är sant! Visst är det mer än de roliga samtalen... Peppar peppar, så har jag haft rätt lite såna samtal som du beskriver. Men visst är det ett åtagande utöver bara det gulliga! Det jag tänkte på var just vari den stora vinsten ligger var just valpköparna... I love you
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293

Användarens profil http://www.rivendells.se

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet