Vad ska man göra?

Gå ner

Vad ska man göra?

Inlägg  Ulrika(Gangland) i lör okt 11, 2008 7:11 pm

Det ska komma en kull med en kombination som jag är absolut intresserad av. Men min make säger nej till fler pinscher, han vill ha en annan ras längre fram. Visst skulle jag kunna ha hunden på foder men i det här fallet vill jag ha den hemma... Crying or Very sad

Det handlar om att jag har Vito, så blir han ju inte yngre. Han är min ögonsten, så en liten Vito-plutt vill jag hemskt gärna ha. Det är svårt med en hanhund om man inte har tikar att använda till. Det kan bli aktuellt att han ska bli pappa igen längre fram undan en intressant tik. Ur denna kull vill jag hemskt gärna ha en Vito plutt från....... Hur gör ni alla uppfödarna som har en hanhund?

Pia vet jag hon har Bronx på den säkra sida Wink .
Catherine med Macke? Jag tror nog Macke är också hennes favorit, har hon en Macke-plutt hemma? Eller vill du ha en?
Ulrika(Gangland)

Antal inlägg : 68
Registration date : 08-10-11

Användarens profil http://www.gangland.biz

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Vad ska man göra?

Inlägg  Rivendells Cathrine i lör okt 11, 2008 10:23 pm

Ulrika(Gangland) skrev:Det ska komma en kull med en kombination som jag är absolut intresserad av. Men min make säger nej till fler pinscher, han vill ha en annan ras längre fram. Visst skulle jag kunna ha hunden på foder men i det här fallet vill jag ha den hemma... Crying or Very sad

Det handlar om att jag har Vito, så blir han ju inte yngre. Han är min ögonsten, så en liten Vito-plutt vill jag hemskt gärna ha. Det är svårt med en hanhund om man inte har tikar att använda till. Det kan bli aktuellt att han ska bli pappa igen längre fram undan en intressant tik. Ur denna kull vill jag hemskt gärna ha en Vito plutt från....... Hur gör ni alla uppfödarna som har en hanhund?

Catherine med Macke? Jag tror nog Macke är också hennes favorit, har hon en Macke-plutt hemma? Eller vill du ha en?

Det där är en tuff en... Jooo, drömmen var nog att ha en Macke-bebis hemma men det blev liksom inte så i slutändan ändå. Xena bodde kvar hemma ganska länge men livet ville inte riktigt att det skulle fungera. Jag har dock alltid tänkt att jag INTE vill ha en hane som kan konkurrera med "puffs (smeknamn för macke...)" plats så att ta en son har liksom aldrig varit en tanke.

Sedan är det svårt för Jonas har en tendens att aldrig säga nej till mig så jag måste liksom själv stå för bromsen i vårat förhållande Very Happy

Lycka till!
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Registration date : 08-10-10

Användarens profil http://www.rivendells.se

Inlägg  Saila i lör okt 11, 2008 11:02 pm

Ulrika(Gangland) skrev:Det ska komma en kull med en kombination som jag är absolut intresserad av. Men min make säger nej till fler pinscher, han vill ha en annan ras längre fram. Visst skulle jag kunna ha hunden på foder men i det här fallet vill jag ha den hemma... Crying or Very sad

Vet inte riktigt vad du tänkte på med frågan hur vi uppfödare med hanhundar gör? Tänkte du på att det inte är lika säkert att man får valp efter sin hane eller? Själv har jag ju Sultan och sedan Zorro som är en son till honom. När vi bestämde oss för en hund till så var det ganska självklart för oss att ta en avkomma till Sulty eftersom att han hade kull på gång. Däremot tänkte jag just då inte alls som uppfödare utan var "bara vanlig hundägare" så jag la inte ner så stor tanke på linjer, ev. parningskombinationer med andra ägda hundar i framtiden och sånt som man mer tänker på idag som uppfödare. Då ville jag bara ha en svart hane och Sultys nästkommande kull kändes självklar.

Det är svårt det där när man ska skaffa fler hundar....någonstans går ju gränsen för hur många man kan leva med hemma. Just nu för mig känns den gränsen på 2 vilket gör att fodervärdar måste användas. Eftersom att jag redan hade hanarna innan det blev uppfödning så får vi ju sätta ut tikarna på foder. Jag skulle aldrig kunna ha en tik hemma på heltid, Sulty skulle bli som tokig vid löp även om det fungerar bra med vuxna tikar som är här hemma och som lärt sig säga ifrån till honom när han är för närgången.

Kan även relatera rätt bra till det där med hane och vilja ha valp när det inte riktigt går. Syrrans hane Musse har ju en väldigt speciell plats hos oss båda. Vi ville ju verkligen ha valp efter honom och använda i aveln vidare också. Det slutade ju med en import från Tjeckien som lösning vilket tyvärr slutade olyckligt också även om vi hann få en kull och nu har en ny hane i vår ägo där efter

/Saila
Saila

Antal inlägg : 110
Registration date : 08-10-09

Användarens profil http://www.zepzax.com

Inlägg  Gäst i lör okt 11, 2008 11:14 pm

Nu är jag visserligen inte uppfödare men väl ägare till en hane som är möjlig för avel. Min personliga åsikt är att jag aldrig kan få en kopia av min underbara terrorist vilket gör att sambon har veto-rätt gällande nya hundar oavsett Totte-blod eller inte.

Totte kommer han aldrig kunna avsäga sig och det är han med på men eftersom vi planerar att leva ihop så måste hans önskningar om ras, kön, storlek, färg etc tas stor hänsyn till.

Det är iaf den dealen vi har Cool

Gäst
Gäst

Inlägg  Ulrika(Gangland) i lör okt 11, 2008 11:27 pm

Cuthalion skrev:Nu är jag visserligen inte uppfödare men väl ägare till en hane som är möjlig för avel. Min personliga åsikt är att jag aldrig kan få en kopia av min underbara terrorist vilket gör att sambon har veto-rätt gällande nya hundar oavsett Totte-blod eller inte.

Totte kommer han aldrig kunna avsäga sig och det är han med på men eftersom vi planerar att leva ihop så måste hans önskningar om ras, kön, storlek, färg etc tas stor hänsyn till.

Det är helt rätt att man kan inte få en kopia av sin hund. Jag är förtjust i min hanhunds mentalitet och hans goda lynne. Detta hoppas jag att det kan nedärvas till en avkomma som jag kan behålla. På det vis behåller man någon linje ur den hund som man tror mycket på. Samma sak som när man behåller någon valp efter sina tikar, man är inte ute efter en kopia av tiken utan en ny hund för att fortsätta med i sin uppfödning. Samt förbättra och finslipa.. Wink

Jag hoppas att du förstår vad jag menar Smile.

Jag behöll tikar och en avelsrätt efter båda mina tikar. Det är svårt med en hanhund om man inte leasar en tikhund..
Ulrika(Gangland)

Inlägg  Gäst i lör okt 11, 2008 11:32 pm

Jag förstår vad du menar för avelsarbetet.

Dock tänkte jag mer på din önskan om att ha hunden hemma och din mans önskan om en annan ras istället. Smile

I och med att du inte kan få en kopia av din hund och din man inte vill ha pinscher så förstår jag ifall han inte tycker det finns skäl nog att skaffa en ny pinscher, om du nu inte placerar ut honom (hunden, inte mannen Twisted Evil ).

Gäst
Gäst

Inlägg  Rivendells Cathrine i lör okt 11, 2008 11:35 pm

Ulrika(Gangland) skrev:
Cuthalion skrev:Nu är jag visserligen inte uppfödare men väl ägare till en hane som är möjlig för avel. Min personliga åsikt är att jag aldrig kan få en kopia av min underbara terrorist vilket gör att sambon har veto-rätt gällande nya hundar oavsett Totte-blod eller inte.

Det är helt rätt att man kan inte få en kopia av sin hund. Jag är förtjust i min hanhunds mentalitet och hans goda lynne. Detta hoppas jag att det kan nedärvas till en avkomma som jag kan behålla. På det vis behåller man någon linje ur den hund som man tror mycket på. Samma sak som när man behåller någon valp efter sina tikar, man är inte ute efter en kopia av tiken utan en ny hund för att fortsätta med i sin uppfödning. Samt förbättra och finslipa.. Wink

Jag hoppas att du förstår vad jag menar Smile.

Jag behöll tikar och en avelsrätt efter båda mina tikar. Det är svårt med en hanhund om man inte leasar en tikhund..

Det är supersvårt att vara hanhundsägare ibland. Man kan ju självklart bestämma vilka hanar han ska FÅR para men man kan aldrig bestämma vilka tikar han ska para om man inte äger dom själv.

En dröm var förstås att vi skulle få använda både Macke & Ghibli i vår avel själva någon gång men nu blev det inte så... Istället får jag nöja med vetskapen att vi fick en fin kull efter Ghibli och där finns det hundar med de linjerna som både kan och har gått vidare i både vår och andras avel.... Jag tyckte kombinationen som ska göras med din hane i Norge ser bra ut och jag kan verkligen förstå om du vill behålla något efter din trevliga hane. Du kan ju alltid ta en parningsvalp efter honom (hane el tik) och sätta ut på foder så får du ändå ngt kvar även om det inte blir första generationen hemmavid utan kanske ett barnbarn sedan.
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133

Inlägg  Mirka i sön okt 12, 2008 10:45 am

Ja syrran har ju redan skrivit lite om det här men jag vill också vara med. Laughing

Musse är ju min första pinscher och därför kommer han alltid ha en speciell plats i mitt hjärta även om jag älskar alla mina vovvar så finns en liten plats som ingen annan kan inkräkta på. Så drömmen om en valp efter honom har funnits länge å som vissa av er vet så har många tårar fällts över detta å särskilt när vi tog hem Danilo å första parningen gick tom. Efter han gick bort så sa jag att blev det inget nu så skulle jag inse att jag inte skulle ha något efter Musse.

Men nu har jag ju en liten sonson till honom sovandes här hemma vilket känns underbart å visst drömmer jag om att han ska bli en framtida stjärna (för er som inte gissat det på hans namn Wink ), men framförallt så e han våran nya bäbis här hemma å det ska bli roligt att se honom växa upp med barnen samt att det e Mickes första valp, men mer om det under valpfliken.

Jag vill bara tacka alla som stöttat mig i min strävan å sorg efter en buppis med Musse i stammen. Extra mycket tack till Cattis å Cathrine på Rivendells som fanns å stöttade när jag var nere å ni skulle bara veta vilka saker de erbjöd om det inte hade blivit nåt. I love you
Å sedan världens största kram till min syster som lät mig följa min galenskap i att köpa hem Danilo från tjeckien vilket lede till att jag nu inser att alla som skaffar valp e knäppa. Very Happy

Mirka

Antal inlägg : 42

Användarens profil

Inlägg  Ulrika(Gangland) i sön okt 12, 2008 12:23 pm

Ja det känns skönt att veta att jag är inte ensam om dessa tankar, att vilja ha en hund efter hanhunden i sin uppfödning. Just den parning i Norge är bra men det är inte den kull jag tänkte på Wink . Det är fortfarande inte 100% bestämt än så vi får se om det blir av.

Faktiskt fick Vito en förfråga från en utländsk uppfödare och då kände jag att ur den här kullen ville jag ha en valp efter. Tyvärr blev det ingen parning på grund av andra orsaker. Det känns lite som jag går runt och väntar på den rätta tik eller rättare sagt den rätta känsla som dyker upp dvs en kull efter Vito som får mig att känna "Jag vill ha den här hemma!". Jag känner ju Vito och vet hurdan hans mentalitet är och lynnet. Så får man lita på magkänsla när det gäller en tik som man inte känner till riktigt privat. Så tittar jag lite mer på hur stamlinjen ser ut.... *funderar vidare*

OBS- det här inlägget är bara mina höga tankar så jag pratar lite med miog själv samtidigt pirat .

Musse är en fin hund, jag tror nog ni förstår hur jag känner mig när det gäller min egen hanhund.. Vito är inte min första pinscher men han har en särskild plats i mitt hjärta. Det kan bero på att vi gjort så mycket tillsammans... pig .

Ja, ibland är det svårt att vara hanhundsägare om man inte har någon obesläktad tik till honom här hemma också..
Ulrika(Gangland)

Inlägg  BeeBronx i sön okt 12, 2008 1:03 pm

Hejsan Ulrika!

Jag förstår verkligen dina tankarkring detta - och mycket med avel handlar ju om ... från början ... att man blir vannsinigt förälskad i en individ.

Cathrine tyckte att jag var lite "Bronx"-tokig från början Wink Och det var jag verkligen - han var sinnebilden av vad jag älskade hos en pinscher - med alla hans brister!
Och han har brister! MEN mentalt vet jag inte många pinschers som slår min Bronx i att vara bäst (ni behöver inte hoppa högt, jag talar om för mig och i mitt liv Wink )

Nu har jag tagit ett steg längre och tittar kritiskt på hundarna, försöker utröna vad jag vill se och förstärka hos de individer jag avlar fram.
Där är Bronx självklart en del - och längre fram kommer det vara roligt att ta fram en kull - där tanken kommer ligga delvis i att den mentala biten Bronx har skall nedärvas.

MEN, precis som du säger - jag har mitt på det torra med Bronx. Fryset för framtiden.
DET skulle jag vilja råda dig om då - eftersom du kan då göra parningen när det passar ditt liv bättre och med en tik som du kanske själv avlat fram och verkligen vet skulle passa honom som handen i hansken.

Jag längtar iaf - till den dagen jag får ha en underbar liten Bronx-kull här hemma ...
Mummmmmmmmma!
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Registration date : 08-10-09

Användarens profil http://www.beebronx.com

Jag/vi fick ju en kull efter min Ghibli!

Inlägg  Rivendells Kattis i sön okt 12, 2008 9:00 pm

Jag förstår precis hur du känner Ulrica. Jag skulle gärna ha nåt efter Ghibli hemma, boendes med mig. När C-kullen föddes så tänkte jag aldrig att det var ett alternativ just då. Bodde ensam, jobbade heltid och bodde i en stad där jag inte hade så mycket backup. Tänkte då, om jag sparar en tik och hane på foder (vilket jag gjorde, Celma och Chili) så kan jag kanske i framtiden ta nåt efter dem. Ett alternativ var ju förstås att använda Ghibli igen och spara nåt då.

Tyvärr så blir han inte yngre och i vintras när vi parade Ghibli och Pelinne var jag helt inställd på att ha nåt efter dem hemma... men hon gick tom. I samma veva gjorde jag alla hälsoundersökningar och kollade på möjligheten att frysa hans "gossar"... men det var inte gynnsamma förhållanden föt frysning och jag har kollat honom efter det. Samma resultat... han kan nog inte få med bäbisar... Så det är nog inte meningen att jag ska ha nåt barn efter honom hemma... men han har ju kanonfina barn efter sig i flera kullar så jag kan nog kanske så småning om kanske få ett barnbarn eller barnbarns barn att ha hemma.

Man har nog alltid en speciell plats för vissa hundar. Det bara är så. Och tur är väl det! Wink

//Kattis
Rivendells Kattis

Antal inlägg : 293

Inlägg  Sponsored content

Sponsored content

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum: