PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

chokladbrun med röda tan tecken

+7
Jezzi & Desti
Emma & Eroz
Nina
Eva - Cha'diaz kennel
Sanna&Kelly
herrHarry
Poppis
11 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Sanna&Kelly ons mar 25, 2009 1:47 pm

herrHarry skrev:
Sanna&Kelly skrev:
Och så till er som inte är så intresserade av utställning, lätt för er att säga med era dubbla utsällningschampions och bara-ett-cert-ifrån champion... Wink

Alltså, jag tycker ju att utställning är kul! Very Happy
Men det är inte min huvudsyssla. Sen är det ju kul att hålla på med något som går bra och det är kul att träffa allt trevligt pinscherfolk runt ringen. Så jag ställer ju fortfarande ut och är väldigt glad över att min lilla kille är champion. Wink Någon titel måste man ju ha, hohoho! Laughing

Jag kommer att ställa ut min brukshund med förhoppningen om att hon blir champion hon med även om de tinte var det hon köptes för! Wink Det är synd att det är dyrt med utställning, det gör att man inte åker så ofta som man kanske hade velat...

Jag håller med dig! Utställning är inte min huvudsyssla heller men en rolig bisyssla så jag personligen skulle inte välja en hund med ett garanterat diskvalificerande fel, även om de är jättefina. Det räcker så bra med ett 54-cm-Klurt!
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Gäst ons mar 25, 2009 1:55 pm

Sanna&Kelly skrev:
Jag håller med dig! Utställning är inte min huvudsyssla heller men en rolig bisyssla så jag personligen skulle inte välja en hund med ett garanterat diskvalificerande fel, även om de är jättefina. Det räcker så bra med ett 54-cm-Klurt!

Jo, fast fel storlek är ibland nästan lika tydligt som fel färg för domarna Rolling Eyes .

Tycker det är synd att choklad inte är en tillåten färg längre. Även om den är svår att få fram hade det varit kul med lite mer variation inom rasen. Den enda nackdelen är väl ifall någon då skulle börja avla med syfte att få fram chokladfärgade hundar och göra avkall på exteriör, mentalitet och sjukdomar men den risken finns ju oavsett färg så länge man kan tjäna pengar på att föda upp hundar.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Jezzi & Desti ons mar 25, 2009 2:19 pm

Chokladfärgen finns ju på dvärgpinschrar, speciellt i USA, Dp-folket kanske vet hur det nedärvs och så?
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Anna ons mar 25, 2009 3:24 pm

Sanna&Kelly skrev:
Poppis skrev:Det jag e nyfiken på är bla om man parar en chokladbrun med en chokladbrun vad blir det för färg då? Skulle dom automatiskt bli choklad så borde dom inte vars så svåra att få fram tänker jag då.

Nu är det ju svårt att ta fram det i alla fall eftersom det inte direkt finns så många bruna att para med varandra. Hallå, alla uppfödare, ni borde ju veta hur det fungerar?
Undrar faktiskt vad de skulle få för färger på avkommorna om de parades med en röd eller svart hane. Spontant tänker jag att de inte borde gå vidare i aveln eftersom de har ett stort fel enligt rasstandard men samtidigt, om de är friska, snygga och väldigt trevliga, stabila hundar och de faktiskt kan lämna röda och svarta avkommor så borde de ju inte bara uteslutas, även om det blir fler bruna "på köpet".



Och så till er som inte är så intresserade av utställning, lätt för er att säga med era dubbla utsällningschampions och bara-ett-cert-ifrån champion... Wink

Om det hadlar om samma färggenuppsättning som för Dobermann kan jag tänka mig att det enbart handlar om att det blir chokladbruna. Utan att ha kollat upp så tror jag att det bara kan bli brunt i en sådan kombination.

tyvärr är det inte i dag möjligt då samtliga 4 chokladbruna pinschrar är tikar samt att de har en gemensam nämare i stamtavlan.

Min personliga åsikt i detta är att man inte MEDVETET skall avla fram någonting som inte är godtagbart enligt rasstandard. Vi har så mkt redan i dag som man måste ha i åtanken och varför medvetet avla fram något som inte ger rasen någon större nytta vare sig idag eller i framtiden. Visst hundarna får reggas hos SKK men det är ju inte en godkänd färg enligt rasstandarden. vet att inom många raser så avlar man inte vidare på hundar som inte har en korrekt färg, varför skall man inom våran ras göra det....men som sagt...det är mina personliga åsikter.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Gäst ons mar 25, 2009 3:56 pm

Anna skrev:Min personliga åsikt i detta är att man inte MEDVETET skall avla fram någonting som inte är godtagbart enligt rasstandard. Vi har så mkt redan i dag som man måste ha i åtanken och varför medvetet avla fram något som inte ger rasen någon större nytta vare sig idag eller i framtiden. Visst hundarna får reggas hos SKK men det är ju inte en godkänd färg enligt rasstandarden. vet att inom många raser så avlar man inte vidare på hundar som inte har en korrekt färg, varför skall man inom våran ras göra det....men som sagt...det är mina personliga åsikter.

Det kan jag hålla med om. Så länge det inte är en godkänd färg så är det onödigt att avla på den (även om det nu hade funnits chokladfärgade hanar utan släktskap med tikarna).

Det jag däremot tycker är synd är att det inte är en godkänd färg. Visst, det skulle förmodligen inte tillföra rasen speciellt mycket om den var det men samtidigt undrar jag lite vad skadan skulle bli av att ha fler tillåtna färger så länge färgerna inte dras med några särskilda sjukdomar?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Anna ons mar 25, 2009 4:47 pm

När tråden nu finns vill jag spinna lite på vad jag har funnit under alla år.

Att det finns "fel"färgade hundar i Pinscherns alla stamböcker det är ju inget nytt för någon hoppas jag (iallafall som har hållit på lite och som har intresse vill säga). Under studier gällande reggade hundar sedan 1960-talet har jag funnit reggade hundar i samma kull både med R (röd) och B (brun).
Man kan alltså undra om det fanns chokladbruna då eller om man angav R resp B för en röd pinscher beroende på färgnyans.

har även träffat på hundar som enligt SKK är reggade som röda men enligt färgbilder inte alls är röda.....hmmmmmmm Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Så man kan ju då undra över alla hundar förr i tiden om de verkligen hade den färgen som står angivet....de kanske är fler bronsfärgade hundar som gått i avel mer än man tror men är de reggade som röda och det kanske inte är så många som sett dem kan ju "problemet" vara ännu större än vad vi tror. Question Question Question
Jag har även hört talas om en svenskfödd hund som är reggad som felfärgad som vunnit cert på en inomhus utställning men pga av dåligt ljus framgick det inte att hunden var felfärgad. Däremot har det enligt rykten poängterats på en utomhusutställning dömd av samma domare som tidigare givit hunden cert inomhus. Suspect

Jag tycker det är konstigt att man får regga våran ras med färgbetäckning B (brun) eftersom en brun hund skall normalt inte kunna ha svart pigment på nosen.
Jag tycker att man endast skall kunna regga en röd hund som röd ej som brun.
Vad säger ni andra Question

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Gäst ons mar 25, 2009 5:25 pm

Anna skrev:
Jag tycker det är konstigt att man får regga våran ras med färgbetäckning B (brun) eftersom en brun hund skall normalt inte kunna ha svart pigment på nosen.
Jag tycker att man endast skall kunna regga en röd hund som röd ej som brun.
Vad säger ni andra Question

Men ifall en hund som är brun med tantecken har svart nos, räknas den som röd då fast den har tantecken? Eller räknas tantacknen som fel precis som sadlar på röda hundar gör? Eller missförstod jag dig kapitalt nu?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Anna ons mar 25, 2009 5:42 pm

Cuthalion skrev:
Anna skrev:
Jag tycker det är konstigt att man får regga våran ras med färgbetäckning B (brun) eftersom en brun hund skall normalt inte kunna ha svart pigment på nosen.
Jag tycker att man endast skall kunna regga en röd hund som röd ej som brun.
Vad säger ni andra Question

Men ifall en hund som är brun med tantecken har svart nos, räknas den som röd då fast den har tantecken? Eller räknas tantacknen som fel precis som sadlar på röda hundar gör? Eller missförstod jag dig kapitalt nu?

Ja du bra fråga....men så som jag förstått det kan inte en brun hund ha svart pigment. Se ex på de bruna dobermannen eller brun labbe eller brun flat.... Jag har för mig att jag någonstans har lästa att det genetiskt är omöjligt att en brun hund har svart pigmenterad nos. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Anna ons mar 25, 2009 5:49 pm

Cuthalion skrev:
Men ifall en hund som är brun med tantecken har svart nos, räknas den som röd då fast den har tantecken? Eller räknas tantacknen som fel precis som sadlar på röda hundar gör? Eller missförstod jag dig kapitalt nu?

Jag tror inte en (choklad)brun hund med tanteckningar kan ha svart nos....

Jag tror att de flesta uppfödarna idag reggar en röd pinscher som röd och inte med färgbetäckningen B (brun) men som sagt det förekommer. Det märkliga är ju att rasstandarden inte tillåter färgen (choklad)brun men vi får regga röda pinschrar med färgbetäcking B, alltså samma färgbetäckning som labrador och flat....men det är ju lååååångt ifrån samma färg. Kanske något för rasklubben att titta på. De (choklad) bruna pinschrar som reggats under 2000-talet har idag färgbetäckningen bruna med röda tantecken men de har också ett X kopplat till färgen eftersom det inte är en godkänd färg precis som med blått och brons.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Gäst ons mar 25, 2009 6:04 pm

Anna skrev:
Cuthalion skrev:
Men ifall en hund som är brun med tantecken har svart nos, räknas den som röd då fast den har tantecken? Eller räknas tantacknen som fel precis som sadlar på röda hundar gör? Eller missförstod jag dig kapitalt nu?

Jag tror inte en (choklad)brun hund med tanteckningar kan ha svart nos....

Jag tror att de flesta uppfödarna idag reggar en röd pinscher som röd och inte med färgbetäckningen B (brun) men som sagt det förekommer. Det märkliga är ju att rasstandarden inte tillåter färgen (choklad)brun men vi får regga röda pinschrar med färgbetäcking B, alltså samma färgbetäckning som labrador och flat....men det är ju lååååångt ifrån samma färg. Kanske något för rasklubben att titta på. De (choklad) bruna pinschrar som reggats under 2000-talet har idag färgbetäckningen bruna med röda tantecken men de har också ett X kopplat till färgen eftersom det inte är en godkänd färg precis som med blått och brons.

Tack för svaret!

Linda skrev något om att de inte visste ifall valparna hade svart eller brun nos, det var därför jag blev osäker på ifall de kunde ha båda.
Angående beteckningen B så låter det ju väldigt konstigt att röda får reggas som det, för som du säger, det är ju stor skillnad på dem.

Vad snurrigt allt blir när man måste ta hänsyn till Moder Naturs nycker Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Jezzi & Desti ons mar 25, 2009 6:10 pm

Hur är det med de röda pinschrarna som har brun nos? Hur kan det förekomma och vad innebär en sådan färg? Är det samma som bruna m. tecken, fast de fått röd färg?
Jezzi & Desti
Jezzi & Desti

Antal inlägg : 76
Age : 40
Ort : Brålanda
Registration date : 08-11-20

http://www.jezzi.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Anna tor mar 26, 2009 12:28 am

Jezzi & Desti skrev:Hur är det med de röda pinschrarna som har brun nos? Hur kan det förekomma och vad innebär en sådan färg? Är det samma som bruna m. tecken, fast de fått röd färg?

Bra fråga....jag har inte träffat sådana hundar IRL men vad jag fått höra så har de mer en röd färg än brun och de har inga tan tecken. De jag "känner till" är reggade som röda.

Jag utgår ifrån att du tänker på de röda pinschrar som fötts som saknar svart pigmentering på nos och runt ögon. Det finns gemensamma nämnare hos dem som hos dessa två nämligen att mamma och pappan finns bakom resp mamma och pappa i den här kullen. Men om det finns något som kan koppla ihop dessa individer med varandra i detta fallet är svårt att svara på.

Man kan ju fråga sig, kan RÖDA pinschrar få (choklad)bruna avkommor?
Kan två (choklad)bruna ex dobermann få svarta avkommor?
Kan två svarta ex dobermann få (choklad)bruna avkommor?

Gällande vilken nosfärg (pigmentsfärg) de senaste två valparna har är för tidigt att säga. Det kan ta flera veckor innan man ser sådant. Till och med en B&T valp kan ha tendens till ljus nos och trampdynor som liten men att det syns tydligt och bra med bra svärta när den får några veckor på nacken.

Jag känner till en RÖD hane (mkt fin röd!!!) som hade svag pigmentering på just nosen även uppåt året men att ju äldre hanen blev så blev nosen svartare och svartare. Så på vissa individer kan det ta längre tid än för andra.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  stina o canyo tor mar 26, 2009 10:34 am

jag tycker det är lite svårt det här men röda. för en del är ju röda (näst intill mörka) är de röda? och så finns det de som är så ljusa, är de röda med? känns som om det är ett stort spann vad som är rött och inte. känns svårt att ( flåt mig nu) avla fram en röd pinscher. som inte ska vara för mörk eller för ljus eller ha stickelhår.
va e prototypen för en röd pinscher?

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  herrHarry tor mar 26, 2009 10:51 am

stina o canyo skrev:jag tycker det är lite svårt det här men röda. för en del är ju röda (näst intill mörka) är de röda? och så finns det de som är så ljusa, är de röda med? känns som om det är ett stort spann vad som är rött och inte. känns svårt att ( flåt mig nu) avla fram en röd pinscher. som inte ska vara för mörk eller för ljus eller ha stickelhår.
va e prototypen för en röd pinscher?

Enligt rasstandarden: Hjortröd, rödbrun till mörkrödbrun.

Den röda färgen varierar mycket på de pinschrar som är röda. Jag gillar inte stickelhår eller de med sadel. Jag tycker att min Harry har en vacker röd färg. Very Happy
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  stina o canyo tor mar 26, 2009 10:54 am

men det säger ju inte så mkt hjortröd mörkröd rödbrun, det kan va massa olika färger.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Anna tor mar 26, 2009 11:00 am

stina o canyo skrev:men det säger ju inte så mkt hjortröd mörkröd rödbrun, det kan va massa olika färger.

jo det är sant. Det finns ju nästan "gula" till mörkt mörkt röda så spannet är STORT helt klart men det finns inget som säger att det ena är mer rätt än de andra.

men det är ju lite som dett med B&T....vissa har väldigt ljusa tantecken näst intill GULT och vissa har väldigt mörka tantecken.

Det finns en del pinschrar som reggas som Svarta med bruna tecken och vissa reggas som Svarta med röda tecken och det finns även reggade hundar med färgbetäckningen Svarta med gula tecken!!!!!!!!

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  herrHarry tor mar 26, 2009 11:11 am

stina o canyo skrev:men det säger ju inte så mkt hjortröd mörkröd rödbrun, det kan va massa olika färger.

Ja precis, det är ju därför det finns så många olika varianter av röd. Wink
Sen tycker man ju olika, vissa gillar den här nyansen av rött och andra gillar den häroch vissa gillar med sadel och stickelhår. Smaken är som baken och tur är ju det!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Sanna&Kelly tor mar 26, 2009 11:11 am

herrHarry skrev:
Den röda färgen varierar mycket på de pinschrar som är röda. Jag gillar inte stickelhår eller de med sadel. Jag tycker att min Harry har en vacker röd färg. Very Happy

Det tycker jag med! Och det är tur att Harry har så mycket skinn så att det blir mycket av den vackra pälsen! Laughing
Kelly har samma nyans som Harpan, men i ett lite blekare och ojämnare utförande. Det måste vara för att han aldrig duschar... Razz
Om jag fick välja röd färg på min nästa pinscher så skulle det vara som Harrys vackra, rena röda.
Sanna&Kelly
Sanna&Kelly

Antal inlägg : 642
Age : 44
Ort : Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.barkingkelly.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  herrHarry tor mar 26, 2009 11:20 am

Sanna&Kelly skrev:
herrHarry skrev:
Den röda färgen varierar mycket på de pinschrar som är röda. Jag gillar inte stickelhår eller de med sadel. Jag tycker att min Harry har en vacker röd färg. Very Happy

Det tycker jag med! Och det är tur att Harry har så mycket skinn så att det blir mycket av den vackra pälsen! Laughing
Kelly har samma nyans som Harpan, men i ett lite blekare och ojämnare utförande. Det måste vara för att han aldrig duschar... Razz
Om jag fick välja röd färg på min nästa pinscher så skulle det vara som Harrys vackra, rena röda.

Laughing lol!
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Suvi med Sniff tor mar 26, 2009 12:43 pm

Ja, vad heter den nyans Sniffen har? Det har jag alltid undrat. Avatarbilden är ganska blaskig jämfört med hur han ser ut live. Jag kallar det kanelbrun, ganska mörkt rödbrun, men jag vet å andra sidan inte vilken färg en hjort har! Wink
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Anna tor mar 26, 2009 12:47 pm

Suvi med Sniff skrev:Ja, vad heter den nyans Sniffen har? Det har jag alltid undrat. Avatarbilden är ganska blaskig jämfört med hur han ser ut live. Jag kallar det kanelbrun, ganska mörkt rödbrun, men jag vet å andra sidan inte vilken färg en hjort har! Wink
På flera bilder tycker jag att han ser ut att vara röd med dragning mot det mörkare röda tonerna.

Anna

Antal inlägg : 169
Age : 51
Ort : Vargön
Registration date : 08-10-10

http://goto.glocalnet.net/romfartuna

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  herrHarry tor mar 26, 2009 12:51 pm

Jag tror att Sniffen och Harry har ganska lika färg, men Sniffen kanske är lite mörkare?

Men vad just den färgnyansen heter... Rolling Eyes
Jag vet inte heller vad som menas med hjortröd. Tänk här kanske jag går omkring med en hund som är hjortröd och har ingen aning om det. Jag som säger att han är röd när folk frågar... Laughing
herrHarry
herrHarry

Antal inlägg : 548
Age : 45
Ort : Örebro
Registration date : 08-10-09

http://herrharry.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Suvi med Sniff tor mar 26, 2009 12:57 pm

herrHarry skrev:Jag tror att Sniffen och Harry har ganska lika färg, men Sniffen kanske är lite mörkare?

Men vad just den färgnyansen heter... Rolling Eyes
Jag vet inte heller vad som menas med hjortröd. Tänk här kanske jag går omkring med en hund som är hjortröd och har ingen aning om det. Jag som säger att han är röd när folk frågar... Laughing

Precis, det är därför man väljer en kryddfärg istället! hehe

Som det konstaterats många gånger tidigare varierar den röda färgen enormt beroende på ljusförhållande! Fotar man inne med blixt ser det ut på ett sätt, ute i solnedgången helt annorlunda. Det är svårt att få en rättvis bild. Särskilt om man ska granska bilder på nätet, för då beror det ju dessutom på om skärmens inställningar stämmer!
Kan man inte skicka efter en färgkarta och jämföra med sin hund? Wink
Suvi med Sniff
Suvi med Sniff

Antal inlägg : 537
Age : 53
Ort : Västerås
Registration date : 08-10-10

http://suvi.se

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Nina tor mar 26, 2009 10:24 pm

Anna, jeg quoter ikke alle innleggene dine, for da blir innlegget mitt alt for langt, hehe... Laughing Men det stemmer at brune hunder ikke kan ha svart pigmentering, og at pinscheren derfor ikke er å betegne som brun, men RØD! Smile Vi har hatt noen diskusjoner om dette på det norske forumet, pga at det er noen dvergpinscher oppdrettere i Norge som registrerer alle sine røde valper som brune og ikke rød, noe som jo er feil! De hevder med stolthet at de ikke avler røde hunder, siden de ønsker å få fram de med den dype og mørke fargen, men det er alikevel feil å betegne disse hundene for brune, siden genet vi har på de pinscherne og dvergpinscherne som ikke er svarte er genet for rødt! Dette fikk vi også bekreftet av en forsker på fargegenetik på seminar for 2 år siden... Very Happy

Når det kommer til dobermann, så er det der litt omvendt av det vi er vant til på pinscher og dvergpinscher... To svarte dobermann kan gi både svarte OG brune valper, mens to brune foreldredyr i prinsippet KUNN kan gi brune valper! Hos pinscher og dvergpinscher er vi jo vant til at de røde hundene kan gi både svarte og røde avkom, mens to svarte i prinsippet kun kan gi svarte valper...og da sier jeg i prinsippet fordi at det aldri finnes noen regel uten unntak, hehe, og man har sett at to svarte dvergpinschere har gitt rødt, og jeg har til og med hørt om en dvergpinscher som har gitt brindle avkom! Shocked Laughing Genetik er spennende! Very Happy
Nina
Nina

Antal inlägg : 57
Age : 42
Ort : Oslo, Norge
Registration date : 09-03-13

http://www.rattenjagerjollyjunior.no

Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Gäst tor mar 26, 2009 10:36 pm

Nina skrev: jeg har til og med hørt om en dvergpinscher som har gitt brindle avkom! Shocked Laughing Genetik er spennende! Very Happy

Brindle? På en dvärgpinscher? affraid Vilken syn! Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

chokladbrun med röda tan tecken - Sida 2 Empty Sv: chokladbrun med röda tan tecken

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet