PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nyfiken på Pinscher

+4
herrHarry
Fotofreaket
Suvi med Sniff
Lumi
8 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi mån jun 08, 2009 10:31 pm

Klistrar in detta inlägg som jag lade ut på ett annat forum, utan att få något svar, hoppas på bättre respons här. Lägger till lite mer också.

Hej allihopa! Som vissa av er vet så söker jag med ljus och lykta efter "min" hundras, har funderat ganska länge nu men hunden ska ju liksom kännas rätt och passa in i det liv vi lever, för allas skull Smile

Jag bor alltså med sambo och hans dotter på 9 år i en lägenhet ganska centralt i Uppsala, har tänkt att erbjuda hunden en del motion i form av långpromenader, cykelrundor och eventuellt börja att träna agility med den, deta verkar riktigt roligt. Hunden ska vara ganska anpassningsbar, dvs eftersom vi inte så sällan reser bort med bil och så så bör han/hon inte ha några problem med att följa med på våra aktiviteter och att träffa folk, det får gärna vara en social och nyfiken hund.

Så nu vill jag veta allt om rasen pinscher (dvs inte dvärgpinscher utan den större typen). Hur stora är likheterna med Dobermann i fråga om temperament? En dobermann passar oss inte tyvärr, eftersom detta blir vår första hund, har ju iof sig bra hand med djur och hade hund, en Springer spaniel, när jag växte upp, men det var länge sedan nu.

Så är en Pinscher en bra förstagångshund? Hur är de i temperamentet med andra djur? Barn? Aktivitetsnivå (den är ju ganska hög förstår jag men hur mycket kräver de)? Hur är det att leva med Pinscher? Vill veta allt om rasen så alla ni som har en sån eller känner till rasen får gärna berätta mer! Smile

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Suvi med Sniff mån jun 08, 2009 11:27 pm

Hallå där!
Tycker det är jättebra att du lägger ner lite förarbete på att hitta rätt ras! Får jag fråga vad det är med pinschern du fastnat för?

Jag vet inte hur mycket jag ska uttala mej om rasen, min erfarenhet kommer ju från min egen hund (som jag haft i ett år) och som har varit en rejäl utmaning för mej. Då har det också fallit sig naturligt att jag mest pratat med andra hundägare som också haft problem. Jag vet med andra ord ingenting om hur det är att ha en pinscher som fungerar bra på alla plan! (Lite överdrivet uttryckt.)
Tyvärr vet man ju inte i förväg så mycket om vilka problem man kan stöta på på vägen, men själv var jag onödigt oförberedd. Jag föll för Sniff och så var jag fast. Min allra första hund, såklart.

Det viktigaste för om det ska fungera med en pinscher eller ej hänger nog på ens egen personlighet och den kan du bättre än vi! Envishet och uthållighet skulle jag säga krävs av en pinscherägare... och humor! Ofta har man ändå roligt med eller åt krabaterna, men man får vara beredd på att slita en del hår! Som jag ser det har jag fått jobba minst lika mycket med mej själv som med min hund! Jag trodde hunden skulle anpassa sig efter mitt liv och mina önskemål men det har av nöden blivit så att jag fått anpassa mej mycket efter hans nycker eftersom psyket inte är det bästa. Han går jättebra ihop med andra hundar men har mycket svårare med okända människor, för att nämna ett exempel. Jag kan alltså inte ta med honom "överallt" som jag hoppats.

Läs bloggar och se till att träffa pinschrar och deras ägare, det är mitt tips!
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Fotofreaket mån jun 08, 2009 11:27 pm

Lumi skrev:Klistrar in detta inlägg som jag lade ut på ett annat forum, utan att få något svar, hoppas på bättre respons här. Lägger till lite mer också.

Hej allihopa! Som vissa av er vet så söker jag med ljus och lykta efter "min" hundras, har funderat ganska länge nu men hunden ska ju liksom kännas rätt och passa in i det liv vi lever, för allas skull Smile

Jag bor alltså med sambo och hans dotter på 9 år i en lägenhet ganska centralt i Uppsala, har tänkt att erbjuda hunden en del motion i form av långpromenader, cykelrundor och eventuellt börja att träna agility med den, deta verkar riktigt roligt. Hunden ska vara ganska anpassningsbar, dvs eftersom vi inte så sällan reser bort med bil och så så bör han/hon inte ha några problem med att följa med på våra aktiviteter och att träffa folk, det får gärna vara en social och nyfiken hund.

Så nu vill jag veta allt om rasen pinscher (dvs inte dvärgpinscher utan den större typen). Hur stora är likheterna med Dobermann i fråga om temperament? En dobermann passar oss inte tyvärr, eftersom detta blir vår första hund, har ju iof sig bra hand med djur och hade hund, en Springer spaniel, när jag växte upp, men det var länge sedan nu.

Så är en Pinscher en bra förstagångshund? Hur är de i temperamentet med andra djur? Barn? Aktivitetsnivå (den är ju ganska hög förstår jag men hur mycket kräver de)? Hur är det att leva med Pinscher? Vill veta allt om rasen så alla ni som har en sån eller känner till rasen får gärna berätta mer! Smile
Ingen och alla raser är bra förstasgångshundar. Jag tror gennerellt pinscher är bra på att umgås med andra hundar. Jag tror också det går bra med barn om de vuxna styr upp situastionen på ett korrekt sätt. Dvs inte skälla på hunden om den är osäker och hugger i luften efter besökare utan istället ge den en lugn plats där den inte får bli störd dit den får gå tills läget är lugnt tex. En en timmes prommenad, gärna då den får vara lös om det fungerar per dag samt att den får vara med i familjens aktiviteter brukar räcka. Den uppskattar förståss agility spår cirkuskonster m.m. Pinschern är livlig annars som hundar är mest, mycket beror ju på ägaren.Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  herrHarry mån jun 08, 2009 11:34 pm

En pinscher är en oerhört rolig, envis, tålamodsprövande, envis, vacker, envis, häftig och envis hund! Jag har varit pinscherägare i sex år. Har aldrig skrattat eller gråtit så mycket i hela mitt liv som under dessa sex år. Wink

En av de allra bästa sakerna med pinscher är inte hunden i sig utan alla underbara hjälpsamma pinscherägare. Utan dem hade jag inte varit pinscherägare idag tror jag.

Nu ska jag passa på att tala om att jag är en av de som tränar och tävlar min hund i annat än utställning. Därav alla tårar och bedrövelse. Hade jag "bara" haft min pinscher till en aktiv sällskapshund, vilket de är helt outstanding på, hade livet med pinscher inte varit lika tårfyllt. Laughing

Jag tycker att pinschern är en bra förstagångshund, men endast om man som matte/husse är beredd på att det kan vara en påfrestning och väldigt jobbigt stundtals. Jag tror att jag någonstans nämde att pinschern är envis... Det gäller att du är envisare! Det är ingen jättelätt hund, den kräver en del av sin ägare. Det gör ju alla hundar, men vissa kräver ju lite mer.

Jag känner ingen dobermann, men pinschern är inte släkt med dobermannen som många kan tro. En pinscher är aktiv, glad, sprallig och har till viss del hög integritet (kan vara en träningssak). För att dra till med en riktig klyscha så har du aldrig tråkigt med en pinscher! För att lära känna pinschern och få en bild av hur ett vardagsliv kan se ut är ett bra tips att läsa bloggar skrivna av pinscherägare.

Jag bloggar om allt - både bra och dåligt, tårar av frustration och glädje. Via min hemsida hittar du massor av andra pinscherbloggar. Läs några sådana så får du en bra bild.

Hur pinschern är med barn är i mångt och mycket en träningssak. Växer pinschern upp med barn är det oftast inga problem. Jag litar på min hund med mitt eget barn och de barn vi träffar ofta. Nya barn är jag mycket mer försiktig med. Men det handlar lika mycket om barnets beteende som hundens. Men pinschern är ingen hund som tål vilken behandling som helst.

Hoppas att du fick svar på några av dina frågor. Wink
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi mån jun 08, 2009 11:53 pm

Tack alla ni för så snabb respons, vilket engagemang, det glädjer mig! Smile

Vi har ju länge gått och funderat på hund, och har bekantat oss med bla boxer, leonberger, fransk mastiff, bullmastiff, beauceron, dobermann, border collie samt lagotto romagnolo, och har verkligen funderat fram och tillbaka, vägt fördelar och nackdelar mot varandra så detta är inget lättvindigt val av ras..

Vad jag direkt fastnade för då vi träffade på en pinscher och hans husse var dess självständighet och energi, samtidigt som han verkade väldigt intelligent och kontaktsökande. Nu vet jag ju inte om dessa egenskaper gäller för samtliga hundar men denna tog vi till oss iaf. Är medveten om att detta är en ras med mycket driv men som samtidigt är väldigt social och tyr sig till sin flock. Denna framåtanda och energi är något jag söker hos min hund och vill kunna ha möjlighet att ta med den ut på joggingrundor och diverse fysiska aktiviteter utan att den tar ut sig för minsta ansträngning, det får gärna vara en lite "tåligare" hund. Sneglade tidigare mot mastifferna men med tanke på deras begränsade möjligheter till motion så fick jag tänka om, och efter att ha gått igenom ett antal övriga raser så har jag nu fallit för pinschern. Självklart finns det ingen "perfekt" hund som passar överallt men mycket hos den tilltalar mig/oss.

En till fråga, hur är det med hälsan hos denna ras, är den inte en relativt frisk ras, eller är jag helt fel ute?

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  herrHarry tis jun 09, 2009 12:09 am

Lumi skrev:
En till fråga, hur är det med hälsan hos denna ras, är den inte en relativt frisk ras, eller är jag helt fel ute?

Pinschern är en frisk ras! Visst finns det fel och sjukdomar, men det finns det hos alla raser. Jag ser det nästan som att man ska ha otur ifall man får en "sjuk" pinscher. Många uppfödare är noga med att kolla både höfter och ögon. En del MH-beskriver även sina avelsdjur.

De allra flesta uppfödare är mycket noga med valet av avelsdjur och gör allt för att valpköpet ska bli så bra som möjligt!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Fotofreaket tis jun 09, 2009 1:44 am

Spana in nya Kilofilmen i fotohörnan på detta forum för att se en pinscher agera eller volvodäck filmen på min site:
http://www.acattledog.se
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi tis jun 09, 2009 9:04 am

herrHarry skrev:
Lumi skrev:
En till fråga, hur är det med hälsan hos denna ras, är den inte en relativt frisk ras, eller är jag helt fel ute?

Pinschern är en frisk ras! Visst finns det fel och sjukdomar, men det finns det hos alla raser. Jag ser det nästan som att man ska ha otur ifall man får en "sjuk" pinscher. Många uppfödare är noga med att kolla både höfter och ögon. En del MH-beskriver även sina avelsdjur.

De allra flesta uppfödare är mycket noga med valet av avelsdjur och gör allt för att valpköpet ska bli så bra som möjligt!

Då var det som jag trodde då, att det är en relativt frisk ras. Kanon!

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi tis jun 09, 2009 9:08 am

Fotofreaket skrev:Spana in nya Kilofilmen i fotohörnan på detta forum för att se en pinscher agera eller volvodäck filmen på min site:
http://www.acattledog.se

Haha, reklamklippet är ju klockrent och vilka underbara bilder du har på siten, min sambo fotar själv, och skulle nog bli glad om han såg de bilderna. Ska visa dem för honom sen.

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Fotofreaket tis jun 09, 2009 10:03 am

Lumi skrev:
Fotofreaket skrev:Spana in nya Kilofilmen i fotohörnan på detta forum för att se en pinscher agera eller volvodäck filmen på min site:
http://www.acattledog.se

Haha, reklamklippet är ju klockrent och vilka underbara bilder du har på siten, min sambo fotar själv, och skulle nog bli glad om han såg de bilderna. Ska visa dem för honom sen.
Tack så hemskt mycket!WinkWink Ja foto är ju i pupoläritetsnivå med fotboll som hobby bland Svenskarna, minst;)
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Sanna&Kelly tis jun 09, 2009 10:37 am

Lumi skrev:
Jag bor alltså med sambo och hans dotter på 9 år i en lägenhet ganska centralt i Uppsala, har tänkt att erbjuda hunden en del motion i form av långpromenader, cykelrundor och eventuellt börja att träna agility med den, deta verkar riktigt roligt. Hunden ska vara ganska anpassningsbar, dvs eftersom vi inte så sällan reser bort med bil och så så bör han/hon inte ha några problem med att följa med på våra aktiviteter och att träffa folk, det får gärna vara en social och nyfiken hund.

Det låter verkligen som att pinschern är rätt ras för er! Very Happy

Dock en liten varning: även om de allra flesta pinschrar är trevliga så är det inte direkt ovanligt med olika problem som stress, osäkerhet/rädsla, vakt, jakt m.m. Värt att ha i åtanke, försök gärna träffa föräldrarna till den kull ni funderar på och prata gärna med pinscherfolk om du lär känna några om en eventuell intressant kull för er del, för att få ett annat perspektiv än från uppfödaren.

Har ingen erfarenhet av dobermann men av det jag hört så är pinscher inte som en sådan, utan mycket lättsammare!
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi tis jun 09, 2009 3:30 pm

Sanna&Kelly; ok, tack för svar! Ska kolla runt lite och höra mig för och som någon nämnde det här med att läsa bloggar är ju bra :-)

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Jenni tis jun 09, 2009 5:44 pm

Var i Uppsala bor du? Jag och Loke bor ute på Ultuna ifall du vill träffa en livs levande pinscher. Under terminstid finns ytterligare två pinschrar här och dessutom bor det en i Ulleråker.
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  ligistenzelda ons jun 10, 2009 6:59 pm

Jag tycker också det låter som en passande ras för er.

Jag har träffat en del dobbermans och kan bara uttala mig om de individerna såklart men jag tycker dom är ganska lika pinscher på det sättet att de är ena riktiga knähundar och smått barnsliga med massor av bus och upptåg på gång. Vissa har haft problem med osäkerhet och stress medan andra har varit väldigt lugna och sammarbetsvilliga hundar. Dock kräver pinschern absolut inte lika mycket i aktivtetsväg men temperamentsmässigt har de jag träffat varit väldigt lika pinschern.

Min pinscher får:
Motion: ca 2-4 timmar om dagen. Promenerar och joggar med hunden
Aktivitet: 2 spår i veckan. Vardagslydnad, lek och trix och uppletande på skoj. Kurser osv.

En sak som ingen har nämnt är jaktlusten inom rasen, tycker jag hör det allt oftare att (fler än jag Wink) har problem att ha hunden lös pga av stark jaktlust. En pinscher är självständig och om det paras med jaktlust så blir det väldigt svårt. Värt att nämnas tycker jag iaf..

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi ons jun 10, 2009 7:40 pm

Jenni skrev:Var i Uppsala bor du? Jag och Loke bor ute på Ultuna ifall du vill träffa en livs levande pinscher. Under terminstid finns ytterligare två pinschrar här och dessutom bor det en i Ulleråker.

Jag och sambon bor i Kåbo och skulle gärna träffa en livs levande pinscher Smile Du kan väl maila mig så kanbske vi kan styra upp en dag nästa vecka när vi kan träffas? Det skulle vara intressant och kul tycker vi, det blir ju liksom nåt helt annat att bekanta sig med en pinscher i verkligheten.

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi ons jun 10, 2009 7:42 pm

ligistenzelda skrev:Jag tycker också det låter som en passande ras för er.

Jag har träffat en del dobbermans och kan bara uttala mig om de individerna såklart men jag tycker dom är ganska lika pinscher på det sättet att de är ena riktiga knähundar och smått barnsliga med massor av bus och upptåg på gång. Vissa har haft problem med osäkerhet och stress medan andra har varit väldigt lugna och sammarbetsvilliga hundar. Dock kräver pinschern absolut inte lika mycket i aktivtetsväg men temperamentsmässigt har de jag träffat varit väldigt lika pinschern.

Min pinscher får:
Motion: ca 2-4 timmar om dagen. Promenerar och joggar med hunden
Aktivitet: 2 spår i veckan. Vardagslydnad, lek och trix och uppletande på skoj. Kurser osv.

En sak som ingen har nämnt är jaktlusten inom rasen, tycker jag hör det allt oftare att (fler än jag Wink) har problem att ha hunden lös pga av stark jaktlust. En pinscher är självständig och om det paras med jaktlust så blir det väldigt svårt. Värt att nämnas tycker jag iaf..

Det är bra att ha i åtanke ja, att jaktlusten kan finnas, den får man bara vara uppmärksam på helt enkelt.
Och det du nämner om motions-och aktivitetsbehov tycker jag låter alldeles lagom.

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Fotofreaket ons jun 10, 2009 8:06 pm

Lagom??? 4 timmar motion om dagen är det INTE många hundar som får eller för den delen behöver. Det är dock viktigt håller jag med om att man tillfredsställer sin hunds behov VARJE dag. Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi ons jun 10, 2009 8:09 pm

Fotofreaket skrev:Lagom??? 4 timmar motion om dagen är det INTE många hundar som får eller för den delen behöver. Det är dock viktigt håller jag med om att man tillfredsställer sin hunds behov VARJE dag. Wink

Nja, jag funderade inte så mycket över hur mycket 4 timmar dagligen verkligen var, är ganska trött just nu, så det gick mig förbi Wink Men nu när du säger det så.. ett par timmar varje dag är väl mer rimligt, skulle jag tro.

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Pinscherträffar

Inlägg  Kim tor jun 11, 2009 1:40 am

Om du orkar och känner för det så bor det ganska många pinschrar i Stockholm du kan få träffa. Vi har ett forum där vi bestämmer träffar och det är ganska ofta folk träffas. Ibland är vi upp emot 10-12 pinschrar. Gå gärna in på och kolla.

Kim
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Pinscherträffar

Inlägg  Kim tor jun 11, 2009 1:42 am

adressen glömde jag ju.

Kim
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Lumi tor jun 11, 2009 2:39 am

Kim skrev:adressen glömde jag ju.

Låter intressant, men vad är adressen? Smile

Lumi

Antal inlägg : 16
Registration date : 09-06-08

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Tacos tor jun 11, 2009 3:30 am

Här har du länken till sidan
http://pinschertraffar.egetforum.se/forum/

Hoppas du/ni kan komma någon gång på någon träff...jag är rätt så dålig på att hänga med på dessa träffar ska kanske ta mej i kragen och bli bättra mej lite men jag vet att det är rätt så trevligt på dessa träffar.

//Linda
Tacos
Tacos

Antal inlägg : 215
Age : 54
Ort : TullingeHills!
Registration date : 08-10-11

http://pinscher.cybersajt.se/startsida.html

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Sanna&Kelly tor jun 11, 2009 9:54 am

Det kommer vara en SSPK-promenad i Segeltorp (Huddinge) torsdagen den 2 juli och dit kommer det komma minst 2 röda hanar, 1 svart hane och 1 röd hane och hoppas givetvis på ännu fler.

Jag kommer lägga in mer info på detta forum under träffar, på pinscherträff-forumet och så finns det på SSPK:s sida under lokalombud/Stockholm.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  ligistenzelda tor jun 11, 2009 3:29 pm

Fotofreaket skrev:Lagom??? 4 timmar motion om dagen är det INTE många hundar som får eller för den delen behöver. Det är dock viktigt håller jag med om att man tillfredsställer sin hunds behov VARJE dag. Wink

Men promenadtiden beror ju på hur långsamt man går och hur mycket man gör på vägen Wink

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  ligistenzelda tor jun 11, 2009 4:28 pm

Lumi skrev:
ligistenzelda skrev:Jag tycker också det låter som en passande ras för er.

Jag har träffat en del dobbermans och kan bara uttala mig om de individerna såklart men jag tycker dom är ganska lika pinscher på det sättet att de är ena riktiga knähundar och smått barnsliga med massor av bus och upptåg på gång. Vissa har haft problem med osäkerhet och stress medan andra har varit väldigt lugna och sammarbetsvilliga hundar. Dock kräver pinschern absolut inte lika mycket i aktivtetsväg men temperamentsmässigt har de jag träffat varit väldigt lika pinschern.

Min pinscher får:
Motion: ca 2-3 timmar om dagen. Promenerar och joggar med hunden
Aktivitet: 2 spår i veckan. Vardagslydnad, lek och trix och uppletande på skoj. Kurser osv.

En sak som ingen har nämnt är jaktlusten inom rasen, tycker jag hör det allt oftare att (fler än jag Wink) har problem att ha hunden lös pga av stark jaktlust. En pinscher är självständig och om det paras med jaktlust så blir det väldigt svårt. Värt att nämnas tycker jag iaf..


Det är bra att ha i åtanke ja, att jaktlusten kan finnas, den får man bara vara uppmärksam på helt enkelt.
Och det du nämner om motions-och aktivitetsbehov tycker jag låter alldeles lagom.

Oj, såg nu att jag skrivit totalt fel ju. Menade 2-3 timmar, men genomsnittet ligger på 2 timmars motion. Det är ju ganska lagom tycker jag.

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 41
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Nyfiken på Pinscher Empty Sv: Nyfiken på Pinscher

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet