PINSCHER
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

EP och linjer

2 posters

Gå ner

EP och linjer Empty EP och linjer

Inlägg  BeeBronx fre dec 26, 2008 4:09 pm

Jag är med i en Kanadensisk lista och där har de börjat nysta lite i linjer som sammankorsas i hundar med EP.

Det är ett dektektivarbete som inte är av denna värld och en hel del info delas mellan uppfödare - men det tar tid och är mycket krångel.

Just nu har man sett en del gemensam nämnare hos många av de "få" hundar som har EP konstaterat - för det är inte en stor sjukdom ... men en av de jobbigare för hunden och ägaren.

Info kommer att delges med godkännande av forumägare och informationsgivare till er som är intresserade - skicka mig ett mail.
Jag lägger inte ut det här eftersom det är enskilda hundar och utan kunskap kan det bli så mycket felaktiga rykten.

Tyvärr är det ofta så - en hel del info feltolkas och fel hundar pekas ut. Hörde att så var fallet nu och det kan få konsekvenser.

Som det ser ut idag är det en tik som har parats med två olika hannar i USA och där en av hannarna har linjer representerade i Sverige.
Här skall påpekas att det är tiken som är konstaterad affekterad av EP - hon och hennes avkommor är kastrerade.
Ingen av hannarna har varit uppe till diskusion, ingen av hannarna har tidigare eller efter sammankopplats med EP.
BeeBronx
BeeBronx

Antal inlägg : 634
Age : 54
Ort : Trelleborg
Registration date : 08-10-09

http://www.beebronx.com

Till överst på sidan Gå ner

EP och linjer Empty Kaitler Mastermind

Inlägg  Rivendells Cathrine fre dec 26, 2008 4:50 pm

Hej!

Jag får (hoppas jag iallafall Wink ) eftersom jag är som bekant väldigt god vän med uppfödaren och en de tidigare delägarna i ovanstående hund nämna honom vid namn.

Detta gör jag eftersom jag fått flertalet mail från andra som är med på ett annat forum i Sverige där man försöker indirekt hoppa på våra importer som har honom i stamtavlan....

Kaiser som han kallas har valpar ihop med en tik som senare har konstaterats ha Epilepsi. Detta har tagits upp på ett annat forum och man har påpekat att han har hundar efter sig i Sverige. Vad har detta att göra med EP undrar då ngn.... För Kaiser har alltså INTE lämnat EP med tiken som själv har EP men det klart det kan ju dyka upp efter henne men då kanske man kan misstänka att det ligger på mammasidan eftersom hon då själv är drabbat.

Enligt de mail som jag fått så handlar det tydligen uteslutande om att väcka misstankar runt Kaiser som då ligger bakom Secret, Nick & Rebel. På frågan om varför han och hans linje tas upp så skriver man att det är hälsorelaterade saker i Sverige men fortfarande så är faktum att det enda "stackars" Kaiser gjort i detta läget är att han parat en tik som vid parningen var frisk och som efteråt har drabbats av epilepsi. Det är inte ens så att han i dagens läge har några drabbade avkommor TROTS att detta nu har hänt.

Men men det är svårt ibland, kan man inte hitta ngt bättre att misskreditera våra hundar med så är man antagligen ganska okunnig, det finns säkert Reella sjukdommar i linjerna om man har lust att leta efter det.

För många år sedan skrev jag detta om Macke:

I Mackes stamtavla (hundar som är kullsyskon med det jag skriver inunder eller som själva har haft följande problem) finns följande: Hundar med bettfel, hundar med vaccinationskomplikationer hundar som avlivats pga av sitt temperament, hundar med hudproblem, hundar med navelbråck, hundar med sönderslagna öron, hundar kroksvansar, hundar med höftledsfel. NU några år senare kan jag gissa (har inga fakta som belägger detta i ärlighetens namn) att han säkert även ha hundar med katarakt i sina linjer.

Macke, Ghibli, Maia, Myran, Mika & Maxi kommer den 14 februari i nästa år att fylla 11 år. Allihopa lever trots denna föga uppmuntrande uppradning av defekter. Kanske något att fundera på när man sitter i sina glashus och kastar sina stora stenar. Ingen av föräldrarna till denna kullen var ögonlysta, Basko var HD-rtg med tyska HD 1 Krabban inte alls. Vi letar fel hos oss själva och hos andra och jag är inte så säker på att hundarna blir så extremt mycket bättre än de var för 11 år sedan för det.

Dom två hundarna som är testade i kullen äger jag och Kattis: Mad-Ghibli Ögonlyst UA vid 10 års ålder samt HD A
, Machiavelli HD B & Ögon UA vid 7 års ålder.

Detta är allt jag vill säga i ämnet just nu.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ALLA.
Rivendells Cathrine
Rivendells Cathrine

Antal inlägg : 133
Age : 44
Ort : Nacka/Värmdö Stockholm
Registration date : 08-10-10

http://www.rivendells.se

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet