PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Valp träning!

+2
Fotofreaket
stina o canyo
6 posters

Gå ner

Valp träning! Empty Valp träning!

Inlägg  Gäst sön feb 15, 2009 10:22 pm

Hej undrar lite vad ni tränar med era valpar och vid vilken ålder. Hur snappt lärde sig era valpar tex sitt ligg mm?
Wille kan sitt perfekt men ligg si så där han sätter sig och väntar på varfesgod till maten och när han ska in och ut. När tycker ni att de är dax med lite andra saker? Har aldrig haft pinscher och vet att de är lite egna så det är därför jag vill ha lite råd och tips från er. Kontakt, ensamträning och klippa klorna går jätte bra så det tränar vi också på. Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  stina o canyo mån feb 16, 2009 7:16 pm

ja början så tränade jag henne på klicker, sen va det lite godis sök i hemmet. men detta var när hon hade vart hemma hos oss i nån månad eller så. tog det mest lungt hemma i början fick utforska nya miljöer osv, byggde upp kontakten jätte mycket,tror man ska ta det lite lungt i början med dem, det är så mkt för de små ändå. gå valp kurs först sen kan man tänka på lite andra saker att träna.

stina o canyo

Antal inlägg : 145
Ort : Borås
Registration date : 08-10-14

http://cennan.blogg.se/

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Fotofreaket mån feb 16, 2009 8:29 pm

Kontackt, ensamhet, klippa klor, kolla i munnen, hantering - börja träna det mycket tidigt. Sitt och ligg och fot osv kan ni vänta med till hunden är 6 månader. Det är så lite att vinna på att träna det tidigare men mycket att förlora. Kanske ni får vänta ännu längre. Min acd var inte mogen för tävlingslydnad före hon var 2 år. Skynda långsamt.
Träna en eller högst 2 saker åt gången annars kan hunden blanda ihop lång tid framöver och alltid spela upp hela repetoaren vad ni än säger...
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Jenni mån feb 16, 2009 9:31 pm

Fotofreaket skrev:Sitt och ligg och fot osv kan ni vänta med till hunden är 6 månader. Det är så lite att vinna på att träna det tidigare men mycket att förlora.

Vad förlorar man? Jag har aldrig haft några höga ambitioner vad gäller lydnad hos mina och familjens hundar men jag har alltid börjat träna dem dag 1, eller i alla fall dag 2. Enkla saker som sitt tex men helt utan krav, bara belöning och massa beröm när valpen gör rätt. Att träna hunden tidigt är väl ett jättebra sätt att skapa kontakt! Eller? Jag har i alla fall vunnit massor på att Loke kunde sin vardagslydnad tidigt!
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Fotofreaket mån feb 16, 2009 9:51 pm

Jenni skrev:
Fotofreaket skrev:Sitt och ligg och fot osv kan ni vänta med till hunden är 6 månader. Det är så lite att vinna på att träna det tidigare men mycket att förlora.

Vad förlorar man? Jag har aldrig haft några höga ambitioner vad gäller lydnad hos mina och familjens hundar men jag har alltid börjat träna dem dag 1, eller i alla fall dag 2. Enkla saker som sitt tex men helt utan krav, bara belöning och massa beröm när valpen gör rätt. Att träna hunden tidigt är väl ett jättebra sätt att skapa kontakt! Eller? Jag har i alla fall vunnit massor på att Loke kunde sin vardagslydnad tidigt!
Nä man förlorar inte något om det går bra. Det är bara lite större risk att man tränar sönder en ung valp. Mén för er hund och många andra har det säkert varit bra Wink
Fotofreaket
Fotofreaket

Antal inlägg : 336
Registration date : 09-01-07

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Jenni mån feb 16, 2009 10:51 pm

Aha, då fattar jag Very Happy
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Maiken tis feb 17, 2009 1:09 am

Jeg og Trayan begynte å trene lydighet når han var 10 uker, selvfølgelig ingen krav og masse lek og morro!
Det er iløpet av denne tiden du virkelig kan få printet inn at trening er supergøy og en del av livet!
Da Trayan var 6 mnd gikk vi bronsemerkekurs og alle øvelsene var på plass etter kurset, valgte å ikke ta bronsemerke-prøven nettopp fordi han var så ung og jeg ikke ville at han skulle oppleve og måtte jobbe så lenge før belønningen kom.. Men det aller viktigste du kan gjøre er å trene kontakt- og det overalt!! Very Happy
Maiken
Maiken

Antal inlägg : 70
Age : 36
Registration date : 08-10-23

http://www.trayan.no

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  ligistenzelda tis feb 17, 2009 3:09 pm

Olli skrev:Hej undrar lite vad ni tränar med era valpar och vid vilken ålder. Hur snappt lärde sig era valpar tex sitt ligg mm?
Wille kan sitt perfekt men ligg si så där han sätter sig och väntar på varfesgod till maten och när han ska in och ut. När tycker ni att de är dax med lite andra saker? Har aldrig haft pinscher och vet att de är lite egna så det är därför jag vill ha lite råd och tips från er. Kontakt, ensamträning och klippa klorna går jätte bra så det tränar vi också på. Laughing

Beror väl helt på hundens mognad/ålder. Kan han Sitt utomhus? Det brukar vara svårare så fort man byter miljö. För Zelda tog det en evighet innan Sitt var befäst. Hon kunde HIT fortare än Sitt *fniss* Jag började med spår när hon var 6 månader. Mitt tips är att få ett kommando befäst innan ni börjar med flera, iaf Zelda är en hejare på att köra hela repartoaren när klickern kommer fram, "vad lönar sig, äsch jag kör alltihop matte" Laughing

ligistenzelda

Antal inlägg : 611
Age : 42
Registration date : 08-10-13

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Gäst tis feb 17, 2009 3:16 pm

ligistenzelda skrev:
Olli skrev:Hej undrar lite vad ni tränar med era valpar och vid vilken ålder. Hur snappt lärde sig era valpar tex sitt ligg mm?
Wille kan sitt perfekt men ligg si så där han sätter sig och väntar på varfesgod till maten och när han ska in och ut. När tycker ni att de är dax med lite andra saker? Har aldrig haft pinscher och vet att de är lite egna så det är därför jag vill ha lite råd och tips från er. Kontakt, ensamträning och klippa klorna går jätte bra så det tränar vi också på. Laughing

Beror väl helt på hundens mognad/ålder. Kan han Sitt utomhus? Det brukar vara svårare så fort man byter miljö. För Zelda tog det en evighet innan Sitt var befäst. Hon kunde HIT fortare än Sitt *fniss* Jag började med spår när hon var 6 månader. Mitt tips är att få ett kommando befäst innan ni börjar med flera, iaf Zelda är en hejare på att köra hela repartoaren när klickern kommer fram, "vad lönar sig, äsch jag kör alltihop matte" Laughing

Hej, ja då han kan sitt ut han sitter ju och väntar innan han får gå in och sånt. Det har kommit av sig själv och han är jätte duktig. Kontakten och kloklippningen tränar vi men han gör ingenting när jag klipper klorna han bara ligger där och myser och ibland viftar han på svansen cheers

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Jenni tis feb 17, 2009 7:28 pm

[quote="Olli] Kontakten och kloklippningen tränar vi men han gör ingenting när jag klipper klorna han bara ligger där och myser och ibland viftar han på svansen cheers[/quote]

Moahahahaha! Vänta du bara! Laughing Loke hade inga invändningar alls mot kloklippningen. Sedan blev han 7-8 månader och då började sprattlandet och gnagandet. Fast klippta blir de... Very Happy
Jenni
Jenni

Antal inlägg : 191
Age : 46
Ort : Uppsala
Registration date : 08-10-14

http://loketoke.blogg.se

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  AzaBouleau tis feb 17, 2009 8:07 pm

Hej!
Mitt tips är att träna mycket koppelträning. Vi var mer inriktade på att träna på att kunna ha Texie lös (inkallning, m m) när hon var valp, så koppelträning kom längre ner på listan, och det fick vi sota för. Har traglat sååå med det (hon är nu 1 ½ år) och det börjar nu ge sig lite Smile .Miljöträning och avkoppling är också viktigt att träna mycket, tror någon skrev det tidigare också.
/Johanna
AzaBouleau
AzaBouleau

Antal inlägg : 38
Age : 40
Ort : Alingsås
Registration date : 08-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Gäst ons feb 18, 2009 12:00 pm

Okej då vet jag vad jag har att vänta mig med kloklippningen sen då Shocked
Ja han får gå lös på vissa promenader och vissa har vi honom i koppel så det blir båda delarna.
Han harvart ensam korta stunder nu någraggr och han gnyr så detstår härliga till. Hoppas att det ger med sig snart.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Gäst tor feb 19, 2009 8:40 am

Olli skrev:Okej då vet jag vad jag har att vänta mig med kloklippningen sen då Shocked
Ja han får gå lös på vissa promenader och vissa har vi honom i koppel så det blir båda delarna.
Han harvart ensam korta stunder nu någraggr och han gnyr så detstår härliga till. Hoppas att det ger med sig snart.

Var väldigt försiktig med ensamhetsträningen i början.

Själv skulle jag ha undvikit det helt första tiden. Vet att det finns olika läror om det hela men en valp är trots allt en valp som precis skilts från sin familj och behöver få känna trygghet i sin nya utan att stötas ut från flockan. Hrm, det där lät väldigt pretentiöst men det jag menar är att i vissa fall kan det vara missgynnande att börja för tidigt. Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Valp träning! Empty Sv: Valp träning!

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen
» Valp!

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet